Full version: Ympkvistar
johanna_zon3
Hej, jag gör ett inlägg här med (har samma i forum "förkultivering mm"). Jag har tagit ympkvistar som jag inte vet hur jag ska kunna förvara.
Grenarna är 50-70 cm långa. Kylskåpet är fullt och det är tjäle i marken.
Jag har kollat upp vädret och i natt är det nollgradigt men senare i veckan
blir det ett par minusgrader. Kan jag rulla blött tidningspapper runt snittet
och vira in dom i någon matta och lägga ut paketet på balkongen??
Dom har inte fått vatten sedan igår då jag tog dom, ska jag lägga ett nytt
snitt innan jag lindar in dom i blött papper?

Mvh Johanna
Bassam
Tack för frågan

Du kan spara domm i lådor fylld med fuktiga sågspån och placeras mod i rumstemperatur +24- +30.

H: Bassam
MariaS
CITAT (Bassam @ 08-03-2009, 23:10) *
Tack för frågan

Du kan spara domm i lådor fylld med fuktiga sågspån och placeras mod i rumstemperatur +24- +30.

JAg och många med mig, VET att man inte förvarar ympkvistar varmt. Utvecklingen får ABSOLUT INTE skilja sig från det man ympar till!!!!!
Dessutom RUTTNAR de om de förvaras för varmt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
HelenJ
CITAT (johanna_zon3 @ 08-03-2009, 18:57) *
Hej, jag gör ett inlägg här med (har samma i forum "förkultivering mm"). Jag har tagit ympkvistar som jag inte vet hur jag ska kunna förvara.
Grenarna är 50-70 cm långa. Kylskåpet är fullt och det är tjäle i marken.
Jag har kollat upp vädret och i natt är det nollgradigt men senare i veckan
blir det ett par minusgrader. Kan jag rulla blött tidningspapper runt snittet
och vira in dom i någon matta och lägga ut paketet på balkongen??
Dom har inte fått vatten sedan igår då jag tog dom, ska jag lägga ett nytt
snitt innan jag lindar in dom i blött papper?

Mvh Johanna

Jag är ingen expert på ympar, men det du säger verkar logiskt. Fast jag hade nog inte gjort något nytt snitt förrän det är dags för ympningen. Kylan gör att de klarar att förvaras ganska torrt, de kommer inte att behöva dricka något vatten.

Att förvara dem i rumstemperatur är nog det bästa man kan göra om man vill förstöra dem så fort som möjligt. (Förresten - vem har +30 grader inne?)
Thé
Jag passar på att fråga här också. Jag skulle få ympris skickat till mig från England, kanske nu i mars, och sedan ympa kanske i april. Hur vet man att riset och trädet har kommit lika långt i växtcykeln?

Och hur förvarar man normalt ympris, i kylen om man har plats?
Jan af Lisö
Ett traditionellt sätt att förvara ympris är att gräva ner det någon decimeter i marken på N sida. Om man förvarar i kylskåpet så måste man både hålla ympriset fuktigt och samtidigt måste det kunna andas. Så det måste kontrolleras att det är fuktigt, kanske vira i många lagers blöt tidningspaper och lägga i en plastpåse som inte är helt tillslutet. Så gör jag själv.

Balkongen går också bra, ympris skall klara av många minusgrader, det är antagligen lika härdigt som trädsorten det kommer ifrån.

Sen är det viktigt att vid ympningen så skall ympen vara ca 2 veckor EFTER ympunderlaget. Ja föreslår att du lägger ditt ympris från England i kylskåpet och väntar tills knopparna på trädet ser mer utvecklade ut än på ympriset. Se till att de skickar ympriset asap, innan det hinner utvecklas. I Europa är det redan vår !!!
Thé
Oj, nu blev det brådis! Tack, Jan!
johanna_zon3
Tack så mycket för alla svar. Ymparna får ligga kvar på balkongen tills det
är dags att sätta dom på plats. Mvh Johanna
Bassam

Tack för frågan
vi Kan inte lagra ymp pennor utan fukt p g a de skulle dö liksom i kallt, eftersom vi behöver dom livliga under ymp tiden.

Cilla
Balkongen inlindat i fuktigt tidningspapper och sedan mattor eller liknande går säkert bra. Se till att vårsolen inte gassar på rullen.

Det är sant att ympen ska vara mer sovande än det man ympar på. Om det ska vara två, tre eller färre veckor låter jag vara osagt. Man kan ympa på helt vilande ympris ganska långt inpå vårsäsongen. Ympar som har mer svullna knoppar än underlaget de sätts på har mycket liten chans att klara sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon