Full version: Svampodling...
Agar
Hej alla!
Jag är ny här på forumet och har sett att det finns ett visst intresse för svampodling och mykologi.
Jag har en viss erfarenhet av just det ämnet och om det är något jag kan ge svar på så hjälper jag gärna till.

Så ställ eventuella frågor i denna tråden så svarar jag så gott jag kan.
Virgo
Hej Agar!

Jag skulle vilja odla shitakesvampar och dessa andra japanska tror jag det är. vita tunna små vita hattar.
Serveras ofta i Japan till sukki jakki.
Hur gör man och var får jag tag i myceliet?
Agar
Hej Virgo!
Shitake är en trevlig bekantskap...Är detta ditt första försök att odla svamp eller har du viss erfarenhet?
Det absolut enklaste sättet är att införskaffa väteperoxid, honung & en tryckkokare/autoklav.

Tag en burk fyll till 2/3-delar med vatten lös ca en matsked med houng i vattnet använd en burk på ~3dl, gör ett hål i locket med hjälp av en spik el syl tillslut hålet med en sårtape som "andas" detta för syre utbyte.
Har du tillgång till små glasbitar så lägg i detta innan du tryckkokar, detta för att senare hjälpa till att finfördela mycelet.
Tryckkoka detta i ca 45min under 15psi-tryck.[~1 bars tryck.]
Låt detta nu svalna i tryckkokaren.

Åk till affären och köp en svamp som du tycker ser fräsh ut, den ska vara så nyplockad/skördad som möjligt för att ha kvar sin livskraft.

Ta fram en vass kniv som du flamsteriliserar och delar svampfrukten med.
Jobba på ett desinficerat underlag.[Ugnsluckan är ett bra tips sätt även på ugnen på ca +150C på detta viset så undviker du luftburna sporer/bakterier att komma i kontakt med din lilla hemma odling.]
Skär ut en kub med fruktkött från svampen...
Häll upp ett litet måttglas med H202[vätepreoxid..3% koncentration]
Spetsa nu din lilla kub på knivudden och doppa den i h2o2 glaset..det kommer att fräsa lite, var inte orolig det dödar endast dina motståndare, det skadar inte det täta mycelet som din fruktkropp igentligen är.

Skruva nu av locket på din burk, jobba fortfarande på ugnsluckan och tillsätt din kub till honungsblandningen.

Ställ detta nu varmt och mörkt..~25C ev lite högre borde vara den idealiska tempen vid detta tillfället, ovanför kylskåpet brukar vara ett bra tips.
Så det var det första stegen till en levande mycel kultur..

Kontrollera nu med ~2dagars mellanrum..När du ser att det börjar se lite "dimmigt" ut i burken så skakar du den, dom småglasbitarna du hade i hjälper nu till att sära på det mycel som nu börjat växa pga honungens socker, och på detta viset distrubieras mycelet och sprider sig snabbare.

Nu behöver du en spruta eller liknande för att få detta ur burken.
Så länge det går att "dra" upp mycelet i en steril behållare..och att delen du sänker ner i mycelie kulturen går att sterilisera, därav är en spruta idealisk till detta endamålet.

När du redan är på ICA/KONSUM eller vart du nu köper din svamp så köp även ugns-påsar.[dom ska kunna hålla ~3-4liter.]
Härnäst så behöver vi spån från lövträd.. kolla din lokala zoobutik.

Detta lägger du i blöt i en balja med ljummet vatten över natten.
Sen så skopar du upp lagom med substrat[spånet mao.]
i ugnspåsarna vik ihop överdelen och sätt en tape för att hålla denna på plats då den gärna vill resa sig i tryckkokaren och på så sätt täppa igen dina säkerhetsventiler, och det vill vi inte.
Ett lock från en burk går att lägga upp och ner ovanpå påsen vilket ger samma effekt, använd båda för att vara riktigt säker.
Tryckkoka nu detta i ~90 minuter...låt svalna i tryckkokaren...
Se nu till att tvätta dina händer noggrant använd gärna DAX-tvål för detta ändamål..den funkar bra.

Ta nu din ev. spruta eller behållare med det levande mycelet..
Var återigen på ugnsluckan..
Spruta i minst en spruta, helst flera i påsen, på flera olika platser..[för att distrubiera det jämt i påsen.]
Tillslut och placera varmt och mörkt.
Vänta...
Vänta lite till...
Vänta tills hela påsen är kollonialliserad...
Då tar du ut det nu sammanhängande blocket...placera i en plastback med lock applicera perlit i botten och tillsätt tillräckligt med vatten för att luftfuktigheten ska hålla sig på en mivå på mellan 75-90% syre tillförsel är oxå nödvändig för att initiera fruktbildningen.
Det löser man igenom att "lufta" lådan på så sätt att man lyfter locket och ser till att fläcka ut luften, detta bör göras ca 3-4 ggr per dag.
Det går även att koppla en akvarie pump till dina backar och på så sätt tillse syretillförseln, dock så behöver man se till att "lufta" men dock inte lika ofta.

Där har du en ungefärlig beskrivning hur man går till väga.
Det går även att odla shitake på stockar, dock tar det betydligt längre tid.

Sporer kan köpas från Sporeworks
Levande agar kulturer från Fungishop

Det är lentinula du ska leta efter...dvs det latinska namnet på familjen.

Hoppas att detta hjälper dig en bit på traven..
//Agar
Louise i Göteborg
Hjälp ohmy.gif

Lycka till Willhelm, jag köper mina svampar i affären i fortsättningen med rolleyes.gif
Agar
Vill man lyckas med bra resultat så.
Om du köper levande mycel/agar plattor med levande mycel så är det bara att innokulera/ympa in mycelet direkt i substratet dvs du slipper det första steget.

//Agar
KURT
Behöver inte endel vedlevande svampar ljus som signal för att bilda fruktkroppar?
Agar
Jo men det räcker med vanligt indirekt dagsljus.
Detta för att primoria initieringen och hypae-knutar ska tiggas och så småningom bilda fruktkroppar.

//Agar
Helen i Skåne
Du milde! Kommer att tänka på Cillas mammas recept... laugh.gif
Tror jag gör som Louise i fortsättningen...
Andreas
Agar - En själsfrände! wub.gif

Svamp är en ädel odlingskonst - helt olik de flesta andra! Jag hjälper också gärna till om det är någon som undrar över svampodlingar.
Jennyn
Hej!

Vilken fantastisk beskrivning. Jag som just tänkte börja odla Shitake i källaren och bekymrade mig för att mycelet verkar kosta en hel del (kanske inte tänkt för hobbyodlare?). Eftersom jag har läst och laborerat mikrobiologi på högskolenivå så förstår jag rätt bra hur du menar och hur viktigt det är med steril miljö. Och jag tror nog att man med lite knep kan fixa rätt bra lab-förhållanden hemmavid. Smart tips om ungsluckan!

Som sagt, jag är stum av beundran över kunskapen och de praktiska tipsen.

Hälsar Jennyn
Ina
Mamma Mia!
Jag känner mig som en treåring med fingerfärg bredvid Michelangelo! Delade champinjoner rätt ner i torv - det låter som ren barbari jämfört med den komplicerade och känsliga process som Agar beskriver ovan. rolleyes.gif
Agar
Faktum är att det kan fungera med den metoden du försökte med Ina, dvs att begrava svamp-hattar i torv..dock så är nog torven lite för näringsfattig för att producera flera vågor[det kallas för "flushes" pga att svampen producerar frukter i sk vågor.] helst ska man använda speciellt designat kompost matrial..[Haml, dynga och lite "aktiverande" micro-organismer.]
Men som sagt torven kan nog ge ifrån sig iaf en hyffsad våg av frukter.

Jennyn: Om du studerat microbiologi så kan man göra samma sak med en fruktkropp placerat på en näringslösning...MEA eller ännu bättre PDYA.

kul att ni verkar uppskatta lite mykologi.
//Agar
Ina
Då skall jag inte slänga ut min lilla odling, då... rolleyes.gif
Jag hade inte tänkt att göra det för det har inte kommit något mögel i den, inte något annat oönskat heller. Det jag först trodde var mögel räknade jag sedan ut måste vara mycel, det kom inga "fruktkroppar à la mögelsvamp" utan de vita trådarna verkade vandra ner i torven, om du förstår vad jag menar. Skall mycelet bära sig åt så?
Du skrev i ditt inlägg att fruktkroppen är tätt mycel, detta hade jag ingen aning om. Då är det alltså så att jag inte tar omvägen via sporer utan champinjonhatten direkt sprider mycel i torven.... eller?
En undring till; kan jag gödsla med något så här i efterhand för att få flera skördar?
biggrin.gif från katarIna
PS Har läst både mikrobiologi och biokemi, jag med... DS
Virgo
Hejsan,

Ja nu vet man lite mer om svampodling. Tack för denna lektion.

Fler frågor kommer säkert framöver från min sida.
Cilla
Wow Agar, det var en fullständig beskrivning! Skulle kunna tryckas till handboksflygblad i svampodling. Ska minnas detta inlägg nästa gång jag vill odla svamp!

För närvarande läser jag om svampar som drabbar våra träd. I naturen har svampar närapå lika sinnrika förökningsmetoder som du beskrev.

Cilla
Agar
Ina: Ang gödsling i efterhand så..det kan nog bli lite svårt, det beror på hur långt ditt mycel har kommit i kollonialiseringen av substratet..dvs torven.
Det är mycelet du beskriver och det låter som om det tar sig bra.
Den största faran är grönmögel för dig i detta läge, jag hade nog bytt ut handuken mot gladpack om jag hade varit i dina kläder pga att tyg har en viss egenhet att dra til sig kontaminationer..en blöt handuk är nog det med mest "aktivitet" i under ett microskåp i våra hem. smile.gif

En teori är att om du får tag på någon typ av foderpellets med endast spannmålsprodukter så kanske det går att lösa dessa i vatten och sedan tillsätta, se till att koka vattnet först och att det har svalnat innan du häller i det.. [Som sagt, det är bara en teori dock inget jag har testat.]
Mängden vätska beror på hur mycket substrat du använder dig av och dess förmåga att absorbera vätskan.

Kul att ni gillar beskrivningen..den är inte fullständig men i alla fall en bit på vägen.
Det kan dyka upp en massa praktiska problem på vägen..
Men det kan vi ta då om dom uppstår. smile.gif

MVH
//Agar
Gunvor Nilsson
Vad säjer svampexperten Agar om murkelodling?
Jag läste en artikel om murkelodling i en tidning. Man skulle gräva en grop och fylla upp med dagstidningar och sen fylla på med jorden som man grävt bort. Sen skulle det bli murklor! Jag kollade - det var inte 1 april!
Jag grävde en fyrkantsgrop ca 30 cm djup på skogstomten som är beväxt med tall och gran, lade i ca 10 cm med dagstidningar och fyllde på jorden (mo). Efter två år kom det upp några stora murklor ca 3 meter därifrån men sen har det inte kommit något mer.
Det här hände sej för 8-10 år sen och inte skymten av någon murkla sedan dess. Var det en slump eller ligger det något i detta med dagstidningarna?
Ina
Jag kommer också ihåg det där tipset om murkelodling. En kompis farsa hävdade att han hade lyckats med denna metod, men han var inte alltid så noga med att hålla sig till sanningen, så jag vet inte om det verkligen hade blivit några murklor... huh.gif
KURT
När man gräver ner tidningar för att få murklor så förser man EV befintligt murkel mycel som redan finns i marken med näring så att det kan bilda fruktkroppar. Detta sker ju "naturligt" vid tex en avverkning i skogen då det frigörs en massa näring från döda rötter . Skall man gräva ner tidningar så måste man alltså gräva ner ORDENLIGT med tidningar gärna i flera gropar (det kan bli JOBBIGT!). Man skall också försöka undvika att skada det översta förna lagret alltför mycket , det är där mycelet växer. Men det är ju inte bara murklor som drar nytta av frigjord näring i skogen. En gallrad granskog är överhuvudtaget en mycket bra plats att leta svamp, från ca 2 år efter gallringen, inte minst kantareller! Även om kantarellerna (och många andra matsvampar) är mykorrhizasvampar så drar de också nytta vid en gallring, dels kan svampen själv ta upp mera näring dels så får kvarvarande träd plötsligt en massa näring och utrymme att växa och därmed bilda nya rötter.
hans-Ålösund
Jag städade undan gamla böcker och tidningar för 2 år sedan. Det blev mängder. Till dem grävde jag en grop som var 60-70 cm djup och lika lång om inte mer. Bottenlagret av gropen sparade jag i en hink-steril jord. Jag fyllde hela gropen med tidningar, reklam och böcker och sedan täckte jag med steril jord. Efter ett år, alltså i våras i slutet på maj kunde jag plocka stora stenmurklor. Jag hoppas de återkommer.
Agar
Hej igen..
Har varit borta över helgen och inte haft tillgång till nätet..men nu är jag här igen.
Jag har faktiskt ingen egen erfarenhet av just Murklor eller inte av odlingen av sådana..
----
Efter en liten snabb sökning så hittade jag följande länk:
Murkel-odling
Och det verkar inte vara direkt enkelt att odla dessa artificiellt, inte enligt dom källor dom anger i artikeln.[och dom är pålitliga.]
----
Den metoden ni beskriver borde om det finns murkel-mycel kunna fungera, då man tillgodoser mycelets behov av cellulosa och det borde bli ett livskraftigt mycelnätverk som potentiellt skulle kunna producera frukter.

Jag söker vidare efter mer info.

MVH
//Agar.
Agar
Här är en illustrerad version av samma metod.
Agar
Här kan man beställa färdiga scletoria[tyffel] för att innokulera sin egen bakgård med..

Det som är skillnaden är att här får man allså tryffel som sedan producerar frukter.
Till skillnad mot om man gräver ner papper så tar det nog något år att producera detta för mycelet.
Dock så ska det fortfarande inte ge några direkt imponerande resultat, tyvärr.

Hoppas att jag svarat lite på frågeställningen iaf.

MVH
//Agar.
KURT
CITAT (Agar @ 09-12-2002, 16:01)
Här är en illustrerad version av samma metod.

Förövrigt så är det Toppmurkla - Morchella elata som skall plockas/odlas/ätas murklor av släktet Gyromitra (stenmurkla) innhåller gyromitrin och bör inte ätas ens efter förvällning/torkning.
Agar
Däremot så är det samma parametrar för odlingen av dessa, vilket var ämnet i tråden. smile.gif

MVH
//Agar.
Cilla
Här på ön dog två hundar plötsligt en vår. Veterinären trodde de hade andats in sporer från murkla. Ägarna bor vid ett område där det sägs finnas sådana.

Är alla murklors sporer giftiga för husdjur? Vilka murklor är giftigast för människan, och påverkas vi också av inandning av sporer från dessa?

Cilla
Agar
Jag har svårt att tänka mig att sporerna skulle vara giftiga, toxinerna bildas ju inte förens sporerna germinerat och bildar mycel/fruktkroppar.

MVH
//Agar.
Cilla
Tack för det Agar. Hoppas det stämmer.

Cilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon