Polly66
Insåg precis vad korkat det var att så frön i torvkrukor duh.gif
Hur ska jag lyckas hålla någon fuktighet då de suger åt sig allt!!!
Jag har plastat in dem, dessutom står de i ett litet "växthus". Men det är ändå tveksamt om det håller fukten...
Kan jag ha lite vatten på brickan de står på, eller kan det då bli risk för att det blir för fuktigt o därmed kan bli mögligt...?!
Sussie F-Flower
Men Polly, vad har du gjort giggle.gif ?
Skojar bara...

Det var evigheter sedan jag använde torvbriketter. Torvkrukor har jag aldrig ens provat...

Jag skulle gissa att det är meningen att dom SKA suga sig "mätta" för att sedan kunna avge s.k. lämplig mängd fukt till frön/sticklingar.
Jag tror inte att man ska behöva ha BÅDE plastfolie och det lilla "växthuslocket". Det känns fel.
Förmodligen ska du vattna på mer, det skulle jag ha gjort, men vänta in några fler svar för säkerhets skull, innan du gör något alls.
Polly66
blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif ...
Förstod att du skoja... Även om jag ändå tyckte det var korkat val av mig slap.gif

Jag hade inte plast på först, men det såg ut som om det blev för torrt, därför valde jag att plasta in krukorna.

I fjol sådde jag i mjölktetror, men i år hittade jag detta nybörjarkit som det hette. Det var lådan, 8 liter såjord, 24 torvkrukor o 4 fröpåsar för 50 kr!!! Tyckte de var prisvärt happy.gif
Sussie F-Flower
Kan du ta en bild lite närmare, så att man ser krukorna bättre, utan lock...?
Polly66
[attachment=31767:GetAttachment.jpg]

[attachment=31768:GetAttachment1.jpg]
Polly66
De är 5x5 cm stora
Samtidigt e det ju rätt smidigt att man planterar ner både frö o kruka i rabatten då den är stor nog... yes.gif
Sussie F-Flower
CITAT (Polly66 @ 09-03-2009, 23:24) *
De är 5x5 cm stora
Samtidigt e det ju rätt smidigt att man planterar ner både frö o kruka i rabatten då den är stor nog... yes.gif

Sablar angry.gif nu försvann hela inlägget bara för att jag satt och googlade på torvkrukor mellan att jag skrev...

Jag gissar ändå att de vill ha lite mera vatten. Prova att vattna 2-3 dl åt gången.
Krukorna ska självklart inte simma i vatten men de lär nog vara så kompakta att när de är helt nya så suger de nog upp minst 1 dl var. Minst.
Vattna under eller emellan krukorna så att krukorna får absorbera fukten. När det står vatten kvar i botten på det lilla växthuset så ska du inte vattna mer. Se då till att få bort det överflödiga istället. Det ska inte flyta en massa vatten på botten mer än några minuter efter att du vattnat.

Hittade en sida som jag länkar till.

http://www.blomsterlandet.se/305.aspx?aid=407
Polly66
Tack snälla för ditt engagemang smiley_small_hug.gif
Jätte gulligt att du lagt ner tid för att ta reda på svar till mitt problem
Blommor till dig blomma.gif
blomkronan
Jag tycker inte heller om torvkrukor.... som du säger det är svårt att få dom jämt-vattnade.
Men jag skulle inte använda dom nu... med så-jord, det är nog bättre att omskola till torv krukor men planteringsjorden och sen ha smidigheten att kunna plantera dom med krukan. När plantan har kommit upp är det ju oxå lättare att vattna uppifrån...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon