Full version: Växthus från Jula?
Lillin
Är det någon som har erfarenhet från att köpa växthus från Jula? Det finns ett som är 5 kvadrat och kostar 4 500 kr inkl sockel och ventilationsfönster. Är det något att ha? Är det svårt att montera? Tanken är att vi ska ha det några år i väntan på att vi får mer tid och kan bygga ett riktigt växthus själva av alla gamla fönster vi har...
MariaS
Ett utmärkt växthus för sommarodling. Lätt att hantera och hålla rent är det också. Klart prisvärt!
Tosan
CITAT (Lillin @ 08-03-2009, 16:15) *
Är det någon som har erfarenhet från att köpa växthus från Jula? Det finns ett som är 5 kvadrat och kostar 4 500 kr inkl sockel och ventilationsfönster. Är det något att ha? Är det svårt att montera? Tanken är att vi ska ha det några år i väntan på att vi får mer tid och kan bygga ett riktigt växthus själva av alla gamla fönster vi har...

Jag tror att det är exakt samma som det jag har, fast mitt är på 6kvm. Det de hade ifjol var iaf exakt lika, men mindre.
Jag är supernöjd med mitt efter de behov jag har, och väldigt enkelt att montera, jag gjorde det själv på två dar (och jag är väldigt långsam pga nackproblem)
Grannen hade ihop med en byggare svurit ihop sitt dyra willabväxthus strax innan, så han blev riktigt förvånad över att jag inte ens svor, och dessutom var själv... giggle.gif

Däremot är det ju inget om man ska använda det vintertid då det är totalt oisolerat, och tom lite glest, men vår sommar och höst fungerar det kanon!
perryd
Jag har idag varit och köpt ett på Jula. Det gick in i bilen. Jag hoppas att det kommer att funka för sommarbruk. Men jag tänker måla det svart för att bli aningen snyggare.
blomkronan
Jag går oxå i tankarna att köpa ett från Jula. För att ha medan jag bygger det "riktiga".
Ni som nu köpt kan väll återkomma i tråden och berätta mera när ni har satt upp den...

Jag var på jula häromdagen och prata med en av dom som jobba där... Dom hade inte växthuset uppsatt så jag fråga henne om kvaliten, och hon avrådde faktist mig för att köpa den!!! Den var så svag att den kunde flyga bort om dörren var öppen vid en vindpust sa hon blush.gif Men vad tycker ni som bara ska ha det tillfälligt, till det räcker väll den???

CITAT
Men jag tänker måla det svart för att bli aningen snyggare

Jag tänkte oxå måla min stomme, men vilken färg tänker du använda?? sprejfärg??
Tosan
CITAT (blomkronan @ 20-03-2009, 09:01) *
Jag går oxå i tankarna att köpa ett från Jula. För att ha medan jag bygger det "riktiga".
Ni som nu köpt kan väll återkomma i tråden och berätta mera när ni har satt upp den...

Jag var på jula häromdagen och prata med en av dom som jobba där... Dom hade inte växthuset uppsatt så jag fråga henne om kvaliten, och hon avrådde faktist mig för att köpa den!!! Den var så svag att den kunde flyga bort om dörren var öppen vid en vindpust sa hon blush.gif Men vad tycker ni som bara ska ha det tillfälligt, till det räcker väll den???
Jag tänkte oxå måla min stomme, men vilken färg tänker du använda?? sprejfärg??

Det är inte plasttältet du tänker på då? Det kan blåsa bort, eller blåsa sönder.
Stommen på det jag har är stadigare än willabs i samma storlek, däremot är rutorna i ganska tunn, men väldigt seg plast, och det kan låta ordentligt när det blåser. Mitt har nu klarat 2 vintrar utan bekymmer, varav förra var väldigt snörik. Iofs så sopar vi av taket för säkerhets skull, men jag har aldrig varit orolig att det skulle gå sönder. Dessutom följer det med förankringsjärn som man kör ner genom sockeln och växthuset står där det står.

OBS! Mitt är inte köpt på Jula, men precis likadant förutom en kvadrat större. Mitt heter Silverline. K-rauta har ett likadant men med kanalplast som var en 1500:- eller så dyrare än mitt. Tror det hette Multiline...
blomkronan
CITAT (Tosan @ 20-03-2009, 22:47) *
Det är inte plasttältet du tänker på då? Det kan blåsa bort, eller blåsa sönder.
Stommen på det jag har är stadigare än willabs i samma storlek, däremot är rutorna i ganska tunn, men väldigt seg plast, och det kan låta ordentligt när det blåser. Mitt har nu klarat 2 vintrar utan bekymmer, varav förra var väldigt snörik. Iofs så sopar vi av taket för säkerhets skull, men jag har aldrig varit orolig att det skulle gå sönder. Dessutom följer det med förankringsjärn som man kör ner genom sockeln och växthuset står där det står.

OBS! Mitt är inte köpt på Jula, men precis likadant förutom en kvadrat större. Mitt heter Silverline. K-rauta har ett likadant men med kanalplast som var en 1500:- eller så dyrare än mitt. Tror det hette Multiline...

Nej inte var det plasttältet... Jag hade tagit fram bilden i katalogen på växthuset när jag fråga om den! Men när jag berättat att jag skulle bara ha det tillfälligt till mitt riktiga var klart, rådde hon mig att köpa plasttältet istället blush.gif Nu vet jag inte om hon själv var intereserad av odlig och riktigt viste vad hon tala om... därför ville jag höra vad ni tyckte som har intresset och växthuset!

-Julas växthus kostar 4500:- inkl plastglas och sockel (kan INTE övervintra i den)
-Gardens växthus kostar 6000:- med 4 mm kanalplast och sockel (KAN övervintra i den)
g.gif Man ska kanske inte vara "dumsnål".... när vi är klara med det riktiga... kanske jag kan få behålla det tillfälliga naughty.gif då får jag två växthus crazy.gif giggle.gif
Bock
Hejsan!

Jag var oxå inne på att köpa ett växthus på Jula! Men eftersom jag bor i Skara så var jag och tittade på det i butiken. Jag tyckte det kändes lite tunt och fladdrigt. Så jag beställde ett från Willabgarden och blev helnöjd... men det var mycket dyrare. Jag säger man får titta lite vad planboken har att ge men kvalite kostar också så man får vad man betalar. Sen är det lite vad du har för krav hobby eller om du ska vidja dina vyer på sikt och rätt som det är så är du tvungen att skaffa ett bättre växthus och då har du lagt ute mycket pengar innan. Jag brukar tänka långsiktigt när jag gör projekt men vi är alla olika.

Hoppas att du hittar något som passar dig!
perryd
CITAT (blomkronan @ 20-03-2009, 09:01) *

Jag har ännu inte monterat mitt jula-hus men inte känns det så lätt att det ska flyga iväg. Aluminiumstommen väger ett par kilo mer än jag ensam orkar bära. Och om man ser till att fästa det i ett underlag så tror inte jag att det blir något problem. Men jag kan rapportera när jag påbörjat arbetet.

Just nu jobbar jag på att hitta någon som kan hjälpa mig med färgen. Eftersom jag anar att det är kladdigt så låter jag gärna ett proffs sköta det.
blomkronan
CITAT (perryd @ 21-03-2009, 18:27) *
Jag har ännu inte monterat mitt jula-hus men inte känns det så lätt att det ska flyga iväg. Aluminiumstommen väger ett par kilo mer än jag ensam orkar bära. Och om man ser till att fästa det i ett underlag så tror inte jag att det blir något problem. Men jag kan rapportera när jag påbörjat arbetet.

Just nu jobbar jag på att hitta någon som kan hjälpa mig med färgen. Eftersom jag anar att det är kladdigt så låter jag gärna ett proffs sköta det.

Nu vet jag inte var du bor... om du har tjälle i marken kanske det tar lite tid innan du kan sätta upp det, men jag vill gärna höra vad du tyckte och hur du löste frågan om färgen.
Jag vill nog oxå måla min stomme innan jag sätter ihop den oavsett om jag väljer Julas eller WillaGardens.
Tänker du måla med pensel eller spreja?
Tosan
Visst, hade jag haft större plånbok så hade det nog blivit ett Juliana eller så för 7-8000:- plus sockel, men det hade jag inte, och med tanke på priset är jag supernöjd med mitt, och det finns inte planer i världen att det blåser bort. Och eftersom jag varit med och lyft i både mitt och grannens juliana så kan jag lugnt konstatera att min stomme är mindre ranglig, och mycket lättare att montera.
Så småningom ska jag försöka få tag i kanalplast till mitt, då blir det ju mer som ett "riktigt"

Men som sagt, kolla in K-rautas med kanalplast. Det hade jag nog valt före både Silverline och Juliana.

http://www.k-rauta.se/tradgard_1362.htm
blomkronan
CITAT (Tosan @ 21-03-2009, 20:57) *
Visst, hade jag haft större plånbok så hade det nog blivit ett Juliana eller så för 7-8000:- plus sockel, men det hade jag inte, och med tanke på priset är jag supernöjd med mitt, och det finns inte planer i världen att det blåser bort. Och eftersom jag varit med och lyft i både mitt och grannens juliana så kan jag lugnt konstatera att min stomme är mindre ranglig, och mycket lättare att montera.
Så småningom ska jag försöka få tag i kanalplast till mitt, då blir det ju mer som ett "riktigt"

Men som sagt, kolla in K-rautas med kanalplast. Det hade jag nog valt före både Silverline och Juliana.

http://www.k-rauta.se/tradgard_1362.htm

tummenupp.gif tack för tipset har inte tänkt på att K-rauta hade ett växthus med kanalplast smile.gif den ska jag åka och titta på. (Nackdelen med Julas är att den inte har kanalplast)
blomkronan
CITAT (perryd @ 21-03-2009, 18:27) *

Jag hitta på Alviks Måleris hemsida hur man gör för att måla på aluminiumväxthus smile.gif

CITAT
Målning av växthus

Så här enkelt är det att måla ett växthuset. Innan målning montera växthuset/paviljongen, allt utom polykarbonat plattorna och eventuellt glasskivorna.

1. Före målning är det viktigt att tvätta av alla aluminiumprofilerna grundligt med den av målartvätt impregnerade kombi duken. (förvara den i plastpåse så håller den länge), Engångshandskar bör användas då målartvätten är uttorkande för huden.

2. Grundmåla en gång med metallgrund, låt torka minst två timmar.

3. Måla sedan ytan 1-2 ggr med Pansarol rostskyddsfärg i din kulör, låt torka min 24 timmar mellan varje strykning. Undvik att måla i starkt solsken då blåsor kan uppstå på de målade ytorna.

4. När färgen har torkat montera klart växthuset med polykarbonat plattorna och glasskivorna enligt bruksanvisningen.

Kan vara kul att veta hur ett proffs skulle ha gjort... lycka till smile.gif

fredwel
Köpte just ett glasväxthus på 6,2 M2 på Coop, nedsatt till 2 995:- från sex eller sjutusen. :-)

/fredrik
Tosan
CITAT (fredwel @ 22-03-2009, 13:59) *
Köpte just ett glasväxthus på 6,2 M2 på Coop, nedsatt till 2 995:- från sex eller sjutusen. :-)

/fredrik

Wow, det var inte illa!
Annkina
CITAT (fredwel @ 22-03-2009, 13:59) *

/fredrik

VAR VAR VAR?!?!? w00t.gif

fredwel
Södertälje, men dom är slut nu. Kanske finns på andra ställen?

/Fredrik
noora
Vi byggde ihop en Juliana Basic på strax under 4,5 kvm i helgen (aluminiumprofiler, 4 mm kanalplast). Vi iddes inte gjuta fast sockelns "ben" i marken (så som det stod i anvisningen att man skulle göra) utan stack ner dem i marken rakt av, däremot böjde vi till ett antal "tältpinnar" av armeringsjärn och satte fast sockeln lite extra med dem. Tror ni att detta kan hålla?

Det blev enklast möjliga uppsättning i övrigt också. Inget grävande, utan jag täckte marken med två lager markduk och så får det vara bra så. Odlingen ska ändå ske i hinkar, och jag har inga illusioner om att få plats med några bord eller stolar så det behöver inte vara vackert. Om det blir för blött på marken kan jag slänga på lite grus eller plattor att gå på.

Jag hoppas att det inte blir problem med tjälen i vinter, men med ett så här litet och lätt växthus kan det väl inte bli så farligt? I värsta fall bygger vi väl ett "riktigt" växthus nästa år :-)
Lady Hamilton
CITAT (noora @ 14-04-2009, 14:23) *
.... Vi iddes inte gjuta fast sockelns "ben" i marken (så som det stod i anvisningen att man skulle göra) utan stack ner dem i marken rakt av, däremot böjde vi till ett antal "tältpinnar" av armeringsjärn och satte fast sockeln lite extra med dem. Tror ni att detta kan hålla? .....

Risken är mycket stor att erat växthus kommer att "blåsa bort" tippa/rulla i väg och gå sönder relativt snabbt. Det är enorma krafter som sätts igång när det blåser. Och själva växthuset kan ställa till enorma skador på annan egendom. Så jag skulle verkligen rekommendera er att gjuta fast växthusets sockel snarast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon