tilde72
08-03-2009, 12:31
i VÅRAS FÖR SNART ETT ÅR SEDAN PLANTERADE JAG RIDDARSPORRAR,OLIKA SORTERS MALVOR OCH LAMMÖRON. DE TVÅ FÖRSTA HAR BLIVIT REJÄLT HÖGA OCH JAG HAR NU LÅTIT DEM VINTERVILA.
TILL MIN FRÅGA: NÄR OCH HUR (ÄNDA NED) SKALL JAG KLIPPA NED DEM NU NÄR DET BLIR VÅR.
HÄLSINGAR TILDE
jag bor i Malmö och igår var jag så rastlös över att inte göra någonting i trädgården så jag klippte ner det mesta igår...
Eva 33c
08-03-2009, 12:38
De växter du nämner här är alla örtartade perenner, dvs de börjar om på nytt från marken varje år. Det gamla riset kan du ta bort när du ser att det börjar komma nytt grönt vid jordytan. Och det tas alltså bort så lång ner du kan. En del tar bort detta redan på hösten, men eftersom riset utgöt lite skydd under vintern brukar jag låta det stå kvar till våren. Gör man ingenting vissnar det ner helt med tiden och förmultnar, men det kan ta lite tid och man vill ju helst inte ha en massa döda torra stjälkar i rabatten.
Åsa, mälardalen zon 2
08-03-2009, 12:42
När det börjar dyka upp nya små skott nere vid basen brukar jag klippa ner de döda växtdelarna på våren, här kan det fortfarande komma riktigt kalla perioder och de gamla växtdelarna skyddar ju de nya. Så här lär jag få vänta minst en månad tills det kan bli aktuellt att klippa.
Lammörona brukar jag dock klippa ner efter att de blommat de frösår sig ju annars alldeles för mycket, alla perenner som sprider sig rikligt med frö där jag inte vill ha en miljon nya plantor klipper jag bort de gamla blommorna på så snabbt som möjligt.
Perenner vissnar ofta ner helt på vintern och skjuter nya skott nerifrån roten.
Alexander-VG-zon3
08-03-2009, 12:55
Lammöra är en vintergrön tvåårig växt. så den vissnar inte ner på vintern. så där är det bara att klippa veck gamla blommor från förra året och ev ta veck fula blad nere vid rosetten. vill du ha kvar plantor så bör du spara lite frön. EDIT - tänkte på fel växt, Lammöra är inte tvåårig, men dock är den vintergrön och bör därför inte klippas ner helt.
Malva beror vilken du har, men alla vissnar inte ner utan får nya skott från stammen nere vid eller på ''grenar'' som överlevt vintern. klipper du ner den för hårt så får du då mindre skott. är det nu en art som ''helt'' vissnar ner och kommer upp från jorden från nya knoppar då är det bara att jämna den med marken.
riddarsporre klipper du veck det som är visset.
sedan beror det vart man bor när man kan börja. i sydsverige ska det nog inte vara någon större fara nu även om det blir frost så tål dom det. och sådär jätte mycket skydd ger inte heller bladen på vintern men visst någon skydd ger dom mot väta och kyla.
jag har både klippt på våren och hösten utan problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.