Monarda
Våra små guldfiskebarn har växt till sig rejält under vintern. Så här såg dom ut i oktober när vi håvade in dom från dammen:

Och så här ser dom ut nu. Dom varierar väldigt i storlek men alla har överlevt och den största är nog 8 cm lång.

Tur att beståndet förnyas för gammelfiskarna tacklar av och vi har förlorat två stycken under vintern. Men vi har haft dom väldigt länge, dom äldsta nära 10 år.

Anic
Oj vad gamla de kan bli och vad de har växt. När jag var liten hade vi 2 guldfiskar i akvarium och de blev inte så gamla, de trivdes kanske inte eller så skiljer sig det mellan arter, tror den ena hette något med lejonhuvud eller så den andra var trefärgad.

Skulle gärna ha en damm med fisk, men är rädd att katter ska fånga dem och vi har inga möjligheter att ta indem över vintern heller.
MariaS
CITAT (Anic @ 10-03-2009, 15:43) *
Oj vad gamla de kan bli och vad de har växt. När jag var liten hade vi 2 guldfiskar i akvarium och de blev inte så gamla, de trivdes kanske inte eller så skiljer sig det mellan arter, tror den ena hette något med lejonhuvud eller så den andra var trefärgad.

Skulle gärna ha en damm med fisk, men är rädd att katter ska fånga dem och vi har inga möjligheter att ta indem över vintern heller.

Katter fiskar inte gärna, eftersom fisken simmar i vatten. Det gillar inte katter giggle.gif

Har man bara tillräckligt stor och djup damm, är det inga som helst problem att ha guldfisk där året runt. Jag har t.o.m. slöjstjärt i min damm ute. Den största är nu 6 år gammal!
Anic
Säg det till den stackars råtta som blev dränkt i min lilla fontän, eller till min lilla Blomma(katt) som älskar att leka i vatten och försöker fånga fiskarna i akvariet genom det lilla hål som finns på ovandelen. .

Jag är rädd att de ska ta fisken om den simmar för nära ytan och en liten kissse ska sitta där och lurpassa, jag vet att katter inte fiskar för föda, men mina fiskar tydligen för skojs skull. Blomma ligger tom i handfatet och sover när det droppar ur kranen och tycker vatten är hur roligt som helst.

Det är nog något fel på mina katter, har fått en elektrisk vattenfontän och katterna sitter där och försöker fånga vattenstrålen. Det är ofta blött kring vattenskålarna efter att busarna lekt där
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon