mariathulin
help.gif Jag har sått tomatplantor både högt och lågt här hemma och mycket annat också. De gror så det visslar om det, men de skjuter i höjden; ett bladpar och sedan en lång ranglig stjälk. Vad har jag gjort för fel?? Jag vill så gärna komma igång att odla men är en hopplös nybörjare!!! dunno.gif

Hoppas att någon av er köksträdgårdsexperter där ute kan hjälpa mig, tackar på förhand!!

Mvh

Maria
joulanta
Verkar som dom får för lite ljus. Då blir plantorna långa och rangliga
Dom mår bra under ett lysrör eller nån annan växtlampa
mariathulin
thanks.gif för ditt snabba svar!!! Då skall jag genast sätta dem under en lampa, eller är det möjligen för sent redan?!

Mvh

Maria
mariathulin
Är det någon som vet ifall jag måste sätta nya frön eller om det går att klara de här rangliga plantorna. Går det att när man sätter om i större krukor att sätta de så långt ner så att en stor del av den rangliga stjälken kommer ner i jorden?? confused.gif

mvh

Maria
Eva 33c
Just tomater brukar faktiskt gå väldigt bra att sätta djupare vid omplantering. De har förmåga att bilda rötter efter stammen. Så du ska nog inte behöva så om, även om det finns tid till det än.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går utmärkt att plantera ner dem djupare, mjölkkartonger brukar funka bra (gör dräneringshål i). +Till nästa år kanske så lite senare ca 6-8v innan utplantering är lagom att så och framåt april blir det bättre ljus i fönstret + ställ inte plantorna tätt då skuggar de varann och sträcker då på sig. +Sorter som tjuvas brukar bli något högre och gängligare än busktomater.
mariathulin
thanks.gif för era goda råd. Jag är överlycklig över att jag inte har gjort bort mig alldeles. blush.gif

Med vänlig hälsning

Maria
Ragazza zon6
En annan sak.

Om du har möjlighet att ställa plantorna någonstans där det är lite svalare blir de också knubbigare. Om det kan vara runt 15 grader är det kalas, man har ju oftast lite varmare inne och då krävs det mer ljus för att de inte ska skena iväg.

Och lampan, det är lysrör, dagsljusrör, som hjälper och de ska du hänga så nära plantorna det bara går. Sedan flyttar du upp ljuset eftersom plantorna växer.

Hils

Tina
mariathulin
Tack för det tipset Ragazza!!! Jag har nog lite för varmt tror jag. Jag skall försöka att följa alla goda råd som jag har fått nu. Jag är jätteglad att ni bryr er om en stackars nybörjare. thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon