Meriona
Sonen snart 15 äter dåligt eller inte alls i skolan, vilket innebär att en stor tyngd vilar på mig att se till att han får i sig tillräckligt med naring för att växa. Men det känns som om vi kör runt på samma meny hela tiden pga att han är lite kinkig. Det blir fiskpinnar, fiskbullar, plättar, köttfärssås, lasagne, fiskgratäng, pannbiff, lövbiff, f-file, kyckling o currysås, korv i olika utföranden, oftast stekta. Jag skulle bli jätteglad om ni kom med lite tips om "hipp" mat som ungdomar gillar. Kina/thai går bort, det är rå-läbbigt visst. rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Laxburgare i pitabröd + grönsaker är ju hyfsat nyttigt och påminner om sånt som hamburgare. (det finns många olika recept på laxburgare på nätet, hacka laxen grovt kör man den för fint fördelad i matberedaren blir de ofta torra).

+Ett sätt att få in lite mer variation är att involvera sonen i matplanerna, när jag växte upp hade vi egna dagar då vi själva fick ta hand om matlagningen och då blir man lite mer intresserad av smaker, prova recept etc. och man lär sig samtidigt att laga mat. Så du kanske ska låta honom bli chef över maten någon dag i veckan med uppdrag att försöka få till en mat med hyfsat nyttigt innehåll, (kanske ge honom en kokbok som han är med och väljer som han kan provlaga recept ur för att vara säker på att ni inte får korv med bröd en gång i veckan??).
Meriona
Det var en bra idé! Själv älskar jag fisk, skulle troligen kunna äta det 7 dar i veckan. Ja det kanske är så enkelt att jag ska låta honom bestämma och ta ansvar själv. Men det innebär ett visst mått av tvång och stridigheter, för enventen och bekväm är han också tonåringen. Maten ska bara serveras snabbt och lätt, disken är tydligen också nåt som kocken ska ta hand om.
Fast sånt glömmer man när han så snällt tänt myslampa till husdjuren innan han åker till pappa på fredagen. tummenupp.gif

Kan man sätt honom på nätet tror du? Arla och Ica har ju bra receptsamlingar....
MariaS
Det finns massor med roliga kokböcker för nybörjare. Studenkokboken och liknande. Börja med att kolla å biblan. Det ska ju helst inte se ut som hemkunskapsboken...
Åsa, mälardalen zon 2
Nätet är bra att söka recept på, glömde helt bort det. Ica, Arla, Tasteline, hitta recept mm. brukar ofta ha bra recept. Man kan ju hålla ett öga bara i början så han inte satsar på alltför svåra saker

(Själv fick jag dock ofta lära mig genom mina misstag, jag älskade crepes med svampfyllning som tonåring så det ville ju jag kunna laga, men jag lärde mig att så himla enkelt var det inte, speciellt då det inte gick så bra att steka pannkakorna, men efter några gånger lyckades jag, och syrran gillade/gillar svampstuvningarna jag lärde mig att svänga ihop under försöken. +Man lärde sig ju uppskatta morsans mat lite mera när man även lagade mat själv för då förstod man ju att det var ett jobb som inte alltid gick snabbt och lätt.)
Meriona
Vd mycket bra tips redan, sätta ungen på att söka recept själv, det är ju genialt! wub.gif Och bekvämt dessutom, förutom att det alltid ska fram 2-3 extra kastruller och byttor när de inte behöver diska.
Hans i Värmland
Jag känner igen beskrivningen men ett bra sätt är att han lagar mat OCH diskar 1 kväll i veckan
så kanske han får upp intresset. Dessutom behöver han litet motstånd i sitt gnäll om all läbbig mat morsan serverar. Gnäller han så låt honom laga en extra kväll---eller vara utan. Felet är ditt om han får gnälla på.
Meriona
CITAT (Hans i Värmland @ 08-03-2009, 21:33) *
Jag känner igen beskrivningen men ett bra sätt är att han lagar mat OCH diskar 1 kväll i veckan
så kanske han får upp intresset. Dessutom behöver han litet motstånd i sitt gnäll om all läbbig mat morsan serverar. Gnäller han så låt honom laga en extra kväll---eller vara utan. Felet är ditt om han får gnälla på.

Diskar gör han redan flera gånger i veckan. Och skalar potatis och skär grönsaker. Sen är det väl min fantasi som tryter också, måste erkännas. Och att tiden saknas, då blir det nåt snabbt och lätt som går hem. Det största felet jag gör är nog att jag frågar före om det är ok med det eller det. nono.gif DET får jag sluta med tror jag....
netaave
Våra tonåringar gillar chicky bits o ris med Uncle bens Sweet & soursås
eller kebabkött som man köper fryst, steker o äter med klyftpotatis o vitlökssås som vi gör på turkisk youghurt och vitlök + salt o svpeppar. Sallad förstås.
Wokgrönsaker med kött eller räkor i med nudlar till.

Kanske inte det allra nyttigaste men dom äter då iaf.
Nauti
Olika pastasåser och lasagne är ju lättlagat och det kan man använda mycket nyttigt i. Använd fullkornspasta och lasagneplattor också tongue.gif

Du får ju utesluta kött, ägg, mjölk och liknande snuskigheter också tongue.gif
Motti
Något som mina barn älskade när de bodde hemma är Pannkaksrulle med köttfärsås,man gör en ugnspannkaka breder ut köttfärsås och rullar i hop som en rulltårta sen grattinerar man den i ugnen med riven ost på ,serverar med sallad och riven ost,supergott !
Biggan_
CITAT (Motti @ 26-03-2009, 17:51) *
Något som mina barn älskade när de bodde hemma är Pannkaksrulle med köttfärsås,man gör en ugnspannkaka breder ut köttfärsås och rullar i hop som en rulltårta sen grattinerar man den i ugnen med riven ost på ,serverar med sallad och riven ost,supergott !

Ja det är gott! tummenupp.gif Det hade vi mycket förr när barnen bodde hemma. Perfekt när man får köttfärssås över!
Meriona
DET ska jag testa, har tillochmed ett recept på detta, men har inte haft en tanke på att det varit "barnvänligt"! TACK! Nu har faktiskt sonen själv tagit initiativ till att testa nya rätter, så sista veckorna har vi testat både det ena och andra med varierande resultat. Men man ser vad lite engagemang gör skillnad! Tack allihop! wub.gif
ABCiV
CITAT (Motti @ 26-03-2009, 18:51) *

Åh.. vilken nostalgi! DET var längesedan jag åt.. måste genast kolla ifall jag har någon restköttfärssås i frysen!
Hos oss skar man rullen i skivor och stekte dem, sedan serverades det lingonsylt till. Mummmmmaaaaa

CITAT (Meriona @ 08-03-2009, 00:05) *
Sonen snart 15 äter dåligt eller inte alls i skolan, vilket innebär att en stor tyngd vilar på mig att se till att han får i sig tillräckligt med naring för att växa. Men det känns som om vi kör runt på samma meny hela tiden pga att han är lite kinkig. Det blir fiskpinnar, fiskbullar, plättar, köttfärssås, lasagne, fiskgratäng, pannbiff, lövbiff, f-file, kyckling o currysås, korv i olika utföranden, oftast stekta. Jag skulle bli jätteglad om ni kom med lite tips om "hipp" mat som ungdomar gillar. Kina/thai går bort, det är rå-läbbigt visst. rolleyes.gif

Känner igen detta väldigt väl! Du är långt ifrån ensam! Min 18-åriga dotter klagar på att vi inte har någon variation, men när jag ber henne om att delta i planeringen är hon helt tyst, hon kommer inte på något själv heller. Jag tycker det är jättesvårt att få variation, man lagar det man brukar och känner till, för att det ska gå lätt. Jag hade en tävling på min blogg för ett bra tag sedan, fick in en massa bra recept som nu utökat vår vardagsmat. Idén med att engagera barnen är jättebra!
Lycka till!
Meriona
Ja det funkar mycket bättre nu, han går med på att testa mer och mer, fast köpe-potatisgratängen var visst inget vidare. wacko.gif

Däremot hade han egenhändigt lagat till potatis och purjosoppa till oss en dag när jag kom hem sent (from scratch alltså!) - DET kallar jag avancemang! wub.gif God var den också!
hägg
CITAT (ABCiV @ 04-05-2009, 14:22) *
Min 18-åriga dotter klagar på att vi inte har någon variation, men när jag ber henne om att delta i planeringen är hon helt tyst, hon kommer inte på något själv heller. Jag tycker det är jättesvårt att få variation, man lagar det man brukar och känner till, för att det ska gå lätt.

Jag var väldigt kinkig med maten när jag var tonåring. Extra utmaning blev det dessutom för föräldrarna eftersom jag är vegetarian. Men jag tror att min kinkighet till stor del berodde på att jag själv inte hade något inflytande på inköpet av maten och lagandet av den. Det är jättesvårt att "bara komma på" saker att laga. Det krävs att man planerar vilka maträtter som ska lagas och att den som handlar mat vet vilka ingredienser som måste finnas hemma. Dvs samarbete. Det fungerar absolut inte att bara lägga över ansvaret på tonåringen. Hjälp till istället, men utan att ta över. Låt dem leta recept och bestämma maträtter själva och ha sedan en diskussion om vad som behöver köpas och om de behöver hjälp med att laga. Ett tips för att slippa stå och laga mat hela tiden är att göra mycket mat och sedan frysa in. Lätt att värma när man inte orkar laga.

Mat jag gillade när jag var kinkig: tacos, pastagratäng, grönsaks- och potatisgryta, kikärtsbiffar, lins- potatis- och löksoppa, alla typer av pastasåser (finns hur många olika varianter som helst), veg lasagne med spenat, böngrytor m.m.

Vegetariska recept: http://vegomums.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon