Full version: Tomatblommor!
DragonLady
Ska jag låta tomaterna blomma nu redan eller skall jag nypa av blommorna?
Blommorna kom lite väl tidigt på dessa plantor tycker jag, det var inte så länge sedan jag sådde dem.. 5 veckor sedan tror jag.. växer som ogräs gör de giggle.gif jaja... jag sådde väl liite för tidigt antar jag.. whist.gif
Tar plantorna någon skada om jag nyper av blommorna?
Svårt med ljuset för att ta kort i "solrummet" men här är lite bilder coolgleam.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan låta blommorna vara kvar ofta är det faktiskt bara fördel ifall plantorna har blom/frukt sedan då man planterar ut dem.
DragonLady
Ok, ja jag vet ju att tomaterna tar lite tid på sig o mogna o så men det är ju 4 månader tills 1 juni giggle.gif blir tiidiga tomater då laugh.gif
MariaS
CITAT (DragonLady @ 07-03-2009, 23:47) *
Ok, ja jag vet ju att tomaterna tar lite tid på sig o mogna o så men det är ju 4 månader tills 1 juni giggle.gif blir tiidiga tomater då laugh.gif

Nån ska ju vara först flirting.gif Ät och njut vet ja
uno
CITAT (DragonLady @ 07-03-2009, 23:47) *

Jag har två tomatväxter från 2008 i mitt källarväxtrum. De växer blommar och bär frukt.
Några tomater/vecka kan jag njuta av.
DragonLady
Oj.. hur smakar dom tomaterna?
De tomater som inte fått riktig sol som jag haft bakom glas har inte smakat lika gott som de ute i solen g.gif
Sussie F-Flower
CITAT (DragonLady @ 07-03-2009, 23:36) *
Ska jag låta tomaterna blomma nu redan eller skall jag nypa av blommorna?
Blommorna kom lite väl tidigt på dessa plantor tycker jag, det var inte så länge sedan jag sådde dem.. 5 veckor sedan tror jag.. växer som ogräs gör de giggle.gif jaja... jag sådde väl liite för tidigt antar jag.. whist.gif
Tar plantorna någon skada om jag nyper av blommorna?
Svårt med ljuset för att ta kort i "solrummet" men här är lite bilder coolgleam.gif

-Det var det värsta!!! w00t.gif Hur kunde du komma på att så så tidigt...? laugh.gif

Grattis till finfina plantor! tummenupp.gif Jag skulle nog inte ha hjärta att plocka bort blommorna. Inte från alla, i alla fall.... Bara från någon...
DragonLady
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-03-2009, 00:46) *
-Det var det värsta!!! w00t.gif Hur kunde du komma på att så så tidigt...? laugh.gif

Ja det undrar jag med blink.gif det var väl den tidiga våren förra året som spökade..tji fick jag crazy.gif

Grattis till finfina plantor! tummenupp.gif Jag skulle nog inte ha hjärta att plocka bort blommorna. Inte från alla, i alla fall.... Bara från någon...

thanks.gif
Nej jag lämnar nog blommorna för plantorna är ju inte små o rangliga precis så de klarar nog några blommor giggle.gif , frågan är hur de tomaterna kommer att smaka g.gif
MariaS
Eftersom jag nu har för vana att odla tomaten Tiny Tim året runt, kan jag meddela att de smakar som köpetomater. Det blir inte riktigt den där sötman, som när de får mogna i solen. Men jag får åtminstone mina egna odlade tomater året runt biggrin.gif
Eva St
CITAT (MariaS @ 08-03-2009, 19:32) *
Eftersom jag nu har för vana att odla tomaten Tiny Tim året runt, kan jag meddela att de smakar som köpetomater. Det blir inte riktigt den där sötman, som när de får mogna i solen. Men jag får åtminstone mina egna odlade tomater året runt biggrin.gif

Vad hääärligt !!!! Hur har du dem under vintern för att lyckas med detta?????????????
MariaS
De står under extra belysning. Har just nu två plantor vars blommor slog ut igår.
DragonLady
CITAT (MariaS @ 08-03-2009, 19:32) *

Aha.. det låter ju mycket smart tummenupp.gif
Då sår du dessa i omgångar hela året då, eller är det samma plantor som du övervintrar?
Har du dem i vanlig rumstemp. med extra beslysning bara?
Då måste du pollinera alla blommorna också då? giggle.gif
Eva St
bravo.gif Ja nu vill vi veta precis hur du gör för det lät ju verkligen lockande Berätta Berätta!!!!!!!!!!!!!!!
MariaS
Jo jag sår nya var 6:e vecka. Sen har jag dem i blomrummet med extra belysning. Pollineringen sköter tydligen flugorna om, möjligen att jag skakar plantorna då och då. Inga konstigheter.

Odlar dem föresten i femliters krukor. Men det är inte många tomatsorter som detta går att göra med. Tiny Tim är som gjord för krukodling i alla fall.

Anledningen till att jag gjorde första försöket, har jag för mig, var en lång kall grå vår som inte ville ge sig. Övriga tomater rännde iväg, men inte Tiny Tim'en. Den höll sig kort och fin, satte blommor tidigt och när det var dags att plantera ut de vanliga tomaterna, då var det redan tomater på gång att mogna på Tiny Tim'en. Så den fck stå där den stod, bara för att se vad som blev... Och på den vägen är det...
Eva St
tummenupp.gif Toppen!!!!!!!!!!! Detta måste testas . Tack för tipset
DragonLady
japp... nu har jag köpt o sått tiny tim också så jag kommer också att testa detta med att så var 6 vecka.. tummenupp.gif
De andra tomaterna blommar för fullt nu coolgleam.gif hoppas våren o solen kommer snart så man kan ha dem ute under dagen iaf. giggle.gif
julia1
Tack!! Detta ska jag testa!// Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon