Full version: Pelaräpple
Oasen
Hej Allihopa!

Jag håller på att läsa "Beskäringsboken" av bl a Vollbrecht och där stod om Pelaräpple. Jag har en pytteliten trädgård men skulle gärna ha ett äppelträd. Ett vanlig känns dock nästan för stort och därför tyckte jag att pelaräpple lät intressant. Är det någon som har varit i kontakt med ett sådant? Hur stort blir det? Hur mycket skörd ger det? Var kan man köpa ett? Många frågor... =)

//Oasen
Jan af Lisö
Jag vet inte vad du avser med ett "vanligt" äppelträd, jag antar att det är ett äppelträd som växer på en A2 grundstam. De blir upp till 8 meter höga och lika breda, beroende på sort.

Det finns äppelträd på svagväxande grundstamar, B9 är det vanligaste i plantskolrna, desa blir 2-4 meter höga. De flesta vanliga äppelsorter finns tillgängliga på B9. Nackdelen är att livstiden lär ligga under 25 år, men däremot så producerar de tidigt och rikt.
KURT
Den främsta nackdelen med pelarfrukt är att det finns få sorter (och väldigt få goda sorter), och att de ger dåligt med skörd. Jag ser dem mera som prydnadsträd, eller möjligtvis något att ha på en balkong.
Cilla
Jo så har det ju varit - av pelarsorterna fanns länge bara Bolero och någon annan ganska trist sort. Pelaräpplen är inte desamma som kronträd på svagväxande grundstammar. Pelaraplar har en svagväxande grundstam samt en sort som blir mycket smal.

Men pelarfantasterna (som tyvärr sällan delar med sig av sina erfarenheter) sade för ca 5 år sedan att det kommit många fler sorter, som också var goda. I handeln har jag dock bara sett att det kommit nya typer av prydnadspelaraplar (med små bärliknande äpplen).

Bäst är nog att tala med den lokala mest seriösa handlaren och fråga vilka pelaraplar denne kan köpa in. Sedan kolla med www.svepom.se (medlemmarna i Pomologiska Sällskapet) om någon där har erfarenhet av frukten. Samt kolla om det skulle kunna gå lika bra med ett aningen bredare äppelträd som är satt på de grundstammar som Jan nämner, DÅ kan du välja vilken av de vanliga äppelsorterna som helst. Men du får också ett aningen bredare träd.

Vackraste pelaraplarna såg jag på Strandvägen i Djursholm, där 8 meter höga och ca 50 cm smala träd vajade som en smal och gles tujahäck mot vattnet. Men när jag körde förbi sist verkade de vara borttagna. Frukterna på dessa var mycket olika, men det var så många larmskyltar att jag inte vågade ta mig över det spetsiga järnstaketet och smaka.
Oasen
Hej på er och tack för alla svar! Jag skall nog kolla runt lite och se vad som finns att köpa i närheten. Det vore ju spännande om det har kommit lite nya varianter som faktiskt kan vara värda att ha. =)

//Oasen
cistus
Det här är kanske ett sidospår, men jag har en rad vanliga, men smala äppelträd. De har nog? vanlig grundstam och jag köpte dem som "spön", sen är de klippta som rak kordong, mycket enkelt. De växer förstås sakta pga beskärningen men det gör absolut ingenting! Först släpper man toppskottet för att få en rak genomgående stam, men nu, 10 år senare begränsar jag höjdtillväxten till 10-15 cm per år. Många sorter får plats på liten yta och det passar mig. Dessutom har jag satt dem efter tidighet, som ju också gäller blomningen och det ger en långsam våg av blomningsmaximum längs trädraden. De vanliga grundstammarna har inte varit något problem - nog hinner jag beskära!
/cistus
Cilla
Kordong brukar vara ett utmärkt sätt att hålla också A2-or fruktbärande och samtidigt små under en lång tid när man börjar från början med beskärningen (A2 är den vanligaste grundstammen sedan 60-talet och som de flesta av våra äppelträd planterade från då till nu är satta på).

Förr såg man ofta sneda kordonger, dvs lutande stammar med mycket starkt inhållna sidogrenar, som stod fristående. De faller ofta efter en tid, men de kan mycket väl stå i 50 år på det sättet. Jag har funderat på varför man ofta gjorde dem lutande, och jag antar att det kan ha med att i början få fram frukt snabbare, eller att man med lutningen minskade tillväxten uppåt?

Vore kul att se dina träd i bild Cistus, för kordonger är sannerligen inte vanliga idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon