svennis
08-03-2009, 08:14
Veilchenblau, multifloraros, 4-5 m hög,zon 4
Schmidt 1909, Crimson Ramblerx Erinnerung an Brod
Har tidigare använts som grundstam vid okulering
Nästan taggfri....
Veilchenblau.jpg
Åh svennis vad blå och ljuvlig den är !
Tror den är för klen här, zon 3 ros och blommar en ggn och då troligen på gammal ved. Jag har ju drömt om den en massa ggr, men......så blir jag lite feg.
Lilla Sibirien
08-03-2009, 14:30
Helt fantastiskt, den är bara något jag skulle vilja ha. Men i min zon skulle den nog aldrig bli så fin som hos dig. Men den är helt underbar och jag blir bara så avundsjuk.
Den ser ja bedårande ut hos dig,men jag säger som de andra för klen i min zon.Jag har lovat mig själv......inga kinkputtar........ men fin är den.
Bra sprutt i den rosen, eller så har jag bara råkat få ett praktexemplar. Nu blir det 3:e sommaren för min. Den var snudd 2m hög efter 1:a säsongen, och 2.5m efter 2:a, samt betydligt tätare & bredare. Här är ändå zon 3, så skyddat i zon 4 skulle kanske gå...
/S
gulmåra
08-03-2009, 21:27
Jo, ja, kanske den skulle växa och frodas här också då?? Man vill ju så gärna att den ska bli stooor!
Om jag tänker efter har jag nog sett en Veilchenblau som täckte ett helt bodtak och inte var det så långt härifrån, men skyddat från nordan.
noranettan
09-03-2009, 09:58
Kajsa, nog måste du pröva Veilchenblau. Jag har den i lilla rosengången och den lever gott! Jag paketerar den visserligen, men inte för kylan utan för rådjuren. Den är ljuvlig!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.