|
Monarda
10-03-2009, 17:59
Tänkte beställa denna ros från Hortogreen eftersom den verkar ha allt jag kan önska. Vacker färg, underbar doft och tål skugga. Stämmer det med verkligheten?  Är den tålig mot sjukdomar? Någon som vet?
Jo den är underbar, åkte in på årets favoritrosor hos mig. Fick dock vänta några år på blommor men men, kanske är det grannens stora träd som stör lite där bakom ? Rosen är frisk vilket också står i Rosbibeln LÅG, doftar fruktigt och är så makalöst vacker i sina färger. En lite klen zon 4 ros, jag snurrar in min i vinterväv, osäker om det är överdrivet. Rosen blommar en ggn och då på äldre grenar, så fryser dom/inga blommor.  Kan bli både hög och bred, vilket min inte är ännu  Skugga, jo men 5 - 6 tim sol bör man ha om den ska blomma. Har soligt här men lite senare på eftermiddagen skuggar björkarna bakom.
annika wall
11-03-2009, 07:39
Alcymisten var den första ros jag köpte så jag brukar skylla mitt rosbegär på den. Visst är den underbar! En rolig sak som jag upptäckte när jag tröttnade på att den drog iväg på höjden, det var att om jag ledde den horisontalt så poppade det fram ännu fler rosor på korta sidoskott som pärlor på en tråd. Undrar om alla klätterrosor beter sej så? Någon som vet?
ingrids
11-03-2009, 09:07
Jag tror att det kan gälla flera klätterrosor och faktiskt även för buskrosor - i min bok om Sissninghurst (tror jag) beskrivs hur man böjer ner rosgrenar i bågar mot marken just för att få den effekten du beskriver. Angående Alcymist - kan man chansa på den i zon V, i tättbebyggt område eller är det bara att göra sig själv besviken?
Ezereht
11-03-2009, 09:45
Ingrids, jag har också gråtit över Alchymist, men... om den blommar på gamla grenar så är det nog inte så kul ändå. Lite lär den väl frysa ner. Jag tänkte skaffa Irma istället och försöka nöjja mig. Men fiiiiiiiiiiiiiiiin är den Alchymist.
Men kanske någon annan är mer optimistisk än mig.
ingrids
11-03-2009, 14:51
Ezereht, mitt förnuftiga val är Leverkusen, men attans vad jag vill ha Alcymist. Men du har nog rätt - att välja en på gränsen till härdig sort som blommar på gammal ved, nej det är inte förnuftigt. Att vika ner grenarna varje höst är mer pyssel än jag tyar.
Annika: Tror det i princip gäller alla rosor. Det är ett klassiskt och välkänt trick i England. Av naturliga skäl är det mest tillämpat på klätterrosor. Ingrids & Ezereht: Varför inte pröva Frűhlingsduft istället? Den har samma färgspektra och är härdig till zon 5, (kan tom remontera med enstaka blommor tror jag). Sist, men inte minst, så doftar den vidunderligt. /S
Alchymist är ny för mig,planterade den i höst på ett soligt ställe vid en rosbåge.Är det inte så att även Frühlingsduft blommar på gammal ved?jag fick klipper min hårt förra våren den fryser ner varje år och den blommade inte men i augusti kom några få blommor.Hur det är i år vet jag ej ännu men blommar den inte i år heller försöker jag med vinterväv.Sorry det var Alchymist och inte Frühlingsduft tråden handlar om.
renate, jag planterade Fruhlingsduft förrra våren, ska bli spännande, så den kan ev. vara lite klen då ?
Ingrids och Ezereht det finns en ny spännande ros som jag beställt i vår Starkodder från Cedergrens, zon 5 ros och ljuvligt vacker gul/vit, men blir stor, blommar en ggn. Sök på nätet efter bilder. Finns hos Cedergren och Koggens
CITAT (Kajsa @ 12-03-2009, 16:09)  renate, jag planterade Fruhlingsduft förrra våren, ska bli spännande, så den kan ev. vara lite klen då ?
Ingrids och Ezereht det finns en ny spännande ros som jag beställt i vår Starkodder från Cedergrens, zon 5 ros och ljuvligt vacker gul/vit, men blir stor, blommar en ggn. Sök på nätet efter bilder. Finns hos Cedergren och Koggens Jag kan bara utgår från mig själv och här är den tyvärr en besvikelse,fryser ner.Men jag har kanske klippt den för hårt,jag visste inte att den blommar på fjolårsgrenar.I år skall jag vara mera försiktigt.Den är så vacker och väl värd lite pyssel. Frühlingsduft . Hon behagade blommar med tre blommor i augusti,jag hoppas på en större blomning nästa vår annars åker hon i skamvrån.
ingrids
12-03-2009, 17:22
Med risk för att kidnappa tråden - Frühlingsduft verkar ju läcker, och Cedergren anger henne som härdig till zon 7. Kanske något att testa trots Renates dåliga erfarenhet. Rosångest är inte lätt ...
Ser i LÅG om Fruhlingsduft ( hur skriver ni det där u - et ? ) att den kan remontera svagt mot hösten, zon 5 ros. Min är planterad i ett kallt, utsatt läge så vi får se hur den klarat vintern i år, föll för den vackra färgen. Tror att den i första hand blommar på äldre grenar, det har du säkert rätt i renate.
Ezereht
12-03-2009, 20:50
Starkodder är ju inte alls i de där läckra hallonsorbéfärgerna som Alchymist. Sen tycker jag som har Helenae att dom är ju ganska sam samma. Frülingsdoft lät lite intressant, kanske väntar några år och ser hur den går hos dig Kajsa. Känner ingen stress, har redan så det räcker till sommarens planteringar.
Tyskt Ü skriver jag genom att trycka på knappen som har ~ ^¨ och sedan på u. (Den är till höger om Å på mitt tangentbord).
De Frühlingsduft jag har sett har jag tyckt var osedvanligt fula i växten som buskar betraktat, otroligt storkbenta och pinniga. Men blomman är vacker.
Kajsa, Hur står sig Kordes Aloha i jämförelse med Alchymist? Vill minnas att du även har KA. Är dom helt jämförbara förutom att KA blommar om? Jag vill gärna ha Alchymist men har sneglat åt Aloha pga omblomningen.
 Kordes Rose Aloha Jo skillnaden är att den blommar hela sommaren och då gör det inget om den fryser ner en del. Rosen är ny, kom hit 2006 ( Kordes ros från 2003 ) och det är för tidigt att veta vad den går för, är testad till zon 3, man får testa själv när man bor längre upp än så. Jag snurrar in den i vinterväv tills den blir lite större, får man väl bli lite modigare sedan. Har haft den två somrar och då har den varit frisk. Rosen doftar starkt av frukt, blir ca 2 - 3 m x 1.5 m Jag bor väl troligen på gränsen för både Alchymist och Kordes Rose Aloha, men rostok som jag är och så glad i färgerna så jag chansar lite, och det finns ju vinterväv. Tycker nog dom är lika vackra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|