Full version: Cyklamen
lavendelgården
Har någon erfarenheter av att fröså höstcyklamen? Har några plantor i min "lund" som får massor av frön, men jag har aldrig lyckats få dom att gro. Vore roligt att höra om någon annan lyckats bättre.
Åsa
Anders zon 1
Här brukar den fröså sig alldeles själv och småplantor dyker upp lite här och var i närheten av moderplantan. Har dock inte lyckats med att fröså cyklamen i kruka, men jag tror att det beror på att fröna inte varit helt färska. Bäst är nog att så fröna direkt när man skördat dom och sedan ställa krukan kallt (några plusgrader, t ex kylskåp) under några veckor. Jag har för mig att cyklamen sedan gror bäst vid relativt låg temperatur (alltså svalare än rumstemperatur), fast det är jag inte helt säker på. Det finns en del hemsidor på nätet med såråd. Tyvärr kommer jag inte ihåg var, men du kan ju alltid prova att googla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon