cato
Hej!
Har lite funderingar som återkommer varje vår. Hur skall man göra med den rödbladiga alunroten
Palace Purple?
Den växer på höjden så att efter ett par år har den en stam på mellan 10 och 15 cm.
Jag skulle vilja klippa ner den till markytan, men vågar inte eftersom jag inte vet om den slår igen
från roten.
Någon jag pratat med sa att hon brukade plantera om sina med jämna mellanrum.
Hur gör ni?
Om jag kan klippa ner dem till markytan, kan jag då använda det avklippta skottet som stickling?
Kajsa
Jag har kantat hela rabatter här med Palace Purple och dom ser ju skräpiga ut på våren, jag klipper tillbaka dom lite på våren, det som är brunt men inte för långt ner, bara det vissna. Blir dom för höga och kryper upp kan man gräva upp dom på hösten och plantera om dom, växten har en lång kraftig rot. Stora ex har många småskott och dom är bara att ta loss och sticka direkt i jorden, jag har fått en massa nya plantor så, men jag har en lätt sandig jord här. I höstas stack jag ca 75 småplantor som jag tog loss från äldre plantor och kantade dammen med, det är sällan plantor dör. Du behöver inte gräva upp en hel planta utan du kan lirka loss små tuvor på de stora och använda.

Själv gillar jag att dom bildar en liten " häck " av rött framför mina rosor och aldrig fryser dom bort.
cato
Tack Kajsa!
Ska testa dina råd.
Tror faktiskt att jag ska testa att dela lite på dem redan nu på våren.
Hår nere i zon 1 brukar vi kunna göra som vi vill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon