ympris
Alla 3 år då päronträdet har blommat så har 5 st av 50-60 st blommor varit OK alla övriga har harft svarta och skrumpna pistiller, alternativt både ståndare och pistiller svarta och skrumpna. 2 av 3 år har vi fått ett päron. Vad är det för fel på trädet? Är redo att ge upp det och skaffa ett nytt. Tack på förhand!
Svarta pistiller på päron

Cilla
Det här är jag intresserad av! Men jag har inte min litteratur tillgänglig tyvärr. Gjorde några sökningar på nätet men hittade inte något som gjorde mig säker.

Det första som slog mig var att det var fråga om dålig eller obefintlig pollinering. Och så kom jag på att jag inte vet hur en normal utveckling ser ut när det är obefruktat. Så här finns mycket att lära.

Birger Ekenstierna - det här borde vara din fråga!
Pyrus
SJV Växtskydd i ekofruktodling - kanske kan du hitta något här.
Bassam

Tack för frågan
[attachment=31788:svamp1.jpg
nectria galligena
om detta ser ut så likaså . däran är bevis att det anföll från svamp som heter nectria galligena, Orsaken att jorden väldränering inte bra och att andelen kväve i marken hög, så du bör avbröt infekterade delar, du kan spreja rester delar på lösning ( bikarbonat + vatten ), du ska arbeta för att förbättra marken.

H: Bassam
ympris
Det är bara pistillerna som är svarta (ibland även ståndarna). Trädet i övrigt är fint och ser friskt ut. Det som är svart i blommorna är svart redan ifrån början av blomningen. (Denna bild är tagen sent i blomningen)
Cilla
Jag har tyvärr fortfarande inte min litteratur tillgänglig, men har funderat på frågan. Är blombladen oskadda och vissnar de på naturligt sätt? Det ser ut som att de blir bruna medan de sitter kvar - är det så i hela trädet? Finns senare på säsongen angrepp på bladen?

Bilden som Bassam visar är lite oklar, det kan vara kräfta, grenskorv och en rad andra saker som jag inte tror har med din uteblivna fruktsättning att göra.

Päronsorternas blomning varierar stärkt (den som har sin Anton Nilsson framme kan slå upp och kolla hur de bör se ut). Vissa pistillknappar är mörka på päron, men jag minns de mörka färgerna mer som djupröda, medan andra är gula. Säkert finns svarta eller bruna också.

Vanligt med päron är att de inte pollineras, därför är det värt att fundera på. Finns andra päronträd i trakten? Blommar trädet tidigt, får äppelträd i närheten pollinering?

ympris
Hej och tack för svaren!
Det är tidigt med sin blomning, jag har därför mina misstankar om frostskador. Känns dock lite osannolikt att det skulle tas av frosten 3 år i rad i Zon 1. På jorgubbar blir ju frostskadade blommor svarta i mitten. Andra träd i närheten får pollinering. Hur mycket senare dessa är kan jag kolla i år. Jag har för säkerhets skull skaffat andra päronblommor och strykt med på de "friska" blommorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon