Alkemisten
Jag har en häck av svart aronia som planterades i maj i fjol. Jag undrar när man ska klippa den? Är det nu? Eller ska jag vänta till längre fram i vår? Längtar efter att få göra det :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Aronia brukar man oftast ha som friväxande häck = man brukar inte behöva hålla på och klippa i unga häckar, vad är det du vill åstadkomma med beskärningen???
Alkemisten
Häcken ska bli så tät som möjligt. genom att klippa ner den första åren blir den tätare. Annars blir det bara spretande grenar
KURT
CITAT (Alkemisten @ 08-03-2009, 15:02) *
Jag har en häck av svart aronia som planterades i maj i fjol. Jag undrar när man ska klippa den? Är det nu? Eller ska jag vänta till längre fram i vår? Längtar efter att få göra det :-)

Ja, det tycks vara många som främst planterar träd och buskar för att få något att skära i. Och nu har ju den värsta frosten passerat, så buss på den bara .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon