FlitigaLisa
Någon som har beställt fröer från Impecta?
Är det eget märke eller får man från olika? Och resultat?
Polly66
Jag antar att de har ett eget märke, står då inget annat på påsarna. Jag har handlat och sått med Impectas fröer i två säsonger nu. Men eftersom jag är en glad amatör (som gärna genar då jag sår whistling.gif ) så kan jag inte säga riktigt hur bra grobarhet de har, eftersom mycket inte kom upp i fjol. Men då det är perennafröer jag jobbat med, så är min förhoppning att de som inte kom i fjol, dyker upp i år.
Men jag fick den uppfattningen att de jag gjorde rätt med oxå duktigt kom upp som de skulle yes.gif
MariaS
Jag har köpt frön från Impecta i många år. Jag tycker att kvaliteten är bra på det mesta. Visst finns det frön som inte gror, men det är oftast på sorter som ÄR svårgrodda. Jag gillar att de utöver det vanliga också har det där lite udda sortimentet.
Eva 33c
Jag har samma erfarenhet av Impecta som Maria, och handlar en del av mina fröer därifrån varje år. tummenupp.gif
FlitigaLisa
Tack för snabba svar! Då ska jag börja beställa smile.gif
Knytt
Samma här, har handlat hos dem i några år och tycker de har bra sortiment, ok priser och bra service.
Om de t.ex. glömmer en fröpåse så får man den snabbt som ögat efter påminnelse.

Jag tycker också att de har samma grobarhet som andra bra firmors. smile.gif
Cathis
Samma här, har beställt flera gånger och det har aldrig varit några som helst
problem med deras fröer. Jo det har det faktiskt, men det berodde inte på
fröerna utan på mig blush.gif jag missade lite på såanvisningarna blink.gif
Östh
Är tyvärr inte lika nöjd. Beställde ett antal frösorter varav mindre än hälften har grott. Följt anvisningar som medföljde. De som inte grott ALLS är en lobelia (har andra frö som växer och frodas), Vit svartöga ( har köpt nya från annan fröfirma som nu börja titta upp), Afrikas blå lilja( har där även testat fröerna i fuktat hushållspapper en lång tid utan någon grodd). Kanske är det jag som orsakat "missväxten" men jag är besviken. Mycket annat växer o frodas nu under belysning i det svala odlingsrummet.
blomkronan
CITAT (Östh @ 10-03-2009, 18:22) *
Afrikas blå lilja( har där även testat fröerna i fuktat hushållspapper en lång tid utan någon grodd).

Jag köpte Afrikas blå lilja (till min kärleksrabatt wub.gif ) av impecta på helgens mässa i kista (stockholm) ohmy.gif Har inte sått dom än... men hoppas förståss på groddar blush.gif är det något speciellt jag ska tänka på med dom fröna... ????
Eva 33c
CITAT (blomkronan @ 11-03-2009, 01:31) *
Jag köpte Afrikas blå lilja (till min kärleksrabatt wub.gif ) av impecta på helgens mässa i kista (stockholm) ohmy.gif Har inte sått dom än... men hoppas förståss på groddar blush.gif är det något speciellt jag ska tänka på med dom fröna... ????

Kanske att inte ge upp för tidigt. På Thomson&Morgans sida kan man läsa att de behöver 18-20 gr och kan ta 1-4 månader på sig att gro rolleyes.gif
Utmaningen med sådder som tar lång tid på sig att gro, är att se till att de aldrig torkar ut. Om de börjar gro under joden och sedan torkar är det kört s a s.

Jag har själv sått fröer till en vit variant i år. Vi får se hur det går. De blå sådde jag en gång för många år sedan och fick upp.
tigrella
Är inte heller så förtjust i impectas fröer, har köpt en del därifrån och har märkt att det är inte så bra groddbarhet på dessa. har en vännina som upplever samma sak...
Men jag tittar flitigt i deras katalog för inspiration och kollar sedan runt på nätet, och har hittat samma fröer från andra firmor som dessutom är upp till 10 kronor billigare...
Red Top
Jag har bara goda erfarenheter av Impectas fröer. Allt jag sått hittills i år har grott. Lobelia t ex grodde utan prut; både blå och vit. Petunior av alla möjliga sorter, 7 olika impatiens, salvia, malört, pelargoner, hibiskus, blomstertobak, pepino mm mm. Jag har en hel del kvar att så och förväntar mig samma goda resultat. smile.gif
embees
Vad som stör mig med Impectas fröpåsar är att de inte stämplar påsen med årets datum. Nu vet man ju inte hur gamla fröerna är som man köper. Och när man som jag handlar med hjärtat och ögat snarare än förnuftet så står man där med samma sorts frö fast inköpt olika år. Efter ett tag kommer man inte längre ihåg vilken som var äldst. Irriterande. Ja, ja, jag vet att man kan skriva dit årtal själv och det kommer jag i fortsättningen att göra.

Angående grobarheten så varierar det. I fjol köpte jag Spikklubba i flera omgångar utan ett enda frö som grodde. Då blir man sur.... thumbdown.gif
smuleborg
Vi har köpt fröer från Impecta i fyra-fem år. Snabb och korrekt leverans. Bra såråd. Om man köper "svåra" fröer får man så klart inse fakta (gror inte på några dar, eller på några veckor, kräver kanske ditt och datt, vilket impectas såsråd också talar om). Fröpåsarna saknar dock datummärkning - Ett stort minus.

Tycker förövrigt om att i lugn och ro kolla, googla parallellt. OBS: Det finns andra fröfirmor också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon