Lilla Sibirien
Hos min åldrige far finns gammal ved, som vi måste bli av med. Veden murknar, dvs den mjölar och dammar av sig. Jag skulle gärna bära ut veden i trädgården och låta den murkna på plats. Veden är ca 20 år gammal.
Veden är så förmultnad att vi inte vill köra bort den och den har ingen värmeeffekt mera. Vi kan inte tända eld på veden inne i staden, så vad göra?

Jag skulle vilja lägga ut den under buskar osv, tror ni att det skulle fungera??? Vilket ph-värde blir det?
Gården är misskött sedan många år, men trots det vill jag gärna tänka lite kretslopp. Och då vore det
väl lite bättre att låta veden förmultna ute på gården.

Vad tor ni?
Piccante
CITAT (Lilla Sibirien @ 08-03-2009, 16:42) *
Hos min åldrige far finns gammal ved, som vi måste bli av med. Veden murknar, dvs den mjölar och dammar av sig. Jag skulle gärna bära ut veden i trädgården och låta den murkna på plats. Veden är ca 20 år gammal.
Veden är så förmultnad att vi inte vill köra bort den och den har ingen värmeeffekt mera. Vi kan inte tända eld på veden inne i staden, så vad göra?

Jag skulle vilja lägga ut den under buskar osv, tror ni att det skulle fungera??? Vilket ph-värde blir det?
Gården är misskött sedan många år, men trots det vill jag gärna tänka lite kretslopp. Och då vore det
väl lite bättre att låta veden förmultna ute på gården.

Vad tor ni?

Nu hänger jag inte med riktigt bor din pappa inne i stan eller på en gård på landet? Om det inte rör sig om stora mängder ved (flera kubikmeter) så får man säkert lagra det hur man vill ute. Jag tror att veden skulle brytas ned bättre om den får ligga i en hög för då fördelas värme från nedbrytningen bättre och svampar, bakterier och insekter som bryter ned ved kan spridas bättre. Om ved får ligga fuktigt i tex ett skogsbryn så bryts de ned ganska fort och du kan givetvis använda mullen i trädgården. pH-värdet är nog beroende på trädslag.
Gunilla T
Det tror jag går alldeles utmärkt - det är ju så naturen beter sig när den får vara ifred från mänsklig påverkan. Om den förändrar PH -värdet nämnvärt vet jag inte men det kan inte vara något negativt. Naturen tar hand om den fortsatta nedbrytningen.
Lilla Sibirien
Bra, då tror jag att jag lägger ut den halvt förmultnade veden under buskar och in under tät vegitation. Och hoppas att naturen gör resten.
Min fars misskötta gård är en villatomt på ca 800 m2 i stadsbebyggelse. Det är ingen som kommer att anmärka på om vi lägger ut veden under något buskage, men jag önskar att det skall förmultna fort. Vill inte jobba extra med att köra bort veden (näringsämnen) från gården. Dessutom tror jag att veden kan fungera som marktäckning, för att undvika alltför mycket ogräs. Kanske att man skall försöka smula sönder veden lite grann.
Piccante
Förmodligen är näringsinnehållet i gammal ved ganska litet för det är mest cellulosa i ved. Men det funkar nog som jordförbättring.
Solstorm
Om det är väldigt mycket ved så skulle du kunna lägga det i en hög eller som en förhöjd rabatt, fylla i med ogödslad torv och ha en surjordsplantering. Rhododendron och mycket annat fint skulle trivas där.
Azur
Använd andningsskydd. Damm från mögligt trä är hälsovådligt (svampsporer).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon