Hej Allihopa!
Jag har en murgröna som har vuxit i en stor kruka och stått utomhus förra sommaren. Till hösten så tog jag in den och ställde den i mitt förråd som håller ca 5 grader varmt och gått och pytsat på lite vatten då och då. Dock såg jag plötsligt att den hade fått en massa löss!
Jag tog då in den och sprutade med såpavatten. Det hjälpte och nöjd i hågen slutade jag. Dock har jag nu upptäckt att lössen har återkommit + att det har kommit något annat som äter stora tuggor av bladen. Jag har inte lyckats få syn på själva djuret bara på tuggorna. Ser precis ut som om någon larv har gnagt. Någon som vet vad det kan vara?
Nu har jag hur som haver tröttnat och sprayade därför med pyrex plus att jag vattnade jorden med dettta. Täntke att då borde växten suga upp medlet och döda lössen genom maten så att säga. Vet ni något annat meddel som kan hjälpa?
//Oasen
Det framgår inte var du bor, men murgrönor gillar inte innelivet. De trivs bäst utomhus, även i kruka. Är det en Hedera helix klarar den sig på friland, långt upp i landet.
Ohyran är en symptom på att den mår dåligt.
Vad det är som äter på den, är svårt att säga utan en bild, även med bild kan det ibland vara svårt. Men om jag vore som du, skulle jag nog ställa ut den i alla fall, i skyddat läge och bara vid frostrisk ta in den (eftersom den nu stått frostfritt) Sen skulle jag låta den vara kvar ute året runt i fortsättningen.
Tack för frågan
För att bekämpa fjärilar, du kan lägga klister på stjälk och sedan hänga blå lys|rör övanför klister band .
H:Bassam
Jag bor i zon II-III (mest III skulle jag tro). Just nu snöar det för fullt så nu är jag lite tveksam till att jag våga ställa ut den. =) Men så fort det blir aningen varmare skall den ut! Om inte annat så fryser kanske ohyran ihjäl då. Nästa år får den stå kvar ute. Jag kan ju ställa den i ett hörn av vår uteplats så har den tak över sig och så kan man linda in den i lite fiberduk. Det borde kanske räcka?
//Oasen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.