plastkaktus
Hej

Jag har en krukväxt här som är min mammas, hon fick den av sin mormor för ett par år sedan men bara som ett litet skott och nu har den växt och krympt igen. Jag var blomvakt åt den i somras och efter att hon fått tillbaka den så har växten inte varit sig lik.
Som ett försök att få liv i den igen fick den flytta tillbaka hit eftersom den var så stor och fin efter det senaste besöket.
Nu undrar jag om någon av er vet hur och om jag kan rädda denna växt, och vad det är för något. Bör jag plantera om den? Vattna mycket eller lite eller kanske dela på den och rädda det som finns kvar? Går det att föröka den på något sätt?
Både jag och min mamma tycker att bladen ser konstiga ut men den har en liten blomma i alla fall. Jag vågar inte gå ut med växten och fråga någon florist för det är så kallt.

Så här ser den ut nu och i somras var hela krukan full av gröna blad och vita blommor...

Tacksam för hjälp!
Therese
Alexander-VG-zon3
hur sköter du den nu?

det är en Oxalis triangularis, den vilar under vintern svalt och torrt och ska då vissna ner helt. sedan i feb-mars så planterar man om rhizomerna i ny näringsrikjord. vattnar lite lätt, och placera den varmt och ljust. när nya skott kommer så kan du vattna den lite mer. 4v efter omplantering kan du ge ny näring.

när det är ca +10c +15c kan du placera ut den ute (ta in vid ev vårfrost). placera den i sol-halvskugga. när sedan frosten är borta kan den vara ute dygnet runt. vattna den men låt den torka ut i ytan innan du ger mer vatten. ge näring en gång i veckan. ta in den innan den första frosten kommer, ta in den och placera den svalt och torrt. sedan gör du om allt i feb-mars.

du kan dela plantorna så får du fler av den.

det du kan göra med den nu är att plantera om den och vattna lite. sedan 4v ge lite mer näring och så kan du sköta den som jag skrev ovan.
plastkaktus
Tack för svaret!

Jag har precis fått den så jag har inte riktigt hunnit med att sköta om den, men jag antar att mamma har vattnat lite då och då och haft den stående relativt ljust, men inte direkt i fönstret.
Skönt att den inte är döende utan bara sover lite, jag ska planera om den i veckan och sedan sköta om den som du skrivit, kanske dela den lite så jag får en egen jag med smile.gif

Tack igen för hjälpen!

Therese
160kvm stort hus
två såna där har jag hemma. Köpte den i våras. Mina vill ha mycket vatten, blir hemskt ledsna och skrumpnar ihop om det blir torrt.

Men jag har inte vintervilat mina och den ena har blommat om en gång.
Ser inte så roliga ut just nu, men jag hoppas att lite ny jord och växtnäring ska sätta fart på dom. Annars hotar jag med komposten...

Eller måste dom kanske vintervila för att kunna komma igen?

Maebel
CITAT (160kvm stort hus @ 09-03-2009, 10:10) *
Eller måste dom kanske vintervila för att kunna komma igen?

Nej, de måste inte vintervila, men oftast mår de bättre om de får göra det.

Om de slutar växa (skicka upp nya blad) och ser trötta och tråkiga ut är det bättre att låta dem vissna ner över vintern.
Alexander-VG-zon3
får dom vintervila kommer dom blomma bättre och växa bättre och blir mer vitala. står dom i samma förhållande i flera år så kan dom avta i vitalitet och blomning.
en temp på +1c +15c är bra för dom under vintern. viktigt att det är torrt också.
Bassam
Tack för frågan

om växter är inte grön färgen den behöver mycket sol,så de vissnar under hösten och vinter.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 09-03-2009, 22:33) *
Tack för frågan

om växter är inte grön färgen den behöver mycket sol,så de vissnar under hösten och vinter.
H:Bassam

denna växt ska vara röd i bladen. och den vissnar ner av att den går in i en vila inte av att det är för lite sol.

denna oxalis art är mycket ljustålig. har själv sett plantor som har växt i norrlägen stående inne i rummet ifrån fönstret! och ändå blommade den och hade fått blad.
160kvm stort hus
Mina är vackert rödlila under bladen, jättesnyggt!

Ok, tror ni att det är försent att låta den vila nu?

Vad är det man gör, slutar vattna och ställer kallt? Mörkt?
Maebel
CITAT (160kvm stort hus @ 10-03-2009, 14:16) *

Jag skulle inte låta den vila nu, utan ta hand om den som vanligt fram till sept-okt. Då är det bara att sluta vattna, vänta tills allting torkar in och ställa undan den. Runt 10 grader och mörkt är nog det som är bäst, men den är faktiskt inte så petig.

Sedan gör du ingenting förrän i feb-mars nästa år då du plockar fram den i ljuset och vattnar försiktigt tills dess att den skickar upp nya blad.
Alexander-VG-zon3
CITAT (160kvm stort hus @ 10-03-2009, 14:16) *

det går ju göra som jag skrev i mitt första inlägg.
Bassam

Tack för frågan

röda växter innehåll inte tillräcklig mängd klorofyll, så de vissnar när finns mindre solljus.Oavsett om de behöver vila eller inte.

H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 10-03-2009, 19:01) *
Tack för frågan

röda växter innehåll inte tillräcklig mängd klorofyll, så de vissnar när finns mindre solljus.Oavsett om de behöver vila eller inte.

H: Bassam

nej, dom sträcker sig eller tappar den röda färgen. denna oxalis vissnar ner av svalka,torka och det händer oftast då den vilar under vintern.
160kvm stort hus
Tack mabel!

Förlåt flaxss, missade visst ditt inlägg, det var nog för stort.... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon