Full version: Odlingslott 5x10 m.
attol11
Jag funderar på att skaffa en odlingsltt till våren. Men är helt nybörjare, bortsätt från några pallkragar med potatis. Ytan är ca 5x10 m. Odlings zon 111. Skulle vilja ha:

Hallon, vinbär, jordgubbar
kryddland
4 st land där jag kan växla mellan potatis och olika grönsaker
Skulle vilja testa majs också

Låter det genomförbart på den ytan? Hur tycker ni jag ska fördela ytan mellan de olika sakerna? Ett lite krux är att jag skulle vilja ha kvar alternativet att kunna sätta dit ett litet växthus i framtiden... Vill jag för myckket med för liten yta? Det ska ju vara mysigt också smile.gif

Tacksam för tips och ideer!
Åsa, mälardalen zon 2
Jordgubbar, hallon (OBS! ogräsvarning de skjuter rotskott) + majs (+om du ska ha pumpa och liknande) kräver ju ganska stor yta så du får nog fundera på hur mycket du vill ha av det andra, hur många stånd potatis etc. +börja smått du behöver ju inte odla 20-40 olika saker på en gång. Det finns grönsaker som ger stor skörd på liten yta ex. mangold, + det finns ju grönsaker man sår i omgångar ex. ruccola som man ofta sår tidigt och sedan när man rivit bort den sår man något annat på platsen allt för att utnyttja ytan maximalt. Kanske rita upp lotten och sedan räkna på hur många plantor du får plats med.

+Låna eller köp Handbok för köksträdgården av Lena Israelsson den innehåller det mesta man vill kunna (den finns på bokrean just nu till bra pris)
attol11
Majsen var mest en kul grej wink.gif För att det är såå gott. Kanske 6 plantor eller nåt, bara för att testa.
KURT
Både majs och hallon kan ju bli över 2 m höga, de får inte planteras så att de skuggar annat. Man bör också hålla odlingsbäddarna rimligt smala, så att man når, utan att behöva gå i dem.
EKLO
Om odlingslotten har lite lätt skugga ibland i ngt hörn kan du ställa vinbärsbusken där, annars skulle jag sätta den och hallonen längs den sida på odlingslotten där de gör mest nytta som vindskydd. Annars är det väl bara att tuta och köra - dvs testa dig fram med de sorter du vill ha. Så småningom lär man ju sej vad man gillar, och om jorden funkar bra till det man vill ha.
Rigoletto
Jag tycker att du först ska lägga ned lite tid på att bestämma var du vill ha hallonen och vinbärsbuskarna. De är ju svårast och minst lämpliga att flytta på senare. Jag har hört att den optimala placeringen för en hallonhäck är öst-västlig riktning, då fördelas solen jämt över alla bär. Som andra har skrivit, det gäller att tänka på att bären inte skuggar någonting, grannens lott, t ex. Det ska också finnas plats att gå runt buskarna för att plocka bären.

När det gäller de fyra landen tycker jag att måtten på din lott är perfekt! Det klassiska måttet på en odlingsbädd är ju 120 cm. Jag tänker att du kan göra fyra kvarter där varje kvarter är 250x250 cm. Odlingsbäddarna kommer inte att bli riktigt 120 cm, eftersom du måste ha mittgångarna och en gång i varje kvarter för att dela av odlingsbäddarna, men det kanske inte är hela världen…

2,5 x 2,5 m är inte mycket till potatisland, men du kanske kan ha ytterligare en yta för potatis? Tänk på att den ytan också måste flyttas varje år, i sådana fall.

Jag tycker inte att du behöver ta hänsyn till växthuset nu. Odla på den biten så länge. Det är ju inte säkert att det hamnar på den plats du har tänkt idag. Sånt kan ändras när du har ”bott in dig” på lotten.

Jag tycker verkligen att du ska prova majs. En odlingslottgranne odlar det, och det verkar gå jättebra.

Jag tror inte att du har tagit dig vatten över huvudet med dina planer. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon