e_sedell
26-09-2003, 19:39
Fin ampel. Jag fick upp den när jag sökte på Callisia repens. Men vad är det? Callisia förmodligen men vbad är det för arter och vet ni sorterna är det också bra att veta.
Den här kanske du känner igen?
holmsundsblommorSködpaddstuva, callisia repens "carameleon"
Åsa, mälardalen zon 2
26-09-2003, 21:42
e sedell om man tittar i Flowerbase så finns det en sort som är lik växten på din bild som heter Callisia repens ´Bianca`.
Flowerbase hittas på Flowerwebs hemsida:
http://www.flowerweb.com/index_ned.html
e_sedell
26-09-2003, 22:09
Ja en Banica måste det vara! Tack för att du ödslade tid på min fundering!
Annars tyckte jag att den mera liknade "vandrande jude", Tradescantia albiflora, som är nära släkt till Callisia. Den finns i många namnsorter. Kolla här:
Vandrande jude
Jag tycker också att det ser ut som en vandrande jude - min svärmor har en sådan med lapp och allt och på den står det vandrande jude...
Eva i Skåne
28-09-2003, 20:58
Vandrande jude var även min spontana gissning. Det finns många vackra varianter.
Har "juden" något bättre svenskt namn? Om man nu tänker på debatten om "negerbollarna"................
e_sedell
29-09-2003, 21:03
Mja, sköldpaddstuvan har ju små ägglika blad medans vandrande juden har mera avlånga blad. Bilden som jag fann hittade jag när jag sökte på det vetanskapliga för skölpaddstuva, men jag tycker att de är lite långa för det. Kollar man då på växtsöksidan... så är de mycket lika. Förmodligen är et en namnsort av sköldpaddstuvan.
Hej! Ja, nog är det en tradescantia albiflora, dvs vandrande jude. Äger en sådan själv - väldigt vacker även när den inte blommar!
mvh
Ann-Louise i Umeå
e_sedell
30-09-2003, 20:19
De är svåra att få att blomma...
Erik, du har alldeles rätt i det!

/Ann-Louise
e_sedell
01-10-2003, 18:56
Har du lyckats få dina att blomma? I så fall hur bär du dej åt?
Jag tycker att den inte behöver blomma, blommorna är ju rätt så obetydliga jämfört med bladen!
e_sedell
02-10-2003, 19:46
jo... men det är ändå kul att få den att blomma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.