Full version: Tomater i lägenhet
garnigol
Hej!

Har nyligen flyttat till en lägenhet utan balkong men är ändå sugen på att odla tomater nu till våren. Är det någon som vet om det går och i så fall vilken sort som passar bäst. Odlar gärna ekologiskt så mycket det går.

Tack!
KURT
Kan man odla cannabis (och det kan man uppenbarligen), så kan man naturligtvis också odla tomater. Det är ju lättare med en mindre busktomat, mycket sol vill den ha, och näringsrik jord. Får den för lite sol så blir den lång och ranglig.
Knytt
Småväxta busktomater kan nog klara sig ganska bra bara de får lite extraljus.
T.ex. Tiny Tim - men det finns säkert fler varianter.
Mariette
Så klart det går, jag har gjort det i många år.

Jag brukar välja någon liten sort, typ cocktailtomat och aldrig stötta upp den utan låta den hänga som en ampel. Ställer krukan i en skål så att jag ser när det behöver vattnas bara och något under skålen så att grenarna kan hänga ner. Ursnyggt!

Vad gäller gödning så tänker jag som du och tar bara lite gräsklipp från trädgården, funkar kanon.
Jag brukar få mänder av en enda tomatplanta och det känns lyxigt att kunna ta några tomater till frukostbordet (utan att behöva gå ut och plocka). smile.gif
Nauti
Jag har två sorters tomater som jag odlar inomhus. De trivs och växer på bra. Ampeltomaterna lär blomma när som helst och jag kommer nog att ha en massa tomater innan det är dags att sätta ut dem på balkongen tongue.gif
Bassam
Tack för frågan

Måste ge dem mer ljus.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon