Har fått tag i fröer till vitt Nattljus. Undrar om dessa ska förkutiveras nu eller direktsås ute längre fram Den gula har jag sedan länge och tycker det är ganska svårt att flytta dessa på våren utan att de vissnar ner och funderar på om det blir lika svårt att plantera ut dessa vita om jag drar upp dem inne
Eva 33c
10-03-2009, 20:39
Jag har förkultiverat nattljus av lite olika arter utan problem. Även den vanliga som man kan odla som ettårig, jättenattljuset (Oenothera glazioviana), fast den beskrivs som tvåårig så blommar den första sommaren om man förodlar den.. Är det den du har? Hos mig har den inte självsått sig än i allafall. Men jag skulle gärna vilja att den gjorde det.
Eva St
10-03-2009, 20:49
Ja det är Jättenattljuset jag har och den självsår sig lite här och där och när jag vill flytta ihop dem lite så är de inte helt överens med mig och slokar ganska rejält. En del klarar sig men långt ifrån alla. Men får de bara stå kvar på sin plats utan att flyttas så blommar de och ser hur välmående ut som helst. Var därför lite rädd att inte det vita nattljuset skulle tycka om att bli omplanterad ute om jag drog upp det inomhus nu. Det vita som jag skaffat frö till heter Oenothera pallida Wedding Bells - Nattljus perenn vit
Men har du lyckats med det så blir jag sugen på att så dem inne nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.