Full version: Hjälp! sorgmygg?
JennyR
Jag har fått vad jag tror är sorgmygg i mina sådder -cry-.gif (beigaktiga småsmå kryp som kryper överallt, inget på bladen vad jag kan se) jag beställde Nemablom och vattnade alla sådderna med det förra helgen....nu har jag en del frågor...

De är fortfarande kvar....hur lång tid brukar det ta för dem att äta upp dem? Om de inte försvinner, kan det vara typ trips då? Hur mördar man dem? innocent.gif
Kan detta vara anledningen till att ingen av mina 14 satta klockrankefrön inte grott på 4 veckor? ska jag fortsätta vänta?
Jag ska så nya saker nu....har köpt ny jord...kan man ha dem i samma plastväxthus eller ska man ha dem separerade? sprider de sig, hur?

Tacksam för svar! smiley_small_hug.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Låter inte som sorgmyggor, sorgmyggor är svarta små flugor som irrar runt blommorna, larverna lever i jorden men de är lite vitgenomskinliga med svart huvud.

http://www.forestryimages.org/images/192x128/1455144.jpg

Jag misstänker att du nog snarare har hoppstjärtar och isåfall hjälper nog inte nematoderna. Hoppstjärtarna dyker ofta upp då man har alldeles för blött i sådderna. Hoppstjärtar är nedbrytare och älskar att äta ruttna fröer som dött pga övervattning.

Sätt de nya sådderna i ett annat växthus och vattna något mindre.
Bruna fingrar i Handen
Hello!
nu e ju jag absolut ingen expert men har snarlikt problem..
Om man frågar på Odla och får Sylvias svar kan nikotin hjälpa.
Alltså fimpar elr fimpvatten..
Men vill du slippa den äckligaste askkopslukten kan du ju smula lite tobak, mina klockrankefrön åkte ut! Avvaktar en stund och sätter nytt senare
Lycka till tummenupp.gif
Hittade art.http://www.odla.nu/fs/article/file_9628.html
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen nikotin till sånt som hör till familjen Solanaceae bara.

+Inte där man vattnat med nematoder för nikotin är giftigt för dem också.
JennyR
Känns inte så himla bra med nikotin på sånt man ska äta? Tror jag provar att torka ut ´sådderna så mycket som det går och ser om de försvinner,,,, smile.gif

Om det är sådana hoppstjärtar, sprider de sig till eventuellt nya sådder då? Om de gör de, ska man sära på dem för att slippa det då eller? confused.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Hoppstjärtarna är ju rörliga så står sådderna i samma lilla växthus kan de ju knata över till andra sådder. Så JA de kan ta sig til andra sådder, så jag skulle hålla isär den gamla sådden från den nya.
Östh
Jag trodde att det var larver till sorgmyggor jag fått i mina fröodlingar och behandlade med nemablom. Tyckte att det gav bra resultat. I nya krukor har jag nu sett samma vit/beiga pinnar som kryper,tyvärr. Inhandlat mer nemablom men är nu tveksam till om det är hoppstjärtar som dyker upp eller....Om det är hoppstjärtar gör nemablom någon nytta eller... Vad är orsaken till att hoppstjärtar dyker upp? Slänga odlingsjorden?
Lady Hamilton
g.gif Hur var det nu?.......Har inte Kerstin berättat om att man kan "micra" så-jorden om man misstänker att det finns "oknytt" i den? Men hur länge m.m. har jag glömt (kom bara i håg att man måste ta ut den innan någon anna familje medlem hann upptäcka "godiset" i micron och tjuvsmakade giggle.gif )
Tosan
CITAT (Lady Hamilton @ 10-03-2009, 20:22) *
g.gif Hur var det nu?.......Har inte Kerstin berättat om att man kan "micra" så-jorden om man misstänker att det finns "oknytt" i den? Men hur länge m.m. har jag glömt (kom bara i håg att man måste ta ut den innan någon anna familje medlem hann upptäcka "godiset" i micron och tjuvsmakade giggle.gif )

Ja hennes karl micrade ju en sådd i tron att det var kåldolmar. Frågan är väl om det är hennes kåldolmar eller hennes sådder som ser mysko ut giggle.gif
Har för mig att det var 4 minuter man skulle micra jorden, men jag är inte alls säker.
Själv låter jag alltid jorden ligga ute och frysa, då dör det mesta, men tyvärr inte allt... Hade några mysko vita hoppande jordkrypande rot- och fröätande smådjävlar ifjol som överlevde frysning...
Östh
Kära Lady H jag har stor respekt för dina kunskaper. Funderar på att micra jorden inför framtida omplanteringar. Men vad tror du om att använda nemablom om det nu är hoppskjärtar som finns i mina odlingar?
Tosan
CITAT (Östh @ 10-03-2009, 20:53) *
Kära Lady H jag har stor respekt för dina kunskaper. Funderar på att micra jorden inför framtida omplanteringar. Men vad tror du om att använda nemablom om det nu är hoppskjärtar som finns i mina odlingar?

Nemablom är nematoder som lever enbart som parasiter i sorgmyggelarverna och hjälper inte mot hoppstjärtar eller annan ohyra
Bassam
Tack för frågan

De går ut till yta om de förlorar syre ned så du dränker jorden på vatten, så maskar tvingas gå till yta, sedan kan du ta bort dom.
H: Bassam
Lady Hamilton
CITAT (Östh @ 10-03-2009, 20:53) *

Tack för förtroendet blush.gif men jag måste erkänna att jag inte har någon som hellst erfarenhet av hoppstjärtar. Men för ett tag sedan fanns det en väldigt bra tråd som handlade om olika skadedjur och hur man på bästa sätt behandlade dem. Kommer bara inte i håg nu vad tråden hette
Snigelhatare
Här är lite olika tips mot sorgmyggor

http://www.odla.nu/artiklar/blomflugor.shtml

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon