Full version: Tallbarr i komposten?
Madeleine1
Vi har fått en massa tallbarr i gräsmattan från grannens tall. Kan jag räfsa ihop det och lägga på komposten?
Micke
Ja, varför inte, det blir fin mylla av tallbarr. Men de bryts ner ganska långsamt (beroende på ett högt hartsinnehåll, tror jag), så blanda ut dem väl med annat. Lägg inte ett tjockt lager med bara barr, då riskerar du få ett torrt icke komposterat lager mitt i komposten.

Micke
Eva i Västerås
Annars lägger jag tallbarrsräfset under rhododendronbuskarna på hösten. Mums för dom. Luftigt och fint frostskydd för deras ytliga rötter.
Staketdruvorna vill också ha lågt pH, och trivs bra med tallbarrstäcke.
I komposten blandar jag annars med gräsklipp. Fukt och kväverikt med torrt och kolrikt, precis enligt experterna.
Lena i Torslanda
Jäpp, kanonbra till roddar mm. Jag har gjort en liten surjordskompost att ta till vid nyplantering sådana växter. Där lägger jag allt med barr på laugh.gif varvat med eklöv och alla jordrester från mina utekrukor.
KURT
Jag vill minnas att man förr tog jord/kompost från myrstackar och använde till krukväxter (innan man kom på att man kunde sälja jord).
Rogerzon3
Hej!
Detta var ett intressant ämne.
Jag har också en tall som fäller rikligt hemma. Jag blandade det med hästgödselmylla, aska, gräsklipp, fallfrukt och en del löv, sedan grävde jag ner allt i trädgårdslandet. Vi får se om det blir en hit.
Min kompost är inte klar än så man får hitta på något.

När det gäller barr så vet jag att när det bryts ner bildas många olika syror som kan sänka pH-värdet lite. De bryts ner långsamt som sagt.
Jag krattade upp mina för jag tror att jag får mer mossa om för mycket ligger kvar och multnar. Mossa gillar lågt pH.

Har man många tallar så blir det väl mager barrskogsjord till slut smile.gif
Tur att jag bara har en.

MVH Roger!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon