En av mina Afrikas liljor har fått vårkänslor tror jag. Den har nämligen börjat skicka upp nya blomknoppar bland de gamla fröställningarna. Detta har jag aldrig varit ute för så här sent på året. Någon annan som upptäckt samma fenomen??? Eva St
Lotta fr. Romelanda
27-09-2003, 18:59
Afrikas blå liljor verkar vara lite svåra att tygla tycker jag. Min bredbladiga är hyggligt i farten och har blommat med 4 stänglar iår. Mina smalbladiga som somnar över vintern blommar alltid. Däremot har jag en dvärgväxande med randiga blad som heter Tinkerbell. Den är inne på sin 3dje säsong och blommorna lyser med sin frånvaro. Hur gör du med din Agapantus? Jord, kruka , gödsel och övervintring?
Eva St
27-09-2003, 20:26
Jag gör inget speciellt med mina Agapanthus. De bor i stora krukor som jag fyllt med vanlig jord från säck tror jag. Planterar om dem ytterst sällan bara när inte krukan räcker till längre. De får gödsel i form av flytande Blåkorn lika ofta som jag ger gödning åt resten av mina krukor och urnor på altanen ca 1-2 ggr/vecka. De övervintrar i garaget där det är mycket mörkt och ca 5 grader +. Detta har de klarat i många många år nu. Det som förvånar mig är att i våras när jag var tvungen att plantera om några hade jag inte krukor kvar till tre av dem. Därför grävde jag ner dem intill husväggen i en rabatt och döm om min förvåning när dessa har blommat med massor av blommor i sommar. Trodde det tog några år efter omplantering innan de blommade igen. Nu är det nog dags att gräva upp dem sätta dem i krukor och flytta dem till garaget ihop med de andra. Din Tinkerbell låter ju bara jättespännande vet du om man kan köpa den ute eller har du lyckats hitta den på något annat sätt. Eva St
Åsa K, zon 1
29-09-2003, 11:41
Eva
Har du inga kort på dina Agapanthus ? Det hade varit kul att se dem vid husväggen.
Jag har vit bredbladig som kom med 4 blomstjälkar i år. Måste plantera om igen eftersom den hela tiden får massor av rötter i botten av krukan så att den "kryper" upp.
Köpte också billigt ett stort rotnystan som visade sig blomma med mörkblå blommor, smala blad.
Eva igen, hur gick det med din citrus? Har den överlevt?
Lotta fr. Romelanda
30-09-2003, 19:58
Min Tinkerbell är köpt på Stenåsa gardencenter i Varberg. Tyvärr har jag hört att den har bytt ägare och sortimentet minskat. jag gödselvattnar också mina Agapantus med Blåkorn, ganska ofta. Min bredbladiga var jag korkad nog att plantera i en urna som smalnar uppåt och nu sitter plantan fast. Till våren får jag göra som Emils mamma och ta till spiskroken och slå sönder krukan. Hur har ni det med era vissnar de ner på vintern eller? Min bredbladiga är vintergrön och de smalbladiga försvinner.
Eva St
01-10-2003, 23:14
Hej Åsa Ska kolla om jag tog några kort på Afrikas lilja i somras när den blommade nu är fröställningarna nerklippta och det börjar väl bli hög tid att gräva upp dem för vinterförvaring. Återkommer om detta med kort när jag kollat.
Min citrus Calamondin ska ni ha all heder av för att ni hjälpte mig med. Den har kommit igen ordentligt i bladverket i uterummet på stugan i sommar. Rätt många frukter sitter kvar sedan förra sommaren trots att den var så ledsen i vintras och det förvånar mig att de inte ramlade av när den hade sin vinterkris. Däremot har den inte blommat i sommar och därmed har jag ju gått miste om både den underbara doften och nya frukter men huvudsaken är ju att den klarat sig. Ve och fasa om jag ska gå igenom samma oro i vinter för denna Calamondin men då skickar jag ett rop på hjälp till er igen. Ska förresten kolla om jag har kort på den också. Eva St
Eva St
04-10-2003, 23:10
Åsa någon bild på mina Agapanthus invid husväggen hade jag tyvärr inte -en miss.
Däremot kan du få se min citrus Calamondine att den fortfarande lever fast den tyvärr inte blommat i sommar. Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.