Full version: däckgunga
fröhamstern
Hej hej i vinter-våren. Tänkte hänga upp en (gammalt-)däck-gunga . Men dom färgar ju av sej. kan man behandla,måla el nåt annat så ungarnas kläder slipper bli svarta???Tack p fh.
Bassam
Tack för frågan

Du kan köpa Internationals tvåkomponentsfärg och måla däck, du ska måla mer än pålägg ..

H:Bassam
Sussie F-Flower
Jag skulle tro att om man målar över det svarta som släpper, så kommer det att komma fram ändå efter ett par år. Slitaget gör nog att färgen släpper och vips, är ungarnas kläder svarta igen.

Förmodligen kan det vara "bromssot" eller vad det heter.
Oavsett orsak så skulle jag prova med att göra ren däcket först. Det vore ju enklast.

Tvätta ren däcken med ett avfettningsmedel som löser sot. Alt. lös upp maskindiskmedel (innehållande natriumhydroxid eller kaliumhydroxid) med lite vatten och spraya på, vänta, skura med borste, skölj. Du ser ju att det släpper om vattensörjan blir svart!
Har du ingen diskmaskin så kanske din granne har.
fröhamstern
Tack för svaren. Jag fick reda på att det är olja i materialet i däckena fr fabriken. Men de ska finnas en färg som håller (ett tag i alla fall....
Peztis
Men så mycket som man gungat på däck och aldrig blivit svart. Hur gick det till då?
Huggorm
Däck som är riktigt gamla och vittrar sönder färgar ofta av sig. Men inte alla, det beror på vad det är för gummi. Nya däck med fräscht gummi färgar knappt av sig alls. Skall man måla, så får man nog ha en elastisk färg som inte spricker när gummit rör på sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon