Sara i Malmö
09-03-2009, 14:39
Hej!
Jag är en helt ny trädgårdsinnehavare (flyttade till mitt första radhus i december) och har absolut noll koll på jordkvalitet eller jordsort eller vad man ska kalla det.
Vilka typer av jord finns det?
Hur tar man reda på vad som är vad?
Det är ju liksom bra att veta hur man ska få till jorden för att plantorna i bästa mån ska trivas.
Hoppas på hjälp.
Mvh
Sara i Malmö
Bästa sättet att först få reda på vad man har för jord, är att gräva. Man ser ganska fort om det är matjord, lera eller sandjord.
Är man ändå osäker, kan man skicka jordprover till Analysen i Vä.
Sara i Malmö
09-03-2009, 15:07
Tack för svar. Direkt kommer det följdfrågor...

Ja, gräva hade jag tänkt mig göra direkt när jag känner att det är läge för det. Det kanske det börjar bli nu.
Om man ska jämföra med något, är matjord då sånt som man kan köpa i trädgårdshandeln, i stora säckar? är det den kvaliteten på jord?
Lerjord är mera klumpigt och "blötare" och allt annat är sandjord då, eller?
Hoppas ni har tålamod med min okunskap, men frågar man inte får man inga svar.
Aqvakul
09-03-2009, 16:08
Det här med jord är inte helt lätt att förklara i en handvändning. I princip kan man säga att det finns två typer av jord: sandjord (lätt jord) eller lerjord (tung jord). I sina extrema former så är de rätt så hopplösa, tänk dig en kompakt blålera eller sand i en sandlåda. Men din jord går antingen åt det sandiga (stora partiklar) eller leriga (små partiklar) hållet. Om du rullar jorden mellan händerna och försöker göra korvar så får du en uppfattning. Ju bättre korvar ju lerigare jord. Matjord är ett knepigt begrepp. Det syftar närmast på ett mer eller mindre tjockt ytlager med goda odlingsegenskaper. Ofta handlar det om att jorden har bearbetats, tillförts mullämnen och getts en god struktur. Många köper planteringsjord på påse som innehåller väldigt mycket torv. Består din jord av mycket styv lera så behöver du nog först tillföra grov sand, annars är gången ungefär densamma. Tillför mullämnen, struktur och näring med väl brunnen naturgödsel eller kompost. Planteringsjord i säckar är också en möjlighet. Planteringsgropar kläs gärna in med tidningar om den omgivande jorden är dålig, för att behålla den fina jorden så länge som möjligt. Vissa växter kräver sur jord, vilket innebär att de bör stå i ogödslad torv eller specialjord. Grönsaker föredrar ofta lättare jordar.
Det är ingen dum idé att skicka in ett jordprov för analys. Läs först om hur det ska gå till på labbens hemsidor.
Hejsan, skulle tro att du har en rätt lerig jord, om du bor i malmö. Hur verkar det med dräneringen? Är det ett nybyggt hus så kan det vara rätt så tillplattat, förutom att det ofta inte är så tjockt lager med ok jord. Det har ju inte varit så mycket regnande i Skåne i år, men du kanske har märkt om det varit mycket pölar eller känts sunkigt?
Mitt hus har en ganska tung lerjord, inte mycket mullämnen som har tillförts de senaste åren... Men det bekymrar mig inte så mycket. När jag gräver rabatter så ser jag bara till att göra stora gropar och blanda 1/3 torv, 1/3 kogödsel och sen 1/3 av leran. Har du kompostjord så ska det naturligtvis i också. Gräsmattan skulle behöva lite hjälp men den ska väck så småningom ändå!
En sak som jag funderat på är att köpa en betongblandare att blanda jorden i, för det är riktigt tungt!
smuleborg
11-03-2009, 19:36
Hej, jag förutsätter att du har lerjord som Lavin skriver. Att förbättra en lerjord är inte gjort i en handvändning. Vi tillför årligen brunnen hästskit m.m. Grus, absolut inte sand, bör tillsättas (inte årligen). En god jord kan inte köpas i säck eller i lass. En god jord är ett långsiktigt arbete. Och, det handlar om att skapa ett gott klimat för mask och annat: trädgårdens medarbetare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.