|
Thalassa
09-03-2009, 09:46
Tänkte bara att jag måste dela med mig av min nyfunna helt underbara idyll. Förra året bodde jag och min sambo i ett hus med en "vanlig" villaträdgård och jag drömde om en damm. Jag tillbringade därför många timmar här för inspiration och planerade dammbygget. Sedan föll det sig så att jag fick nytt jobb 6.5 mil bort och vi valde då att flytta istället, så att det inte skulle bli så jobbigt med pendling och det är här det underbara kommer in i bilden, titta vad vi hittade för ställe: 2008-06-0820180.jpg Med ån utanför fönstret. 2008-06-0820147.jpg 2008-06-2720073.jpg Två flöden strålar samman till ett större - själva Åviken. 2008-06-0820170.jpg En liten vik, Åviken. 2008-06-0820152.jpg Under bron på sommaren med låg vattennivå. 2008-12-31 039.jpg Under bron på vintern, lite mer vatten... 2008-12-31 005.jpg Kung Bore har tagit ett stadigt grepp om Åviken. 2008-12-31 004.jpg Solen skiner men det är bitande kallt. 2008-12-31 075.jpg När det blev kallt hittade änderna hit, det började med två som vi matade, två blev 5, fem blev 6, 6 blev... nu är de cirka 40-50 stycken och vi matar dem med korn och vete. De första säckarna köpte vi på granngården men när 50 kg försvann i ett nafs köpte vi tunnor fyllda med vete av en bonde istället. Vi köpte 320 kg och räknar med att det åtminstone ska räcka vintern ut... Vi var på visning i somras, därför har vi sommarbilder, men vi flyttade in nu i vinter så snacka om att jag längtar till våren nu....
Sussie F-Flower
09-03-2009, 09:53
Thalassa
09-03-2009, 10:06
Menar du köpta fiskar typ guldfiskar, koi etc.? De skulle nog inte bli så långlivade, det skulle nog bli mat för de lite större naturligare fiskarna. Tydligen så finns det ganska bra med fisk här och vi har fiskerätt, en och annan kräfta ska också finnas. Jag är vegetarian men sambon hotar med att prova med metspöt i sommar. Vi får väl se hur det blir med den saken...  Just ja, glömde nämna att vi har två minkar också som fiskar dagligen, så att släppa i "tamfiskar" här vore inte så snällt, de skulle inte ha en chans... Det är förstås lite synd, men jag är så överlycklig över det naturliga djurlivet så det känns ändå som om vi har vunnit högsta vinsten på lotto
Biggan_
09-03-2009, 11:16
Grattis! Ni har verkligen hittat ett drömställe!
Thalassa
09-03-2009, 12:12
Tack  Jag håller verkligen med. Jag trodde aldrig jag skulle kunna få bo på ett sådant här ställe. I länet som vi flyttade från skulle det kostat en mindre förmögenhet (minst det dubbla) men genom att bara flytta 5 mil längre "in" i landet så var det möjligt att uppfylla en sådan här dröm. Det har nämligen alltid varit, både min och min sambos, dröm att bo vid just vatten.
DragonLady
10-03-2009, 00:06
Åh vad fint ställe ni fått tag på  grattis till detta drömläget
blomkronan
10-03-2009, 08:47
GRATTIS verkligen ett drömställe  Hoppas våren kommer snart....
MayaLisa
10-03-2009, 20:08
STORT GRATTIS!! Jag har sagt hela mitt vuxna liv att jag vill bo där jag har en bäck/å/damm på tomten. Underbara bilder, det ser helt fantastiskt ut. Jag fick krafsa min egen bäck och damm, då jag hittade mitt paradis och det inte fanns någon...
Thalassa
11-03-2009, 12:56
CITAT (MayaLisa @ 10-03-2009, 20:08)  STORT GRATTIS!! Jag har sagt hela mitt vuxna liv att jag vill bo där jag har en bäck/å/damm på tomten. Underbara bilder, det ser helt fantastiskt ut. Jag fick krafsa min egen bäck och damm, då jag hittade mitt paradis och det inte fanns någon...  Men ditt ställe är ju också helt fantastiskt. Jag var inne på din hemsida häromdagen och tittade på din superfina damm och dina ankor, höns etc. Ni verkar ha det jättemysigt  Jag skrev då också en fråga där jag undrade om det var mycket jobb med ankorna, vi funderar nämligen på att skaffa ankor vi också.
WOW!  Vilka möjligheter! *otroligt avundsjuk  *
MayaLisa
11-03-2009, 20:05
CITAT (Thalassa @ 11-03-2009, 12:56)  Men ditt ställe är ju också helt fantastiskt. Jag var inne på din hemsida häromdagen och tittade på din superfina damm och dina ankor, höns etc. Ni verkar ha det jättemysigt  Jag skrev då också en fråga där jag undrade om det var mycket jobb med ankorna, vi funderar nämligen på att skaffa ankor vi också. Hej , Jag var inne på din sida och svarade då  //Maya
Thalassa
12-03-2009, 08:41
CITAT (MayaLisa @ 11-03-2009, 20:05)  Hej , Jag var inne på din sida och svarade då  //Maya Jaha, undrar vad det kan ha varit för sida?? Om det har med det där windows live-grejen att göra så är det tyvärr inget jag har någon som helst koll på  Men tack i alla fall
MayaLisa
12-03-2009, 19:43
CITAT (Thalassa @ 12-03-2009, 08:41)  Jaha, undrar vad det kan ha varit för sida?? Om det har med det där windows live-grejen att göra så är det tyvärr inget jag har någon som helst koll på  Men tack i alla fall  Oki, jag skrev att om man har plaskplats för ankorna så är det inte så väldigt mycket jobb...men det är klart jag byter vatten varje kväll och stundtals även om mornarna...så närhet till vatten är bra att ha. På dagarna "umgås" de vid sidan av hönsen, men de gilla att få ha sitt hus i fred på kvällarna då hönsorna har gått in till sig . De här små Mignon är ju såå söta att titta på, men honorna låter en del..Rätt trevligt tycker jag nog, men jag vet de som sagt att de inte står ut, beror kanske på hur många man har...om de triggar varann.//Maya
Thalassa
13-03-2009, 08:07
CITAT (Ralf @ 12-03-2009, 10:31)  Var är roddbåten?? Den ligger på land och väntar på att isen skall försvinna så att den kan få komma i. Det är en gammal träeka, precis som det skall vara vid ett sådant här ställe. Vi köpte den för en dryg månad sedan. Träekan Vår flatbottnade å-eka.
Thalassa
13-03-2009, 08:14
CITAT (MayaLisa @ 12-03-2009, 19:43)  Oki, jag skrev att om man har plaskplats för ankorna så är det inte så väldigt mycket jobb...men det är klart jag byter vatten varje kväll och stundtals även om mornarna...så närhet till vatten är bra att ha. På dagarna "umgås" de vid sidan av hönsen, men de gilla att få ha sitt hus i fred på kvällarna då hönsorna har gått in till sig . De här små Mignon är ju såå söta att titta på, men honorna låter en del..Rätt trevligt tycker jag nog, men jag vet de som sagt att de inte står ut, beror kanske på hur många man har...om de triggar varann.//Maya Vår tanke var i så fall cirka 5 stycken bara. Vi tänkte då att de kan plaska i ån direkt, det finns ju flera olika sorters flöden här, i å-delen är det grunt och ganska avgränsat lite som en väldigt stor trädgårdsdamm, i viken är det större och djupare. När det gäller hus så har vi inget idag, men jag har läst på nätet att en lekstuga modell större kan fungera, bara den är vindtät. Min tanke är väl ändå att det kanske blir för kallt på vintern och att man, om man väljer en lekstuga, isolerar den från utsida och värmer upp den lite på vintern i alla fall. Fast nu kanske jag tänker som en människa? Det finns en liten plaskdamm på tomten, men jag tänkte att de kanske föredrar ån, vad tror du? Hur ser ditt ankhus ut, stort, uppvärmt? Å andra sidan, när vi började fundera på ankor hade vi inte över 40 gräsänder. Det kanske räcker med dem
skogstroll
13-03-2009, 08:16
Jättefint, tror jag får krafsa upp den pyttebäck som rinner bredvid tomten  som tur är har jag en damm som jag hoppas nån flyttar in i i år
Åh.... vilka bilder - ett fantastiskt ställe!!! Grattis!!!
CITAT (Thalassa @ 13-03-2009, 08:07)  Den ligger på land och väntar på att isen skall försvinna så att den kan få komma i. Det är en gammal träeka, precis som det skall vara vid ett sådant här ställe. Vi köpte den för en dryg månad sedan. Träekan Vår flatbottnade å-eka. ser perfekt ut med sin platta botten ny eller begagnad?
MayaLisa
16-03-2009, 20:00
CITAT (Thalassa @ 13-03-2009, 08:14)  Å andra sidan, när vi började fundera på ankor hade vi inte över 40 gräsänder. Det kanske räcker med dem  Det är nog stor risk att ankorna lättar och drar iväg med änderna, så jag skulle nog mata änder så att de blir så pass tama som du vill ha dem..
Thalassa
17-03-2009, 08:57
CITAT (Ralf @ 15-03-2009, 22:03)  ser perfekt ut med sin platta botten ny eller begagnad? Den är begagnad, vi köpte den av han som har byggt den. Först byggde han ett gäng och sålde till Örebro kommun för att de skulle ha dem i Svartån, sedan när de inte skötte om dem så köpte han tillbaka och gjorde i ordning dem igen. Det är därför det är lite utbytt på den. Båten är oljad, inte lackad så när det blir dags att sjösätta den är det bara på med lite olja och sedan i med den i plurret. Känns som ett lättskött träbåt  Sedan är det ganska stenigt och grunt här så att den är flatbottnad passar oss  Så ja, nog är den perfekt för oss  Nu har den dessutom fått en bättre plats, på bilden var den bara precis avlastad. Nu ligger den uppallrad nere vid vattnet och väntar.... CITAT (MayaLisa @ 16-03-2009, 20:00)  Det är nog stor risk att ankorna lättar och drar iväg med änderna, så jag skulle nog mata änder så att de blir så pass tama som du vill ha dem..  Det är nog det bästa trots allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|