e_sedell
26-09-2003, 19:43
Hur ska man stratifiera magnoliafröna?
Hej
Har precis ordnat med mina magnoliafrön som jag köpt från fröfirman Impecta där jag fått följande råd:
Om du inte statifierar så kan du höstså.
Men gör du inte det så går det till så här enligt metoden att man först låter fröerna suga upp vatten därefter så utsätterdu dem fören kylperiod. Det bör tidanpassas så att de är färdiga för sådd i april-juni.
Gör så här:Använd finsiktad sand eller finsållad torv. Tillsätt mycket kokt avsvalnat vatten som sanden/torven kan suga upp. Tag 1 dl sand eller torvmassa per fröportion. Inneslut massan med fröerna i en tät plastpåse, vilken binds ihop. Låt den ligga i 20+ grader 5-6 dagar för att de ska ta till sig vatten.Lägg sedan den i kylskåp i 1-3 plusgrader under ca 12 veckor. Skaka om och kontrollera påsen regelbundet, minst en gång per vecka.Efter kylperioden sås fröerna vanligtvis ut tillsammans med sanden/torven. Om fröerna gror under kylperioden, avbryt den omgående och så ut fröerna.
Hoppas det kan hjälpa.
Vänligen
Siri
e_sedell
26-09-2003, 22:01
Ja, lite räta fick jag. Det går alltså att så dem utomhus på hösten. Men klarar de det?! Jag trodde de frös av kölden. Kanske måste täckas lite. Är de mörk/ljusgroende? Jag ser hällst att jag inte behöver hålla på och balta med dem.... har nog ändå lixom....
Hej
Jo, du kan så i en öppen kallbänk, på såbädd i lådor el. liknande.
Vad jag har förstått så är de ganska snart beroende av näringstillskott.
De måste täckas på vintern, annars tror jag inte att det är så meckigt.
Vänligen
Siri
e_sedell
29-09-2003, 21:06
Alltså sådd i sandblandat torv (med långtidverkande i) och en frigolitskiva över. Är de jusgroende? Det borde de väll inte vara....... eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.