Full version: småprat
sven1122

Har ni bra tips ?

Tacksam för svaret !

Sven
KURT
Potatis innehåller ju mycket kolhydrater = dämpar aptit effektivt.
Berith
Vore det inte bättre med växter som dämpar hungern? Jag tycker att potatis är gott så inte dämpar dom aptiten. Eller jag kanske tänker och fattar totalt fel...? g.gif
Maggan H
CITAT (KURT @ 09-03-2009, 06:50) *
Potatis innehåller ju mycket kolhydrater = dämpar aptit effektivt.

Tvärtom hos mig-kolhydrater gör man alltid sugen på godis och mer mat! Äter jag däremot en måltid å¨grönsaker, sås+ kött/fisk/korv dvs mycket proteiner och ev en knäckemacka, inget annat bröd, så försvinner suget totalt. Typ GI-kost med andra ord.
Husihelvete
En växt som inte dämpar aptiten men ökar metabolismen, kroppens förbränning av mat, är chili.
JRo
Jag har för mig att om man använder Stevia som sötningsmedel så stabiliserar man blodsockerhalten, vilket borde göra att man får mindre sötsug? Har dock inte provat.

Annars är det effektivaste sättet för mig att dra ner på de snabba kolhydraterna, då minskar man svängningarna i blodsockernivåerna och då slipper man att bli så sugen på div onyttigheter och annat mellan måltiderna.

Så bort med socker, ljust bröd, vit pasta och dyl. Äter man något sött så får man först en topp i blodsockernivån, detta triggar insulinproduktionen som tar hand om sockret, men responsen ligger lite "efter" så snart har insulinet effektivt minskat blodsockernivån till en nivå där kroppen tror att den har energibrist och signalerar till hjärnan att det är dags att äta mer. Då blir man sugen, oftast på ngt med socker/fett... Ond spiral, man kan nästan tala om att man blir sockerberoende.
Vippan
Om det är viktminskningen du är ute efter så handlar det bara om vad du stoppar i dig och hur mycket du rör på dig som har betydelse.
Snabba dieter under en kort tid har ingen effekt, det viktigaste är väl att rannsaka sig själv varför man inte har den vikt man önskar sig och försöka lägga om sin kost och börja röra på sig mera Thats it...

Red Top
Följande växter har en viss aptit- hungerdämpande effekt

Kaktussorten Hoodia Gordonii
Ephedra sinica
Vänderot,(Valeriana officinalis)
Lakritsrot (Glycyrrhiza glabra)
Yerba mate (Ilex paraguariensis)
Rosenrot (Rhodiola rosea)
Qat (Catha edulis)Narkotikaklassat

Men jag skulle inte rekommendera att man experimenterar med detta på egen hand. no.gif
De flesta produkterna finns att köpa i hälsokosthandeln. Används inte bara som aptitdämpare, utan har även andra effekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon