Full version: Blomman för dagen
officinalis
Förra året sådde jag massa Purporvindor (Ipomoea purpurea) i april i torvbricketer, som jag sen planterade ned i en större kruka, jag planterade ned dem i sin sista yterkruka vid ett senare tillfälle. De blev aldrig riktigt stora, kanske strax över 100 cm

I år tänkte jag odla Ipomoea igen. Både I. tricolor och I. purpurea (lite olika sorter) och tänkte så nu i veckan. Enligt impecta (odlingsanvisningarna) ska man så i rymliga krukor med planteringsjord. Ganska näringsrikt alltså.
Jag har också fått veta att dom lätt stannar i växten ifall man stressar dem och skolar om allt för ofta (det har jag tagit det relativt försiktigt med tidigare år också).

Vad har fungerat bäst för er? Just nu är jag inriktad på att så dem i lite större krukor som dom kan stå i tills kan ta ut dom på balkongen och låta dem klättra på en spaljé. Jag låter dem gro och förkultiveras en anings under lysrör (alt ett gäng starka lågenergilampor) och sen när de blir för stora så sätter jag ned blompinnar i krukorna och ställer dem i ett fönster.
rosita
Jag sår mina Ipomea i sådana där små brätten med plats för 10 eller 24 st, med plantjord nederst och lite såjord överst. När det är dags för omskolning, brukar jag ha ganska stora krukor.
Nauti
Jag har satt min som jag planterade i januari i en 11-literskruka med kokos och den växer på finfint nu. Jag fixade någonting att klättra i i dag eftersom den växt på massor och sträckt på sig. Men de skall tydligen inte vara så kräsna av sig.
officinalis
CITAT (rosita @ 09-03-2009, 17:55) *
Jag sår mina Ipomea i sådana där små brätten med plats för 10 eller 24 st, med plantjord nederst och lite såjord överst. När det är dags för omskolning, brukar jag ha ganska stora krukor.

Men du skolar i regel bara om en gång?
rosita
CITAT (officinalis @ 09-03-2009, 20:05) *
Men du skolar i regel bara om en gång?

En gång innan slutlig kruka.
officinalis
Ok. Jag gjorde så att jag planterade ned sorterna Heavnly Blue, Pearly Gates och Stars of Yelta, cirka 3-5 frön vi varje kruka. Blandade ihop P- och U-jord (Hasselfors) tillsammans med jordförbättrare (leca, perlit mm) och fyllde krukorna (som har en diameter på cirka 15 cm).
Nu får vi se hur det går. Tror jag sår en andra omgång vid ett senare tillfälle också.
Oasen
Jag sådde i torvbricketter förra året och det gick inte alls. Jag tror dock att under själva uppdrivningen så var det lite för lite ljus också. I år har jag satt fröna i små krukor (7 x 7 cm) där jag har blandat såjord med lite gödslad jord. De står också under ljusrör nu. Sedan tänkte jag skola om en gång och sedan får de åka ut på växtplatsen. Skall bli spännande att se om det hjälper.

Jag sådde i måndags och faktiskt har jag sett att några redan har börjat komma upp!

//Oasen
Chamomille
Men vad ni pysslar... sleeping.gif Jag stoppar ner fröna direkt i jorden där dom ska vara.
officinalis
Krångla till det är väl roligt smile.gif
Föressten så vill jag inte så i 20 liters-back som blir den slutgiltiga krukan för alla små liv.
Jag blötlagde fröna som jag sådde. Men det behövs nog inte, vissa av fröna är fruktansvärt snabbgroende.
Redan igår tittade en Purpurvinda upp!
inglis
Hej!
Toppar ni era Blomman för dagen? confused.gif
officinalis
Det har jag aldrig gjort. Däremot samplanterar jag flera för att få en tätare planta.
Chamomille
CITAT (inglis @ 12-03-2009, 09:21) *
Hej!
Toppar ni era Blomman för dagen? confused.gif

Nä ä. Har jag aldrig gjort.
Nauti
Jag toppade min ofrivilligt och fick som bekant två toppar i stället för en. Därför kommer jag att hålla den i shack genom att toppa den ända fram tills jag kan ställa ut den på balkongen där den får klättra bäst den vill.
Irene_L
Jag brukar toppa mina. Sen brukar jag sätta toppen i vatten och då får den rötter och jag får en till! tummenupp.gif
Oasen
När skall man toppa? Hur många blad måste ha kommit fram?

//Oasen
officinalis
Låt växten utveckla sig ett stycke först och klipp med en ren sax precis ovanför ett blad.
Jag brukar alltid låta det gå åtminstonde 1-2 veckor innan varje aktivitet med mina växter. Så ifall jag flyttar plats på en växt så gör jag inget med den förens den börjar finna sig osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon