Denna sommar blir den första för oss i vårt hus och vår trädgård, till saken hör att trädgården i stort sett fått förfalla eftersom den tidigare ägaren blev för gammal för att orka med den. Vi röjde upp så gott vi kunde och hann med innan hösten kom och vi har nu under våren börjat så lite blomfröer och planera nästa drag i trädgården. Nu är det ett problem som jag behöver lite hjälp med, jag saknar högre 0,5-1m vita blommor som ska stå i en sluttande rabatt i söderläge och förhoppningvis blomma denna sommar. De kommer alltså att få mycket sol och jag vill inte chansa och plantera ner vad som helst.

Är det någon som känner till någon lämplig sort?
Om du inte har råd att köpa en massa vita perenner att täcka rabatten med, kanske du i år kan ha massor av vit sommarmalva där i år. De blir höga och vita med frodigt bladverk, är sommarblommor som du kan så på plats. Mina stod med lite skugga delar av dagen, men jag tror de är soltåliga bara de får lite vatten emellanåt. Också vita rosenskäror går fint - också en ettåring.
Chamomille
07-03-2009, 21:34
Hej och välkommen hit!
Min favorit just nu (hade förra sommaren) är rosenskära. Blommar länge och är lättodlade. Jättevacker tycker jag
Titta på t.ex impecta.com. De har några bilder på olika varianter

Jag hade en själv en variant med blandade färger förra året.
Phlox, jätteprästkrage, gladioler, stockros, är vita högre perenner.
mitt förslag är vit tobak!
Irene_L
08-03-2009, 17:22
Här kommer några förslag från mig:
En ettårig blomstertobak:
[attachment=31697:vit_blomstertobak.JPG]
En perenn vit blåklocka:
[attachment=31696:bl_klocka_vit.JPG]
Vit purpurklätt...2-årig:
[attachment=31695:purpurkl_tt_vit.JPG]
En vit fingerborgsblomma...2-årig:
[attachment=31694:fingerbo...omma_vit.JPG]
Sen till slut tre perenna blommor. Först är det en vit akleja:
[attachment=31693:akleja_vit.JPG]
Vitt blågull:
[attachment=31692:vit_bl_gull.JPG]
Vit myskmalva:
[attachment=31691:vit_malva.JPG]
Tack så mycket för all er hjälp, jag har nu en gedigen lista att ta med till trädgårdscentret i helgen!
Elendil
10-03-2009, 23:30
Jag är förtjust i liljor, de blir ju ganska höga beroende på sort och finns i vitt.
Inte så höga - ca 35-40 cm - men väldigt vackra och snälla är Ulleternell. Dom blommar på sensommaren och sen står blomställningarna hela vintern. Bladen är långsmala och vackert silvergröna. Dom breder ut sig rätt rejält om dom trivs. Kräver inte mycket skötsel under växtsäsongen.
Dom är perenna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.