|
Full version: Hjälp önskas
Monica B
10-03-2009, 19:20
Jag har problem med katter i min trädgård. Lösspringande katter som ständigt är i min trädgård och gräver överallt och gör sina behov i mitt växthus osv. Hur i hela fridens namn blir man av med dessa skadedjur? Jag har alltid förundrats över att kattägare anser att det är helt ok att skaffa 5-6 katter för att sedan låta dom springa fritt överallt. Varför? Hur skulle det se ut om alla djurägare bara öppnade sin ytterdörr och släppte ut sina husdjur (hundar, hästar, kor, får osv) och lät dom springa överallt, inne i grannarnas trädgårdar osv. Jag förmodar att det skulle bli ramaskri om t ex hundägare bara öppnade sina dörrar och lät sina hundar springa runt överallt. Varför är det ok att skaffa katt och låta den springa överallt? Det fattar inte jag. Jag, och många med mig, vill inte ha katter grävande i trädgården, definitivt inte katter som tillhör någon annan. Hur gör jag för att få bort alla dessa grävande skadedjur från min trädgård?
/Monica
Tack för fråga
du kan ge katterna en alternativ toa, du ska göra sandhög där kattera tillåta gräva i , för att den är lättgrävt och katter går till sanden i stället rabatterna.
H:Bassam
blomkronan
11-03-2009, 00:03
Jag tycker att Bassams svar var ett bra alternativ... för tyvärr finns det nog inte mycket du kan göra!!! När jag själv var katt ägare tidigare så tänkte jag... Vad UNDERBART det är för katter som kan få gå hur dom vill  Och nu när jag inte längre har katt (14 år sedan) Tycker jag annorlunda... Jag har haft en grannkatt som trivdes i våra dynor på verandan... Hårigt!!!! blev det!!!!  Sedan tre år tillbaka har jag inte haft dom problemen... för vi skaffa hund Så försök med Bassams råd det kan ju hjälpa iallafall mot att dom gräver i dina rabatter  annars är mitt råd... skaffa hund
Gossen Ruda
11-03-2009, 08:27
Saken har diskuterats här i evigheter, ingen slutgiltig lösning har presenterats. Befolkningen tycks vara uppdeled i två huvudgrupper, dom som tycker det är helt ok och dom som hatar det. En mängd mellanformer finns dock. Titta bakåt här bland skadedjur och i Småprat, det finns en mängd trådar.
Monica B
12-03-2009, 08:12
Men Bassam, menar du att jag skall avdela en bit av min trädgård till att göra en toalett för mina grannars katter! Varför skulle jag göra det? Varför skall jag som icke-kattägare ta hand om mina grannars katter? För det är ju det jag i så fall gör. Jag har inte skaffat katt, det är mina grannar som skaffat katt och då tycker jag i all anständighet att djurägaren är den som tar hand om sina djur. Man överlåter inte ansvaret till sina grannar. Och om man nu skulle ha problem med t ex Rådjur, skulle jag då upplåta en del av trädgården till rådjursskafferi? Jag vet att detta är en "infekterad" fråga, "katter är ju så gulliga och det coola med dom är ju att dom är så självständiga" är kommentarer man brukar få när man tar upp en sådan här fråga. Jag kan inte tycka att det ar "coolt" att skaffa ett djur för "åh men barnen vill ha ett djur" eller något sådant, för att sedan låta det springa hur som helst och bara ha det inomhus en kort stund per dag. Vad har man för glädje av en katt som springer ute hela dagarna och nätterna? Det förstår inte jag. Det bara skapar frustration hos grannarna. Som jag sade i mitt tidigare inlägg: tänk om t ex hundägare skulle låta sina hundar springa runt lösa överallt hela dagarna och halva nätterna. Vilket liv det skulle bli på grannar. Eller om man bar släppte ut sina hästar eller kor och dom fick gå runt lösa i byarna.
Det kan ju inte heller vara meningen att jag skall behöva skaffa hund för att bli av med lösspringande katter. Jag skall väl inte behöva skaffa ett eget husdjur för att bli av med mina grannars husdjur.
Jag skall göra som du föreslår "Gossen Ruda" och gå tillbaka i trådarna och kolla om det finns något råd.
smuleborg
12-03-2009, 19:08
Hej. Vi har två underbara katter, den ena är pigg på att gräva i rabatter o.s.v. Vi gör vad vi kan för att mota Piper vid grinn. Vi har inga grannar. Jag förstår dig Monica B. Du har valt bort katt, men "drabbas" av grannars lösa katter. Enligt Djurskyddslagen ska, om jag minns det helt rätt, katten hållas under tillsyn för att förebygga att katten orsakar skador o.s.v. - dock (här kommer det): detta med hänsyn till kattens natur. Det finns en relevant dom. En dom till kattens fördel. Summa sumarium: En kattägare kan inte (enligt Miljödomstolen) ställas till svars för att katter rör sig fritt på grannarnas tomter. Katten får m.a.o. gräva och bajsa var den vill. Det kan innebära att grannar till kattägare kan få odlingar och rabatter förstörda, drabbas av allergiattacker och måste hålla fönster och dörrar stängda - utan att kattägaren kan ställas till svars.
Har du pratat med dina (kattägande) grannar? Jo, det har du nog.
Katter gillar inte vatten. Du har väl försökt att spruta med trädgårdsslangen? Jo, det har du nog.
Har ett förslag !men som du säkert inte gillar !det finns kattskrämmare likt dom där sorkskrämarna som ger ifrån sig högfrekvent ljud och som katter absolut inte gillar och som gör att de håller sig borta,ser ut som en liten lampa man sätter ner i jorden.Kan tänka mig att de finns på Granngården.Citronskall gillar inte katter heller.Har själv katt men bor på landet och här gillar grannarna vår katt för han tar möss och råttor under deras stugor och de har sluppit att få möss inomhus i år.Katter gör faktiskt mycket gott också !
smuleborg
16-03-2009, 20:33
CITAT (Motti @ 16-03-2009, 11:59)  Har ett förslag !men som du säkert inte gillar !det finns kattskrämmare likt dom där sorkskrämarna som ger ifrån sig högfrekvent ljud och som katter absolut inte gillar och som gör att de håller sig borta,ser ut som en liten lampa man sätter ner i jorden.Kan tänka mig att de finns på Granngården.Citronskall gillar inte katter heller.Har själv katt men bor på landet och här gillar grannarna vår katt för han tar möss och råttor under deras stugor och de har sluppit att få möss inomhus i år.Katter gör faktiskt mycket gott också ! Vi har testat citrusskal, det har haft noll effekt, men katter är olika. "Ta bort katten" (eller vad det heter, ett doftmedel som finns att köpa på bl.a. Granngården), har en väninna (tillika kattägare och kattälskare) prövat för att hålla de små liven borta från odlingar, men det har inte funkat hos henne. Vi brukar köra ner grillpinnar i sicksack (sticker upp 5-10 cm ovan jord) tidigt på säsongen, det försvårar för vår Piper. Hon väljer då (i 99 fall av 100) att gräva på ett annat ställe. Särskilt viktiga bebisodlingar nätar vi in, inte kul men det gör vi. Vi har valt katt och har - som sagt - inga grannar. Håller såklart med Motti att katten gör stor nytta (i alla fall på landet, som musfångare o.s.v). Vi älskar våra två katter, men kör inte huvudet i sanden för det. Kattskrämmaren, Motti skriver om, har vi inte testat. Om det funkar skulle vi kunna tänka oss att använda den till trädgårdslandet (under förutsättning att det inte har för stor "räckvidd").
Tack för frågan
Om det inte finns någon lösning. du ska diskutera med ägarna till katter och kanske kan ni hitta någon lösning med varandra.
smuleborg
16-03-2009, 21:15
CITAT (Bassam @ 16-03-2009, 21:01)  Tack för frågan
Om det inte finns någon lösning. du ska diskutera med ägarna till katter och kanske kan ni hitta någon lösning med varandra.
H:Bassam Jag håller såsom odlare och kattägare med Bassam. Men det förutsätter jag att Monica B gjort. Eller?
Det här med kattskrämarna fick jag tips om i Robert Aschbergs program Grannfejden!det var grannar som bla bråkade om grannens katter,Robert var och köppte kattskrämare till grannarna som klagade och enligt honom så fungerar det till 100%.Ja man ska inte glömma bort att katter är bra att ha
smuleborg
16-03-2009, 21:32
CITAT (Motti @ 16-03-2009, 21:19)  Det här med kattskrämarna fick jag tips om i Robert Aschbergs program Grannfejden!det var grannar som bla bråkade om grannens katter,Robert var och köppte kattskrämare till grannarna som klagade och enligt honom så fungerar det till 100%.Ja man ska inte glömma bort att katter är bra att ha  Ser nu att "Kattskrämman" har en räckvidd på 40 kvm. Skulle funka, om det funkar, i vårt trädgårdsland. Priset är 790:- (har precis googlat). Jag har en känsla av att Monica B inte vill betala 790:- x y för att hålla grannarns katter "borta". I den bästa av världar, hennes kattägande grannar står för kostnaden. Jag hoppas på att så är fallet. Tack Motti för värdefull information.
Så lite så  synd bara att de va så himmla dyra !hoppas det ordnar sig för Monika,kanske hon kan ta ett snack med grannen och ordna det till allas bästa !
Monica B
17-03-2009, 14:08
Tack alla ni som svarat på min fråga/problem. En del förslag har jag fått, en del har jag provat redan men utan resultat, t ex medel att strö ut - det hjälpte inte ett dugg. Hmmm, får fundera på den där kattskrämmaren. Lite kostsam men å andra sidan så är även mina uppgrävda växter kostsamma så det blir till att fundera lite. Imorse när jag öppnade min dörr till trädgården och tittar rakt ut mot växthuset så vad ser jag om inte grannens katt inne i mitt växthus! Dörren stängd men en liten skärva borta i ett glas nere vid marken och där tränger sig katten in! Hmmm, jag vet att katter gör mycket gott, det gör även andra djur men för den skull så är det väl inte säkert att jag vill ha dom "bökande" i min trädgård. Ormar gör också mycket gott men jag tycker inte att det är jätteskoj att ha ormar ringlande överallt i trädgården. Jag har dock inte lyckats får svar på en fråga - varför är det ok att katter springer lösa överallt? Alla andra djur måste man ha inhägnade, kopplade eller under uppsikt men inte katter. Varför? Jag är fullkomligt medveten om att jag får halva Sveriges befolkning på mig för att jag uttrycker sådana här åsikter - katter är ju så gulliga! Det må så vara, men nu diskuterar vi inte "gullighetsfaktorn" utan det faktum att en person skaffar husdjur men sedan tycker att det är ok att grannar skall ha deras husdjur springande hos sig. Det är inte rätt. Det är ju en del kattägare som har svarat på den här tråden. Hur resonerar ni egentligen? Om jag hade sagt att jag har rådjur i trädgården som förstör då hade jag säkert fått en hel radda med tips och råd om hur jag skulle hålla dom borta från att käka upp mina växter. Avätna växter på våren kommer oftast igen men uppgrävda växter kan ligga ett tag innan jag upptäcker att dom är uppgrävda och då kan det vara försent!
Ja som du förstår så är det ett känsligt ämne Monica det här med ute katt ,katter har i alla tider gått lösa och det har väl sina nackdelar men också fördelar tex att katter i allmänhet tar en stor mängd möss och råttor ute.I dag har det ju blivit vanligt med katt överallt till och med i storstan där kattpopulationen förökar sig hej vilt på grund av att ägarna inte kastrera sina utekatter,måste säga att jag själv aldrig hade skaffat katt om jag bodde i storstan eller i tätbebygda områden med mycket traffik,av hänsyn till kattens liv med också till många grannar.Att ha katt är ett annsvar , jag är en av dom som tycker att katter ska va ute och inte sitta instängda hela livet,det är inte naturligt för ett rovdjur.Men man kanske ska titta över hur och var man bor innan man skaffar katt som ska vara ute.Själv bor jag nu ute på landet i ett område som igentligen är ett sommarstugeområde här hälsas katten med öppna armar just för att de tar möss och råttor så här är det bara positivt.På landet får man sina grödor uppätna och upprivna av många djur ! rådjur hare älg räv sork kanadagäss,men så är ju verkligheten när man valt att bo så här med naturen inpå sig.Katter kommer nog alltid att finnas ute också ,men ägaren har naturligtvis ett annsvar för sin katt men tyvär är det många som skaffar katt just för att slippa ansvaret.Jag tycker att ska man ha utekatt ska den vara ID-märkt och kastrerad.Tyvär får du nog stå ut med grannarnas katter och göra det bästa av situationen och det lär dröja innan något sätter upp en lag för att förbjuda katter ute .Råttproblemet är ju just nu väldigt stort i städerna och jag tror Politikerna ser katterna som en resurs helt enkelt.Vet inte om du blev klokare av det här Mvh Motti
smuleborg
17-03-2009, 19:53
CITAT (Monica B @ 17-03-2009, 14:08)  ... Jag har dock inte lyckats får svar på en fråga - varför är det ok att katter springer lösa överallt? Alla andra djur måste man ha inhägnade, kopplade eller under uppsikt men inte katter. Varför? Jag är fullkomligt medveten om att jag får halva Sveriges befolkning på mig för att jag uttrycker sådana här åsikter - katter är ju så gulliga! Det må så vara, men nu diskuterar vi inte "gullighetsfaktorn" utan det faktum att en person skaffar husdjur men sedan tycker att det är ok att grannar skall ha deras husdjur springande hos sig. Det är inte rätt. Det är ju en del kattägare som har svarat på den här tråden. Hur resonerar ni egentligen? Om jag hade sagt att jag har rådjur i trädgården som förstör då hade jag säkert fått en hel radda med tips och råd om hur jag skulle hålla dom borta från att käka upp mina växter. Avätna växter på våren kommer oftast igen men uppgrävda växter kan ligga ett tag innan jag upptäcker att dom är uppgrävda och då kan det vara försent! Jag tycker att jag har svarat på din fråga, i alla fall, ur ett juridiskt perspektiv. Det finns ett annat perspektiv och det betecknas av många kattägare som en känslig fråga, den är i alla fall komplex. Jag tycker förövrigt att lagstiftaren inte är konsekvent (Djurskyddslagstiftningen, med praxis, saknar logik), men det kan vi lämna därhän. Hur resonerar jag som kattägare? Katten är en solitär, det är inte djurvänligt att handha mer än en katt??? Oj, oj, oj. Såsom kattägare tycker jag att kattägaren har ett moraliskt ansvar i betydelsen att det inte är OK att förstöra tillvaron för grannen. Jag tycker att dina grannar ska bekosta dina "kattskrämmor" eller vad det nu kan vara. Jag har en bekant - kattägare och kattälskare - som bor i ett radhusområde. Hon har nätat in tomten, för grannarnas skull (utan att de begärt så). Katter är underbara, men kan ställa till det. Det är dock inte alla katter som gräver och bajsar hej vilt. Vi har två katter, den ena är en rabattgrävare (jag har berättat om hur vi försöker mota Piper vid grinn), den andra - vackra Sara - är den optimala trädgårdskatten; hon gräver och gör sitt i skogen eller i lådan. Jag vet såklart inte hur Sara skulle agera om vi bodde i ett villaområde. Kanske skulle då "i skogen" vara grannens tomt?
Geranium
19-03-2009, 16:30
Hallå, jag har samma problem. Det är ett €%¤#"*# helsicke.
Förra året tog kattskrällena livet av en nypanterad kaprifol och tre klematis genom att konstant pinka på dem tills de dog. Hannar var det. Att det ligger kattkorvar överallt är en annan trevlighet man måste stå ut med. Jag köper Get off-gelé (grön) för 100 kronor flaskan, 450 ml. För att inte slösa bort gelén - det är ju dyrt - använder jag mina snigelfällor (liten plastbehållare med lock som det är hål i) så man inte skulle behöva fylla på med gelé så fort det regnar. Där snigelfällorna står kommer inte katterna längre.
Sen använder jag spray (samma sak; Get Off). Kostar också mycket och regnar bort omgående.
Chili, citrus, kaffe, vitpeppar, citronsyra - inget har funkat.
Nån annan som vet mer tips?
Jag kämpade också emot grannskapets katter några år och när de sedan höll sig någorlunda borta, fick jag möss i min varmkompost, nu accepterar jag igen katter i min trädgård, de gräver inte så mycket men jag håller ett öga på dom lite på avstånd
Monica B! Jag tycker att ni som allt klagar att era trädgårdar ständigt angrips av oönskade djur flyttar in era trädgårdar i vardagsrummet och sätter ett sterilfilter i ventilation. Plus en luftsluss vid dörren. Då är jag säker på att ni löser problemet ganska kvickt. NI måste ha klart för er att en normal trädgård LIGGER UTOMHUS. Att ha en trädgård utomhus innebär självklart att man får oönskade besök (enligt er definition). Bara på denna sida så klagas det på Grävande djur,rådjur,skadeinsekter,sork,sorgmygga,tvestjärtar,otäck parasit,sniglar,harar och ohyra. Lär er leva med dessa istället! Så slipper ni hetsa upp er och må dåligt!
Monica B
24-03-2009, 11:17
Men Jösses då Carl! Vem är det som hetsar upp sig här då? Nu har jag mig veterligt inte klagat på maskar, grävlingar, mullvadar, tvestjärtar, rådjur eller andra vilda djur och insekter. Vad jag är lite fundersam inför är, som du förmodligen då inte förstått, att jag har andras husdjur grävande i min trädgård. Jag har bott på landet i hela mitt liv och vet mycket väl vad det handlar om att bo på landet, det är inte det vi diskuterar här eller hur? Din kommentar om att jag (och en massa andra med mig som "klagar") skall flytta in min trädgård inomhus är löjlig! Förresten tycker jag att hela ditt inlägg är lite löjligt.
H! Kan hålla med dig att mitt inlägg verka vara onyanserat vid första anblicken! Ville bara ironisera lite om slutligga lösningen på ditt problem! Du vet mycket väl att katter går utomhus även om katten räknas som ett husdjur. Om kattägarna skulle kastrera sin djur skulle problemet minska. Tyvärr är inte så fallet. Så du du får nog leva med att ha katter i trädgård.
Tack för frågan Det är bra om man frågar sina kompisar omkring problem som har det är kanske man hittar någon lösning för problem. Obs : jag räknar situationen problem för mig, men samma situation räknar inte problem för dig.
Eftersom den här avdelningen heter ogräs och skadedjur är det väl ett utmärkt ställe att klaga på sådant som man upplever som ogräs och skadedjur vare sig det ör sig om gulliga sniglar eller katter eller vacker och nyttig Kirskål.
Tack för frågan
Katter som inte har bra ägare och bara går de fri och förstör trädgårdar, tyvär kan vi räkna dem som skadadjur. OBs den är princip inte bara till katter.
H: Bassam
Pröva att köpa eteriskaoljan Geranium på hälsokost. Blanda med vatten i en sprayflaska. Spraya upprepade gånger på valda platser i din trädgård. Katten lär ha doftmine, då det luktar illa länge på samma ställe minns katten det och undviker de illaluktande platserna. Vi hade kattproblem där vi bodde tidigare. Grannkatten låg alltid på vår bil, vi sprutade geranium blandningen på däcken och katten försvann. Jag testade även att parfymera fållen på mina jeans en gång då jag skulle till en vän som hade katt, (katten var alltid lite förtjust i mej, som är allergisk och dessutom inte gillar katter) då jag kom in kom katten som vanligt och skulle stryka sig mot mej. Katten tvärnitede strax före den kom fram till mej, svängde om och sprang ut  . Efter det så undvek åtminstone den katten mej...  . Det är ju inte så lätt att säga åt sina grannar att de skall hålla in sitt odjur, men jag tror ju inte att det är så kul för grannarna heller att jämt köpa nya växter åt dej, som jag tycker att de borde göra. Hoppas att du slipper kattskrället ur din trädgåd!!!
vet inte om det är den bästa lösningen, men jag brukar skjuta dom i baken med ett luftgevär. Om man lyckades ta dom i "rätt ögonblick" ,tex när dom satt och sket i barnens sandlåda, så fattade dom flesta katterna att det inte var nåt bra ställe att göra sina behov. dom som inte fattade får man ta hand om på annat vis.
Monica B
28-03-2009, 13:38
Hmmm, visst kan man använda luftpistol eller så men det är inte riktigt något sådant jag tänkt att göra. Det är säkert effektivt men........ Nej, jag får väl fortsätta som tidigare med att strö ut medel eller så. Om jag bara fick tag i katterna så kunde jag "slänga" ut dom handgripligen från trädgården, det brukar dom förstå. Men jag får ju inte tag på dom.
CITAT (Monica B @ 28-03-2009, 14:38)  Hmmm, visst kan man använda luftpistol eller så men det är inte riktigt något sådant jag tänkt att göra. Det är säkert effektivt men........ Nej, jag får väl fortsätta som tidigare med att strö ut medel eller så. Om jag bara fick tag i katterna så kunde jag "slänga" ut dom handgripligen från trädgården, det brukar dom förstå. Men jag får ju inte tag på dom. Nä tyvärr så 'förstår' de inte det budskapet. Det hjälper inte ens att sitta med vattenpistolen i högsta hugg och spruta ner dem med vatten. Ok, sitter du där så går de inte dit, men är du inte där ja, då är det fritt fram. Varje år för jag en ojämn kamp mot kringströvande okastrerade hankatter som pinkar ner överallt. På dynor, på ytterdörrar, på sopsäcken som ska iväg till sopstationen osv. När en hankatt försvinner så tar strax en ny vid. Sålänge som det finns kattägare som konsekvent vägrar inse vad deras okasterade katter gör, så länge har vi denna hatkampanj mot katter. OBS jag har själv två kastrerade, märkta honkatter, jag är alltså ingen katthatare. En av mina grannar vägrar att kastrera sina katter. Men han lyckas ändå minimera deras antal genom att köra över dem, visserligen inte med avsikt, men ändå.
skogstroll
29-03-2009, 10:15
Den enda lösningen jag kan komma på är att göra det lite krångligare för katten, se till att det inte är så mkt "öppen" jord i rabatterna. Ha ordentligt med växter och kanske marktäckare osv. Eller något annat som gör att det blir lite "jobbigt" att krafsa runt. Tror inte riktigt på citrusskal osv.
Broberg
29-03-2009, 17:29
Vi hade samma problem för rät många år sedan. Vi skaffade en egen katt, en stor hankatt på 6 kilo som "slog ner alla andra katter". Hellre en egen katt på trädgården än 10 andras. Tyvärr har han nu gått hädan pga ålder.
CITAT (Carl @ 24-03-2009, 11:31)  Monica B! Jag tycker att ni som allt klagar att era trädgårdar ständigt angrips av oönskade djur flyttar in era trädgårdar i vardagsrummet och sätter ett sterilfilter i ventilation. Plus en luftsluss vid dörren. Då är jag säker på att ni löser problemet ganska kvickt. NI måste ha klart för er att en normal trädgård LIGGER UTOMHUS. Att ha en trädgård utomhus innebär självklart att man får oönskade besök (enligt er definition). Bara på denna sida så klagas det på Grävande djur,rådjur,skadeinsekter,sork,sorgmygga,tvestjärtar,otäck parasit,sniglar,harar och ohyra. Lär er leva med dessa istället! Så slipper ni hetsa upp er och må dåligt! Om du retar dig så mycket på klagandet, varför läser du tråden då? Och när du ändå retar dig, var konkret och håll dig till sakfrågan!!
Jan af Lisö
30-03-2009, 14:46
Citat från en jaktsida: http://www.ideverkstaden.com/fragoromfangst..htmlPudeln som kom in från rävfällan. (detta ska läsas som en sedelärande berättelse och är naturligtvis inget tips)
En lantbrukare hade problem med grannens pudel. Den släpptes varje morgon ut fritt för att pinka och satt också varje morgon i rävfällan och skällde för att bli utsläppt. Grannen var en äldre ensamstående tant. Hon gillade djur mer än människor. Varje försök att lösa problemet samtalsvägen var dömt att misslyckas.
Men en kviga skulle slaktas och det gröna våminnehållet togs tillvara.
På en undangömd plats fick det stå och surna i två veckor. När pudeln nästa gång togs ut ur fällan gneds den omsorgsfullt in med den stinkande blandningen. Den försvann glatt hemåt, krafsade på dörren och blev insläppt.
Numera pinkar grannens pudel varje morgon i en ny hundgård. En äldre finrumssoffa har också farit med sopbilen.
Och det fångas rävar i fällan.
Geranium
30-03-2009, 18:19
CITAT (dessi @ 27-03-2009, 20:00)  Pröva att köpa eteriskaoljan Geranium på hälsokost. Blanda med vatten i en sprayflaska. Spraya upprepade gånger på valda platser i din trädgård. Katten lär ha doftmine, då det luktar illa länge på samma ställe minns katten det och undviker de illaluktande platserna. Vi hade kattproblem där vi bodde tidigare. Grannkatten låg alltid på vår bil, vi sprutade geranium blandningen på däcken och katten försvann. Jag testade även att parfymera fållen på mina jeans en gång då jag skulle till en vän som hade katt, (katten var alltid lite förtjust i mej, som är allergisk och dessutom inte gillar katter) då jag kom in kom katten som vanligt och skulle stryka sig mot mej. Katten tvärnitede strax före den kom fram till mej, svängde om och sprang ut  . Efter det så undvek åtminstone den katten mej...  . Det är ju inte så lätt att säga åt sina grannar att de skall hålla in sitt odjur, men jag tror ju inte att det är så kul för grannarna heller att jämt köpa nya växter åt dej, som jag tycker att de borde göra. Hoppas att du slipper kattskrället ur din trädgåd!!! Hej, menar du att det finns en eterisk olja man kan använda (som heter som mitt nick här på Odla dessutom)? Är den dyr? Jag brukar köpa den där gröna gelén, 100 spänn för 450 ml (cirka en vecka för vår tomt). Hälsningar Geranium
Geranium
30-03-2009, 18:26
CITAT (skogstroll @ 29-03-2009, 11:15)  Den enda lösningen jag kan komma på är att göra det lite krångligare för katten, se till att det inte är så mkt "öppen" jord i rabatterna. Ha ordentligt med växter och kanske marktäckare osv. Eller något annat som gör att det blir lite "jobbigt" att krafsa runt. Tror inte riktigt på citrusskal osv. Det där tror jag på mer och mer efter att ha provat en massa olika varianter. Det gäller att inte ha öppna jordytor som de gillar att använda som dass. Problemet är förstås fortfarande att hankatterna ska bräcka varann, häromdagen la en av dem en stor hög mitt på gräsmattan, som ett trumfkort.
Tack för frågan
Du kan lägga på marken nätt för att undvika gräva katter i marken.
smuleborg
30-03-2009, 21:33
CITAT (skogstroll @ 29-03-2009, 11:15)  Den enda lösningen jag kan komma på är att göra det lite krångligare för katten, se till att det inte är så mkt "öppen" jord i rabatterna. Ha ordentligt med växter och kanske marktäckare osv. Eller något annat som gör att det blir lite "jobbigt" att krafsa runt. Tror inte riktigt på citrusskal osv. Ja nånstans håller jag med. Vi har två underbara katter (vi bor mycket ensligt), varav den ena fångar allt som rör sig och gräver i rabatter. Jag vet inte om jag redan skrivit det här, hur som helst, vi kör ner grillpinnar i sicksack (sticker upp 5-10 centimeter) i rabatter. Och extra känsliga lägen, t.ex. bebislådorna (pallkragar) nätar vi in. Vanligt hösnnät duger. Vår och försommar ser jag som "besvärligast", i alla fall har vi öppen jord tidigt på säsongen. Grillpinnar i sicksack. Och näta in det man mest värnar om. Citrusskal biter inte på vår Piper.
CITAT (Jan af Lisö @ 30-03-2009, 15:46)  Citat från en jaktsida: http://www.ideverkstaden.com/fragoromfangst..htmlPudeln som kom in från rävfällan. (detta ska läsas som en sedelärande berättelse och är naturligtvis inget tips)
En lantbrukare hade problem med grannens pudel. Den släpptes varje morgon ut fritt för att pinka och satt också varje morgon i rävfällan och skällde för att bli utsläppt. Grannen var en äldre ensamstående tant. Hon gillade djur mer än människor. Varje försök att lösa problemet samtalsvägen var dömt att misslyckas.
Men en kviga skulle slaktas och det gröna våminnehållet togs tillvara.
På en undangömd plats fick det stå och surna i två veckor. När pudeln nästa gång togs ut ur fällan gneds den omsorgsfullt in med den stinkande blandningen. Den försvann glatt hemåt, krafsade på dörren och blev insläppt.
Numera pinkar grannens pudel varje morgon i en ny hundgård. En äldre finrumssoffa har också farit med sopbilen.
Och det fångas rävar i fällan.Sedär, en sedelärande historia.
fick ett tips: ta ett rör av en halvmeters längd och med en innerdiameter lagom för att en katt precis ska kunna klämma sig igenom, agna med nåt kattsmaskens mitt i röret, gnid in öppningarna, dvs båda ändarna, med det kladdigaste, klistrigaste och mest illaluktande hushållet kan tillhanda hålla och placera hela rasket på lämpligt ställe. om katten kommer hem med pälsen full av ovan beskrivna ett par gånger, och rullar sig i finsoffan så kanske husse och matte överväger att hålla sin kelgris hemma i fortsättningen.
farenstedt
03-04-2009, 22:05
annars är det bara att fånga in katten och lämna in hos polisen för katter har ingen rätt att gå fritt, folk tror bara detta. det är samma regler som för hundar. och om ägaren fortsätter att ha ute katt så åker dom dit på det.
CITAT (farenstedt @ 03-04-2009, 23:05)  annars är det bara att fånga in katten och lämna in hos polisen för katter har ingen rätt att gå fritt, folk tror bara detta. det är samma regler som för hundar. och om ägaren fortsätter att ha ute katt så åker dom dit på det. Är du säker på att polisen tar emot katten om du lämnar in den där? Släpper de inte bara ut den igen?
skogstroll
04-04-2009, 10:24
CITAT (Geranium @ 30-03-2009, 19:26)  Det där tror jag på mer och mer efter att ha provat en massa olika varianter. Det gäller att inte ha öppna jordytor som de gillar att använda som dass. Problemet är förstås fortfarande att hankatterna ska bräcka varann, häromdagen la en av dem en stor hög mitt på gräsmattan, som ett trumfkort. Yes jag har en kattdam själv och med det följer ju en massa älskare så detta är det enda jag kan komma på som funkar
smuleborg
06-04-2009, 19:25
CITAT (skogstroll @ 04-04-2009, 11:24)  Yes jag har en kattdam själv och med det följer ju en massa älskare så detta är det enda jag kan komma på som funkar Och under våren? Ja, innan perenner och lökar kommit igång? Just vår och tidig sommar ser jag som mest kritisk, mycket öppna jordytor i alla fall hos oss. Skogstroll - Har du inte kastrerat din kattdam?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|