|
Full version: Tomatblommor!
DragonLady
07-03-2009, 23:36
Ska jag låta tomaterna blomma nu redan eller skall jag nypa av blommorna? Blommorna kom lite väl tidigt på dessa plantor tycker jag, det var inte så länge sedan jag sådde dem.. 5 veckor sedan tror jag.. växer som ogräs gör de  jaja... jag sådde väl liite för tidigt antar jag.. Tar plantorna någon skada om jag nyper av blommorna? Svårt med ljuset för att ta kort i "solrummet" men här är lite bilder
Åsa, mälardalen zon 2
07-03-2009, 23:38
Du kan låta blommorna vara kvar ofta är det faktiskt bara fördel ifall plantorna har blom/frukt sedan då man planterar ut dem.
DragonLady
07-03-2009, 23:47
Ok, ja jag vet ju att tomaterna tar lite tid på sig o mogna o så men det är ju 4 månader tills 1 juni  blir tiidiga tomater då
CITAT (DragonLady @ 07-03-2009, 23:47)  Ok, ja jag vet ju att tomaterna tar lite tid på sig o mogna o så men det är ju 4 månader tills 1 juni  blir tiidiga tomater då  Nån ska ju vara först  Ät och njut vet ja
CITAT (DragonLady @ 07-03-2009, 23:47)  Ok, ja jag vet ju att tomaterna tar lite tid på sig o mogna o så men det är ju 4 månader tills 1 juni  blir tiidiga tomater då  Jag har två tomatväxter från 2008 i mitt källarväxtrum. De växer blommar och bär frukt. Några tomater/vecka kan jag njuta av.
DragonLady
08-03-2009, 00:30
Oj.. hur smakar dom tomaterna? De tomater som inte fått riktig sol som jag haft bakom glas har inte smakat lika gott som de ute i solen
Sussie F-Flower
08-03-2009, 00:46
CITAT (DragonLady @ 07-03-2009, 23:36)  Ska jag låta tomaterna blomma nu redan eller skall jag nypa av blommorna? Blommorna kom lite väl tidigt på dessa plantor tycker jag, det var inte så länge sedan jag sådde dem.. 5 veckor sedan tror jag.. växer som ogräs gör de  jaja... jag sådde väl liite för tidigt antar jag.. Tar plantorna någon skada om jag nyper av blommorna? Svårt med ljuset för att ta kort i "solrummet" men här är lite bilder  -Det var det värsta!!!  Hur kunde du komma på att så så tidigt...? Grattis till finfina plantor!  Jag skulle nog inte ha hjärta att plocka bort blommorna. Inte från alla, i alla fall.... Bara från någon...
DragonLady
08-03-2009, 11:55
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-03-2009, 00:46)  -Det var det värsta!!!  Hur kunde du komma på att så så tidigt...? Ja det undrar jag med det var väl den tidiga våren förra året som spökade..tji fick jag
Grattis till finfina plantor!  Jag skulle nog inte ha hjärta att plocka bort blommorna. Inte från alla, i alla fall.... Bara från någon... Nej jag lämnar nog blommorna för plantorna är ju inte små o rangliga precis så de klarar nog några blommor  , frågan är hur de tomaterna kommer att smaka
Eftersom jag nu har för vana att odla tomaten Tiny Tim året runt, kan jag meddela att de smakar som köpetomater. Det blir inte riktigt den där sötman, som när de får mogna i solen. Men jag får åtminstone mina egna odlade tomater året runt
CITAT (MariaS @ 08-03-2009, 19:32)  Eftersom jag nu har för vana att odla tomaten Tiny Tim året runt, kan jag meddela att de smakar som köpetomater. Det blir inte riktigt den där sötman, som när de får mogna i solen. Men jag får åtminstone mina egna odlade tomater året runt  Vad hääärligt !!!! Hur har du dem under vintern för att lyckas med detta?????????????
De står under extra belysning. Har just nu två plantor vars blommor slog ut igår.
DragonLady
08-03-2009, 22:01
CITAT (MariaS @ 08-03-2009, 19:32)  Eftersom jag nu har för vana att odla tomaten Tiny Tim året runt, kan jag meddela att de smakar som köpetomater. Det blir inte riktigt den där sötman, som när de får mogna i solen. Men jag får åtminstone mina egna odlade tomater året runt  Aha.. det låter ju mycket smart Då sår du dessa i omgångar hela året då, eller är det samma plantor som du övervintrar? Har du dem i vanlig rumstemp. med extra beslysning bara? Då måste du pollinera alla blommorna också då?
 Ja nu vill vi veta precis hur du gör för det lät ju verkligen lockande Berätta Berätta!!!!!!!!!!!!!!!
Jo jag sår nya var 6:e vecka. Sen har jag dem i blomrummet med extra belysning. Pollineringen sköter tydligen flugorna om, möjligen att jag skakar plantorna då och då. Inga konstigheter.
Odlar dem föresten i femliters krukor. Men det är inte många tomatsorter som detta går att göra med. Tiny Tim är som gjord för krukodling i alla fall.
Anledningen till att jag gjorde första försöket, har jag för mig, var en lång kall grå vår som inte ville ge sig. Övriga tomater rännde iväg, men inte Tiny Tim'en. Den höll sig kort och fin, satte blommor tidigt och när det var dags att plantera ut de vanliga tomaterna, då var det redan tomater på gång att mogna på Tiny Tim'en. Så den fck stå där den stod, bara för att se vad som blev... Och på den vägen är det...
 Toppen!!!!!!!!!!! Detta måste testas . Tack för tipset
DragonLady
14-03-2009, 00:40
japp... nu har jag köpt o sått tiny tim också så jag kommer också att testa detta med att så var 6 vecka.. De andra tomaterna blommar för fullt nu  hoppas våren o solen kommer snart så man kan ha dem ute under dagen iaf.
Tack!! Detta ska jag testa!// Helena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|