Finarfin
Är det någon som vet vad denna kaktus heter? Den är min äldsta krukväxt. Jag har haft den i åtminstone 18 år.
[attachment=31664:kaktus.JPG]
Meriona
nej oj det kommer jag inte ihåg. har haft en sån en gång, men efter att en high chapparall rasat över mig så åkte alla kaktusar ut, och det kommer nog inte tillbaka nån heller. Men jag har ALDRIG lyckat få en krukväxt att överleva i 18 år, det är förbaskemej värt en eloge! wub.gif
Finarfin
Tack för elogen!

Oj! Rasade din kaktus över dig. Hoppas den inte slog sig wink.gif

Enda problemet med kaktusar är annars att man aldrig blir av med dem tycker jag. De dör aldrig, och om man inte vill kasta sina växter så får man helt enkelt odla dem så länge man lever. Därför gäller det att tänka sig noga för innan man skaffar en kaktus. Det är inget lite beslut, utan något man får leva med för alltid smile.gif

Hoppas att någon vet vad den heter...
Red Top
Jag kan inte säga exakt vad den heter numera, men i min gamla kaktusbok, från 1969, heter den "marginatocereus marginatus"

Fick fram den här sidan när jag googlade på namnet. Hoppas det kan vara till någon hjälp smile.gif

Marginatuskaktusar
daddel
CITAT (Finarfin @ 10-03-2009, 12:30) *
Därför gäller det att tänka sig noga för innan man skaffar en kaktus. Det är inget lite beslut, utan något man får leva med för alltid smile.gif

Hoppas att någon vet vad den heter...

tänka noga???jag har 30 stycken :S

och faktiskt en lika dan som din!
Finarfin
Tack för att du svarat på min fråga, Red Top. Dock är jag inte säker på att det är en Marginatocereus marginatus trots allt. Jag har tittat på länken du tipsade om, men taggarna ser lite anorlunda ut. Kanske kan det vara en Trichocereus jag har. Det finns bilder på dessa på http://www.columnar-cacti.org/trichocereus/.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon