Hej
Köpte i höstas lökar för pärlhyacint och triumftulpaner men de kom aldrig ner i jorden. Hittade igen dem nu i ett kallförråd som alltså haft minst -27 grader. Vad göra? Det går ju såklart inte att plantera utomhus, men kan jag plantera några inne i kruka? Har tyvärr inget svalt ställe, utan det blir rumstemperatur i så fall. Vad göra med restan av lökarna? Kan de förvaras i tex frysen till nästa höst? Eller klarar de sig i vanlig temperatur tills det är dags att plantera till hösten? Eller ska jag plantera såfort det går att gräva i jorden? (Bor i Norrbotten, så det blir inte förrän fram i maj)
Tacksam för tips
MVH
Ulli**
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2009, 12:57
Frågan är ju om de verkligen lever, tulpanlökar brukar inte klara -27C (pärlhyacinter är jag osäker på om de erkligen klarar så kallt med) och de klarar inte förvaring i frysen. Ute i marken blir det sällan mer än några minusgrader och jag vet att tulpaner kan vara svåra att hålla vid liv längre norrut. Själv skulle jag nog stoppa ner dem ute i marken då tjälen släpper, lever de så kommer de att grönska, lever de ej blir de gödning.
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 13:02
lökar MÅSTE inte planteras på hösten. utan kan planteras när som helst på året bara det är tjälefritt.
Lady Hamilton
08-03-2009, 13:09
Plantera ner dina tulpanlöka i en stor kruka och vattna en gång. Se om de gror om de gror så låt de växa men försök att placera dem svalt om du kan (ex ställa ut dem på bron i skyddat läge om det är milt på dagarna) Resterande löka skulle jag rekommendera dig att förvara i kylen så länge. Gror inte lökarna som du planterat så är det nog för att de varit djupfrysta och då kan du kasta de som är kvar. De bästa tulpanerna att plantera om man vill att de skall försöka sig är Darwin tulpaner de blir bara fler å fler för varje år
Tack för frågan
plantera ute när marken är frostfria , kanske du har tur.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.