Full version: Gamla rosenbuskar
Sara i Malmö
Hej!

Jag har nyligen (i december) flyttat till mitt första boende med trädgård.
Jag har inte mycket koll på något egentligen, så jag försöker inhämta kunskap där jag kan.

Nu till mitt problem.
De som bodde i vårt hus före oss har planterat rosenbuskar lite var stans, och vid en titt i trädgården tyckte min farmor att de såg gamla ut.
Hur vet man sånt? Finns det några tecken man ska titta efter, specifikt.
Vad händer med dem om de är gamla? Ska man gräva upp dem och slänga dem, eller?

Om de inte är gamla, kan man gräva upp dem och ställa dem någon annan stans i trädgården, där läget är ungefär det samma ( i det här fallet söder-västerläge vilket innebär sol hela dagarna)

Hoppas på svar.

Sara i Malmö
KURT
Rosenbuskar blir i princip inte gamla, man kan alltid förnya dem med försiktig beskärning. Har de inte fått gödning på länge, så hjälper det också mycket om man jordförbättrar och ger dem näring nu på våren.

http://odla.nu/artiklar/rosor_1.shtml
Aqvakul
Visst kan du flytta dem och gärna nu, eller så fort tjälen går ur jorden. Det är inte alldeles lätt att se hur gammal en rosplanta är. Har den stått magert och inte fått så mycket skötsel så kan den se gammal och eländig ut, trots att den inte är så gammal. Föreslår att du planterar om rosorna i bra jord och hoppas på det bästa. Gör rejäla gropar som du kan flytta ner plantorna direkt i. Vattna rejält hela första året. Lycka till! Välskötta rosr kan lätt bli 20 - 30 år.
Sara i Malmö
Tack för svar.

Då ska jag sätta om dem, för de har nog inte fått så mycket TLC under de senaste åren.

Vilken typ av jordförbättring rekommenderas? Hur stora kan rotsystemen bli?
Kan de stå i söder-västerläge utan problem?

Ska jag passa på och beskära när jag flyttar dem, eller är det för stora förändringar för dem?

Många frågor söker svar. smile.gif
octachoron
CITAT (Sara i Malmö @ 09-03-2009, 15:11) *
Ska jag passa på och beskära när jag flyttar dem, eller är det för stora förändringar för dem?

Det är väl snarast rekommenderat att man beskär rosornas grenverk ganska kraftigt före flytt. Man ska försöka ta med så mycket av rotsystemet som möjligt men det kommer att bli en hel del förluster för rotsystemet och mindre överdel att försörja med näring är bara positivt för rosen!
Kajsa
Måste dom flyttas, det blir svårt, det skulle jag bara göra i nödfall, det är ett hästjobb ! Klipp ur äldsta grenarna nerifrån, dom grenar du ser är grövre än andra, det kan du göra oavsett vilken typ av buskros det är, så förnyas rosen och får nya grenar. Gödsla med kogödsel på våren, ge dom det varje år, undvik konstgödsel, har du ogräs runt buskarna rensa bort det och håll jorden öppen runt buskarna. Har du kompost kan det också läggas runt rosorna.
Sara i Malmö
CITAT (octachoron @ 09-03-2009, 15:19) *
Det är väl snarast rekommenderat att man beskär rosornas grenverk ganska kraftigt före flytt. Man ska försöka ta med så mycket av rotsystemet som möjligt men det kommer att bli en hel del förluster för rotsystemet och mindre överdel att försörja med näring är bara positivt för rosen!

Okej, så först beskära, sen flytta.
Det låter bra.

CITAT (Kajsa @ 09-03-2009, 15:31) *
Måste dom flyttas, det blir svårt, det skulle jag bara göra i nödfall, det är ett hästjobb ! Klipp ur äldsta grenarna nerifrån, dom grenar du ser är grövre än andra, det kan du göra oavsett vilken typ av buskros det är, så förnyas rosen och får nya grenar. Gödsla med kogödsel på våren, ge dom det varje år, undvik konstgödsel, har du ogräs runt buskarna rensa bort det och håll jorden öppen runt buskarna. Har du kompost kan det också läggas runt rosorna.

Det är inga stora buskar, som det ser ut nu. Snarare en enstaka spretande pinne med taggar...
Rabatten där de står idag har jag andra planer för, så min första tanke var att skrota dem helt, men om jag kan flytta dem istället är det det bästa... smile.gif

Funkar de att ställa närmare en husvägg, eller sprider sig rotsystemet så det kan skada grunden?
Aqvakul
problemet är snarast att det blir för torrt nära väggen, sätt dem gärna åtminstone en halvmeter ut
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon