peoida
Hallå.
Försöker lära mig. Läser i böcker och frågar folk som vet - och ibland känner jag att jag nog borde veta några grundläggande saker innan man ger sig in i leken.

Jag läser på fröpåsar om när man sak så, när man ska förkultivera hur djupt och hur brett det ska vara mellan raderna om hur höga plantorna ska vara och var de ska stå för att trivas bäst. Men ingenstans står att läsa - ska man verkligen bara stoppa ner ett litet frö i varje liten kruka.

Ta persilja tex. Ett frö? Blir det en persiljekvist eller blir det en hel sån där knippe som man köper på Ica. Sprider de sig - förgrenar de sig. Lika med sallad - blir det ett salladsblad av ett frö. OM man då sår så glest som det står på påsen blir det ju inte många salladsblad på en sommar. Eller ett väldigt stort salladsland?

Peo
KURT
Sallad växer inte som "enstaka blad", de växer från en stjälk.
Ragazza zon6
Man kan göra på många olika sätt. Ibland bredsår jag vissa saker, i fjol gjorde jag det med bla tomater, så delar jag upp dem fösrsiktigt när de växt till sig. I år har jag sått i pluggbox och då tagit ett frö i varje potta.

Persilja skulle jag nog putta ner kanske fyra-fem frön i en 4x4 potta. När jag drar upp basilika har jag runt fem frön alt. fem omplanterade i varje liten kruka så det blir en buske.

Det är mer kraft i ett frö än man kan tänka sig. Tex blomstertobak, litet litet frö som ganska snart blir en maffig krävande! planta.

Skriv lite mer vad du vill så så kan du nog få lite tips. Jag är en glad amatör men får till det ganska bra.

Tina

peoida
Tack - nu är jag snäppet klokare.
Men det är så här. Man vill mycket. Har ett stort lantställe som jag vistas på vid var och varannan helg - och nu inför vårsäsongen vill man få till det där som man saknade förra året. Vill rätta alla misstag. Det är ett helt år tills dess att man kan dra lärdom av föregående år.

Jag vill: Ha en prunkande kryddträdgård. Potatis och dill. Vill bryta kvistar av timjan och slänga på den ungsbakade potatisen. Vitlök och dragon. Pepparot till den rimmade oxbringan och rotmoset.

Min mor hade gröna fingrar och en helt fantastisk trädgård. Persilja och dillbestånd som var mer än man kunde konsumera, salladshuvuden som fotbollar. Ärtor - massvis. Rödbetor. Allt. (Förra året försökte jag mig på att odla rödbetor -det är ju så gott - men det blev inte en enda liten beta. ) Potatis lyckades jag däremot bra med.

Det handlar mycket om jord - jag förstår det. Jorden jag har är lerig och tung. Kanske måste jag gå på hela landet innan jag försäker att plantera ut mina förkultiverade plantor.

Peo
Maggan H
Jag sår oftast alla frön i en kruka/brätte för att vid omskolningen ta en 'tuss' el mindra mängd av plantorna. Det funkar bra och man får snabbt en större planta, som man återigen kan dela om man tycker att den blev för stor.
Ex sallad finns både i huvud och plocksallad. Den senare sår jag tidigt, april, i vanlig fönsterlåda och det växer men rasande fart, har färsk sallad i maj.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon