SigneR
Hej!

På baksidan av huset jag hyr, finns ett inferno av misskötta bigarråbuskar (eller de kanske räknas som träd?). Jag skulle gärna vilja ha lite skötselråd! Är nybörjare när det gäller bigarråer...

Info:
- Buskarna finns på Gotland som ju är zon 1, men just den socknen jag bor i skall tydligen vara zon 2.
- De växer på baksidan av huset, vilket blir i norr. Tror inte huset skuggar buskarna så mycket, det ligger en bit ifrån. Det växer en del tallar runt om buskarna som antagligen skuggar en del. Gissar sammanfattningsvis att buskarna växer i halvskugga, minns inte riktigt hur det var i somras...
- Bor inte särskilt nära havet, - det kan blåsa men inte mycket. Tror huset fångar upp den mesta vinden också.
- Buskarna är planterade för åtminstone 10 år sedan (det var då hyresvärden slutade bry sig om sin trädgård). Vet att den som ägde huset under slutet av 80-talet planterade en del, så kanske är de från den tiden.
- Marken är sandig och torr.
- Buskarna är extremt yviga, det är svårt att gå igenom snåret. Det växer mossor eller lavar eller nåt på också.
- De har inte skötts om på åtminstone 10 år.
- De gav mycket bär i somras (små och sura, jag tyckte inte om dem men hundarna plockade i sig en del...)

Se bilder:

[attachment=31780:Bigar_sn_r1.jpg]
[attachment=31781:Bigar_sn_r2.jpg]

Vad skall jag göra? Vill ta hand om dem på bästa sätt, så att de mår bra och får leva länge till. Vill också att de ska se snyggare ut, nu orkar jag knappt se ut genom norrfönstren... Vore väldigt tacksam för tips och råd. Tack på förhand!

ingrids
Hej,
körsbär beskärs säkrast under juli, augusti och september, annars förlorar de för mycket sav (blöder). De behöver inte beskäras som så, utan det handlar mest om att ta bort döda grenar eller om det är grenar som växer fel - i ditt fall de som gör att du inte kommer år. Det finns ganska många trådar här på odla om hur man beskär körsbärsträd.
Utan att alls veta vilken sort du har undrar jag om det kan vara en sort som bör användas till saft och sylt snarare än ätas direkt, om den nu var väldigt sur.
KURT
Det är någon form av surkörsbär, om du kunde ta bort gräs och mossa på marken under dem, och ev ge dem lite gödning nu i vår så skulle det också vara bra. Det kan vara lite svårt att hålla öppen jord under fruktträd, men man kan lägga markduk, eller täcka med bark eller grus. Det är inte bra om det redan från början är torrt, och de sedan skall konkurrera med både tallar och med gräs om vattnet.

Och alla former av körsbär passar mycket bra att blanda med andra bär (de har dåligt med pektin), till sylt eller saft. Man kan kärna ur dem med ett gem!
Bassam

Tack för frågan

människor kan tas bort Torra kvistar och döda när som helst .

H: Bassam
SigneR
Hej igen, och tack för svaren allihop. Ska bli spännande att se hur det går.

Signe
KURT
CITAT (Bassam @ 10-03-2009, 15:32) *
Tack för frågan

människor kan tas bort Torra kvistar och döda när som helst .

H: Bassam

Det låter väldigt mordiskt!
Cilla
Klarbär i buskform är mycket vanliga på Gotland, och de behöver normalt sett inte beskäras alls. Man kan göra som Kurt föreslår med markförbättring om man tycker att tillväxten är låg och det dör onaturligt mycket i buskarna. En del naturlig grendöd sker i buskar liksom träd - de kan detta med att beskära sig själva, dvs släppa energi till grenar som inte ger energi tillbaka.

Men dessa är att betrakta som buskar, inte som träd. Och de är naturligt täta, inte glesa som körsbärsträd på stam. Om de har jord- vatten och ljusförhållanden som de gillar bär de mängder av bär på just sådana här yviga buskar.

Att inte beskära dem är ofta att ta hand om dem väl, och lav och mossa på grenar behöver du inte se som illavarslande. Tvärtom - det är ofta ett tecken på god luft och de skadar inte buskarna alls.

Klarbär är syrliga, på gränsen till eller över gränsen till sura. På Gotland finns mängder av människor som gör goda saker med dem - tala med de äldre grannarna som har klarbär eller andra sura körsbär (alla surkörsbär är inte sura)! Och betrakta dem som citroner eller vitlök - inte att äta råa, men helt oumbörliga när man väl lärt sig att använda dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon