Trinity78
Jag har tänkt anlägga en ny köksträdgård i sommar och då i pallkragar. Jag vet inte hur många pallkragar som kan behövas men förmodligen 4-6 st. Detta ska odlas:

- Paprika
- Chili
- Tomater
- Machesallad
- Sockerärtor
- Palsternacka
- Purjolök
- Gul lök
- Vitlök
- Majs
- Gurka
- Squash
- Spenat
- Rödbetor
- Motötter
- Märgärtor

Vad kan jag placera ihop i samma pallkrage och vad ska odlas på annat sätt? All hjälp välkomnas tacksamt smile.gif
Preussen
Vitlök sätter du bäst till hösten. viktigt med bra växtföljd så att du inte odlar vitlök efter annan lök.
Paprika och chile odlar du bäst i växthus eller i soligt lungt läge.

Lök och morötter kan du samodla, likaså andra rotfrukter.

detta är mina spontana kommentarer.
Trinity78
Tack för svaret :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte hur mycket du tänkt odla av varje växtslag men rent allmänt tycker jag att 4-6pallkragar låter som väldigt lite odlingsyta till alla dessa växtslag.

2st squashplantor är nog max man kan odla i en pallkrage och majsen tar nog upp en hel pallkrage den också man bör nog ha en 5-6plantor minst och det är nog max vad man kan ha i en pallkrage.

Kanske du kan odla squashen i någon komposthög el. liknande ifall du har det + majsen på en lite större yta kanske. +Chili, paprika och tomat brukar växa bra i hinkar. Då kanske de 4-6 pallkragarna räcker till att odla pyttelite vardera av de olika övriga växtslagen.
officinalis
Odla inte växter av samma släkte i samma pallkrage. Risken blir att bladmögelsjukdomar sprider sig.
blomkronan
Fick lära mig i helgen (på mässan) att om man ska odla ett få antal majs ska man inte sätta dom på bara en rad....
För att dom ska växa fint ska dom planteras i minst två rader. Om man tex bara har fyra plantor sätt dom då i en "fyrkant"

Lycka till...

Kan vi kanske få se lite bilder i sommar smile.gif
Barynia
Sallat och persilja odlar jag som kantväxter i rabatten, persiljan övervintrar ibland också om jag låter den vara.
Squash behöver mycket gödsel, och får den det, så räcker 2-3 plantor gott och väl. Jag hade tre plantor i pallkrage förra året, och försåg familj och närmaste grannar med squash. Då var botten fylld med halvbrunnen hästgödsel, och jag marktäckte med gräsklipp. Man nästan såg när frukterna växte !!
Chili, paprika, tomater och gyllenbär odlar jag i mitt inglasade uterum. Planterar dem i Ikeas vita, halvgenomskinliga papperskorgar. Perfekt, för då ser man när det behöver vattnas !
Jag hjälper till med pollineringen, med en pensel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon