Cilla
Jag står för ett projekt på min egen tomt som gäller att plantera för att grannen röjt så att jag plötsligt fått vind och insyn.

På områdena där jag ska plantera växer ek och gran och några undantag. Naturmarken är sluttande mot sydväst och är ganska torr och fruktansvärt kompakt. Jag vill ha höjd och vinterskydd från vind och insyn. Därför har jag börjat tro på gran, och gärna olika sorter.

Vilka roliga, högväxta och gärna täta eller roliga ädelgranar har ni erfarenhet av som tål lite vind och torka? Vilka varianter på vår vanliga skogsgran skulle man kunna testa?

Funderar på att plantera några klungor och se vilka som tar sig bäst och låta dem föra sin lilla kamp själva. Är det en bra idé?

Och hur ska man nu tänka med gran och bevattning... (Jag är i första hand en lövträdsmänniska.) Är beredd att göra en rejäl anläggning för att få bevattningen optimal, men vad behöver granar egentligen i bevattning?

Zon 2-3 på en ö i Stockholms innersta skärgård.

MariaS
Wow. Det kallar jag projekt..

Har inte så stor erfarenhet av granar, eller barr över huvud taget. Men jag såg en häck av nordmansgran på ett ställe för några år sen. Sen dess har jag själv gått i "barrtankar", bara för att den häcken var så vansinnigt läcker, både till växtsättet och den där vita strimman på barren. Dessutom verkade det kunna gå att odla helt inpå häcken. De hade en underbar hostaplantering utmed häcken, som verkade trivas förträffligt! wub.gif
Sussie F-Flower
Vilken utmaning! laugh.gif Det blir väl kul???

Jag håller på och jobbar lite i skogen ibland. Har gått några kurser men det var så himla länge sedan så det är mycket som är glömt... wacko.gif

Men när jag gallrar i skogen så har jag lärt mig att på soliga och torra ställen så sparar man tall, för dom klarar sig där. På skuggiga och våta ställen så sparar man gran, tillsammans med björk eller andra lövträd. Granen dricker mera än tallen och vill ha det skuggigare.

Både Sibirisk Ädelgran och vanlig Sibirisk gran är väl fina?
Ojojoj, det finns så mycket barrväxter så att man blir ju alldeles sjuk av att se... shy.gif

Kolla här:
http://images.google.se/imgres?imgurl=http...sa%3DN%26um%3D1
EKLO
Idegranar är ju också trevliga och kulturhistoriskt spännande och kan bli gamla om man har tur. Men inte lika snabba att bli höga (och blir ju inte lika höga) som "vanliga" granar.

När det gäller "vanliga" granar har jag bara en erfarenhet som kan liknas vid ett råd: de blåser mkt lättare ner än t ex tall i utsatta lägen, mitt uthus höll på att stryka med i en av förra vinterns stormar. "Inga granar nära hus" är därför min mission och uppgift sedan några år, en del gamla granar står fortfarande farligt nära uthus.
Huggorm
Testa med serbisk gran, dom blir stora och tätvuxna, ungefär som vanliga granar. Barren är mjuka, stammen slät och så växer dom hyggligt fort. Vill gärna sprida sig med frö, men inte värre än vanlig gran. Hur dom är på såna marker vet jag inte dock, men det verkar vara en tålig och frisk gransort annars
Cilla
Tack för svaren! Ska läsa på och botanisera i era sorter när jag hinner. Det är nog rätt också att gran vill ha fuktigare - markerna här måste ha varit hyggligare förut när de befintliga granarna etablerade sig. Ska kolla upp hur man kan göra roliga samplanteringar med tall. Sedan får det ta sig som tar sig.

Granhäckar vet jag mycket mer om än att sätta gran i backen... Och jag håller med om att en skött granhäck är bland det bästa av häckar om man har utrymmet och kan beskära i rätt månad.

Här gäller det dock friväxande pjäser som kan få bli flera hundra år gamla. Jag ska nog höra med skogsfolket hur man ska gå till väga också. Vad har de för avstånd mellan sina pluggplantor i skogsbruket? Och var gör de för markförberedelse när de inte gräver upp hela skogen?

Jo, en faktor till som är mindre rolig: Jag förlorade en gran på platsen genom granbarkborrens framfart för några år sedan. Den står naturlitgvis kvar, död och fin med hackspettbon, men ska kapas så att den inte skadar när den faller. Och jag tänkte strunta i smittfaktorer och bara sätta så mycket gran och kanske tall som möjligt. Min lilla erfarenhet av granbarkborre i mina trakter är att den lättare går på träd som stått tätt (trots att granen här stod ganska ensam). Kanske gör det att jag måste gallra i mina små bestånd så småningom.

Nu kom jag på en annan sak också - kanske ska jag sätta lite björk i klungorna också. Imitera ett kalhygge liksom... Eller kanske sälg som får slingra och så småningom dö av granskugga?

Området jag ska plantera i är inte så stort, men ni vet ju hur det är när man plaerar i egna trädgården. Varje kvadratdecimeter känner man och därför känns projekten jättestora! ;-)
Bassam

Tack för frågan

min goda råd till dig är att lägga varmskablar i marken före jordbruket barr träd, p g a barr träd är känsliga för vårsol, särskilt under i första tre år efter plantering.

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon