izilja
Jag skulle vilja ha lite tips på vad jag kan plantera i mitt land här utanför på min lilla gräsplätt. Damen som bodde här innan grävde upp det mesta och tog med sig när hon flyttade. Så landet är nästintill tomt förutom på två tuvor med gullvivor på ena kanten och någon hög blomma som jag inte vet vad det är baktill på ett ställe. Landet är ca. 3 meter långt och 1 m brett. I vanliga fall skulle det inte vara några problem med att hitta en massa vackert att plantera men vi vet inte om vi kommer bo kvär här ens hela sommaren. Så jag vill bara så eller plantera något billigt och som ger blommor på en gång som fyller landet.

Funderade på sockerärtor baktill eftersom det finns en vägg mot landets baksida. Huset är gult med vita knutar och gröna utemöbler. Det kommer att finnas mycket krukor och hinkar med morot, salladslök, rädisa, smultron, kryddor, plocksallat, tomater och blommor som pelargon och luktärt. Vill också ha vallmo men vet inte om jag ska ha det i kruka eller passar det i landet?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte riktigt i vilken del av landet du bor men ringblommor, gurkört, lejongap, krasse brukar gå utmärkt att direktså så snart jorden reder sig och det brukar inte vara några problem att hitta billiga fröpåsar av dessa växtslag.

Om du med vallmo menar ettårig vallmo så funkar den mindre bra i kruka, den brukar funka bäst att direkså tidigt på våren.
izilja
Oj det glömde jag nämna! Jag bor i zon 4 och landet ligger i soligt läge. Ja angående vallmo så vill jag ha den som blommor samma sommar och det är den ettåriga har jag förstått. Jag är helt ny i dessa sammanhang kanske jag ska nämna smile.gif Så vallmo skulle jag kunna direktså i landet, då är nog de klara i alla fall. Även krsse har jag funderat på så det åker nog ner lite sådana frön också. Ringblommor är jag lite trött på, men ska kolla upp de andra! Tack för tipsen!

Vad skulle kunna passa med vallmo (tänker då främst på de orangefärgade) samt krasse (kanske blandade färger)?
kasam
Hej!
Ja, vet ju inte riktigt vad du gillar, dvs vill du ha många olika färger eller hålla det dämpat.
Åsas förslag är ju toppenbra... ja, jag gillar dem alla. Finns ju också blåklint, rosenskära, luktärter... Du kan ju alltid kolla ettåringar på en fröfirmas hemsida och se vad du faller för.

Som inspiration alt avskräckande exempel - beror ju på vad man gillar - kan denna färgglada plantering från Menton i Frankrike kanske fungera:
Menton, Frankrike Foto: Sommaren 08. Finns fler bilder från just denna plantering i mitt album "Inspiration"
Krolliljan
Jag tycker att det är fint när man blandar sommarblommor med jättemånga färger. Några sommarblommor jag gillar är:blåklint, och vita rosenskäror ( som jag alltid sår)
En annan favorit hos mig när det gäller sommarblommor är sömntutor. wub.gif
Oh jag höll på att gömma Prins Gustafs öga rolleyes.gif
lena uppsala
Rosenböbor är klättrande med orange-röda blommor.Och kan ätas.Solrosor finns i många färgställningar och höjder.

Oasen
Jag är svag för sommarmalva. De är lättskötta, kan sås direkt på växtstället, blommar massor och finns i flera olika färger.

//Oasen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon