Full version: Berberis häck fråga
fredde12
Gjorde ett jättejobb förra hösten, grävde upp en 20m lång berberis häck och planterade den på vår tomt. Ja det tog tid och massor av sår efter taggarna, sad.gif så jag hoppas nu att den ska ta sig..
(höjd ca 80cm)

Min fråga;
Vad behöver jag göra nu i vår för att den ska må så bra som möjligt och trivas i den nya jorden?
KURT
Vattna den extra eftersom den förmodligen förlorat många av de fina sugrötterna. Dessutom är bra att i längden hålla öppen jord under den, inget ogräs eller gräs. Är den gles nertill, så är det inget problem att beskära berberis kraftigt.
Cilla
Härligt projekt! Jag tillhör dem som gillar de här buskarna, särskilt som friväxande, låga avgränsare. På hösten är de enorma i färgsättning, och bären är så vackra mot snön!

Håller helt med Kurt: Vattna från det att snön smält, grundvattnet sjunker och marken börjar bli varm (när det sker beror på var i landet de står) och håll sedan vattnat under sommaren, t ex med en vattning i veckan elelr åtminstone varannan. Viktigast är i maj-juni och sedan i augusti och till och med september om den är varm och torr.

Och håll ogräs, främst gräs, borta från området genom att räfsa bort det en gång per år, t ex i juli. Gör du det ett par, tre år i rad kommer de ha god chans att växa till sig snabbt.

Gödsla inte, lägg hellre löv i/på jordområdet när du räfsar på hösten.

fredde12

Tack för svaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon