Full version: sjuk Hibiskus?
henrica3
Efter omplantering av min underbara hibiskus,hänger den nu bara bladen gulnar ser jätte sjuk ut.Vad har hänt.Vad kan jag göra. sweatingbullets.gif Henrica
MariaS
Min första tanke är, vad har du satt den i för jord. Hibiskusar HATAR kalk, så de ska planteras i rododendronjord som man blandar smågrus eller små leca i.
Åsa, mälardalen zon 2
Fast så himla kinkiga brukar de inte vara jag har haft hibisusar jag satt i vanlig rkukväxtjord som inte visat såna symptom. Frågan är nog snarare hur du har gjort vid omplanteringen, om du ex. slet isär rotsystemet och skar bort en del tar det ju lite tid innan rotsystemet repar sig + ny "jord" som ju mest innehåller torv håller vatten bättre än äldre "jord" så det blir lättare lite för blött.
henrica3
Tack för era svar.Jag tyckte jag va försiktig vid omplanteringen.Köpte ecologiskplanteringsjord.Gjorde som jag bruka annars.Får nog vänta o se.Kan man annars beskära den tro? confused.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Aha då kan jag ana vad som är problemet. Ekologisk plantjord innehåller naturgödsel och det är svårare att få jämn näringshalt i den (=har man otur får man en säck med lite för mycket gödning) + den bör luftas innan man planterar växter i den. +Planteringsjord är inte krukväxtjord utan ska mera användas till sommarblommor och liknande, krukväxtjord är mer strukturstabil så man inte behöver plantera om flera gånger per år, plantjorden är inte meningen att man ska odla i mer än runt kanske 6mån (odlingssäsong + förkultiveringstiden).

(På jobbet slänger vi ut ca 10 säckar på golvet och skottar högen så vi flyttar den ca 4 gånger för att vi ska vara säkra på att det är välblandat så det inte blir för mycket el. för lite näring + att den är genomluftad innan vi sår/planterar i den. Det är bara grönsakerna vi använder jorden till för där måste vi odlingen är ju KRAV-godkänd)
henrica3
Tack Åsa.Då kanske jag ska försöka plantera om den i annan jord.Hoppas den blir glad då!!!Tack för tipset.Henrica flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon