Snöflinga
Vet inte om det är seriöst eller ej dunno.gif Har ngn fått ett liknande ? Så här står det:

Bästa Webmail Användare,
Det här meddelandet skickades automatiskt av ett program på Webmail som
regelbundet
kontroller storlek inkorgar, där nya meddelanden tas emot.

Din e-postkonto har överskridit lagring gräns som anges av administratören. Du kan inte att kunna skicka eller ta emot ny e-post till din brevlåda storlek ökar

av systemadministratören. För att hjälpa oss att på nytt ställa in utrymme på vår databas innan
att behålla din inkorg, måste du kontakta din systemadministratör av besvara detta e-mail och ange ditt: Aktuella Användarnamn: () och lösenord: ()
att höja gränsen för ditt lagringsutrymme.

Du kommer att få denna varning regelbundet om din inkorg
storlek fortsätter att överskrida sina gränser eller mellan 18 och 20 MB

Tack för ditt samarbete.
Systemadministratör

Det här brevet är avsett endast för användning av den person eller organisation som
den
riktar och innehåller information som är privilegierade oc konfidentiellt.

blink.gif wacko.gif cool.gif Det är ju himla dålig svenska och konstiga meningar ser jag nu blush.gif Så visst är det bluff ... vad tror ni confused.gif
MariaS
Det finns INGEN administratör som ber om användarnamn och lösenord! Varför skulle de göra det. Är din inbox blockerad? kolla med någon som skickar mail till dig, om de får meddelande att din inbox är full. För säkerhets skull kan du ju alltid börja med att rensa det mailet, så finns det ju plats för ett till...
DragonLady
Ja det är ett bluffmejl.. de vill att du lämnar ut lösen o sådant så de kan utnyttja detta för egen del i kriminella syften, det är inte din leverantör som skrivit det.
Skicka gärna mejlet vidare till din leverantör för de är intresserade av sådana här bedrägeri mejl.
Piccante
Är din mailbox full då? På många mailkonton kan man se hur stort ledigt utrymme man har kvar, det behöver inte administratören upplysa om. Behandla sådana konstiga mailfrågor som spam.
Gossen Ruda
Du behöver inte kolla nåntig, typiskt fiskeförsök. Vad 17 är det det kallas, pisching? Den urdåliga svenskan sänder sådana signaler, dom har använt ett automatöversättningsprogram. Släng skiten eller vidarebefodra till någon övervakare. Förmodligen går det inte att göra nånting åt dock. Du kan ev kolla lite varifrån det kommer. Högerklicka på mailet, välj egenskaper och sen meddelandekälla. Sen kan man se på avsändaren vilket land det kommer ifrån.
Meriona
Phishing tror jag det heter.
Men vad vill de vinna på att få reda på nåns mailuppgifter, det kan väl inte ge några pengar?
Anma
CITAT (Meriona @ 07-03-2009, 21:37) *
Phishing tror jag det heter.
Men vad vill de vinna på att få reda på nåns mailuppgifter, det kan väl inte ge några pengar?

Använda din mail för att skicka i väg massa spam till exempel.
Meriona
Aha! Det var gement ! thumbdown.gif Men såklart ger man väl inte ut koder sådär huller om buller, så hur många lyckas de lura tro? Eller är det så att vi tycker att så länge det inte är pengar involverade så är det inte så farligt? confused.gif
Alphaville
Jag skulle inte svara på ett sådant mail, Snöflinga. spam.gif
Snöflinga
Tack alla ni som svarat blomma.gif Trodde nästan att det var båg men för att vara på den säkra sidan lägger man förståss frågan på Odla för där är det alltid någon som vet smiley_small_hug.gif
Alba
När jag googlade hittade jag massor med liknande mail, bla gällde det Telia
Det verkar finnas hur mycket som helst av dessa bluffmail.

I fredags gick det även ut varningar för meddelanden från Facebook som innehåller spam. Man ska inte öppna om man inte är absolut säker på att avs. är den man tror.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon