Full version: Mobil spaljé?
AnnikaT
Hej alla!

Har tänkt bygga nån slags "vägg" för att dölja ett hörn av trädgården där vi på sommaren har kompost, kompostkvarn, blandade grenar och kvistar i väntan på flisning, samt diverse skrot. Inte så vackert med andra ord. Problemet är att på vintern behöver man kunna skyffla dit en massa snö, så därför skulle det behövas en flyttbar vägg som man enkelt sätter dit på våren och tar ner på hösten. Jag är inne på att helt enkelt ställa dit en spaljé och ha tex slingerkrasse där. Men jag tar tacksamt emot andra förslag på material och växter!

Den behöver vara ca 2 m bred. Läget är skyddat syd-väst. Zon 5.

/Annika Tenghall
KURT
Luktärt och rosenböna kan ju också bli mycket stora på en säsong, de kan t ex klättra på armeringsmatta. Men det skulle nog gå att odla klematis eller kaprifol i stor kruka som man sedan flyttar med spaljén eller humle i stor kruka, som man sedan skär ner när den vissnat ned och flyttar undan.
uno
Slå ner två stolpar med 2 meters bredd. Gör en spalje i lämplig höjd
eller köp en färdig eller en armeringsjärnmatta.
Borra ett genomgående hål i varje stolpe samt i sidan av spaljen.
Med en bit t.ex armeringsjärn monterar Du spaljen mellan stolparna
dessa järn fungerar som gångjärn och Du kan på vintern fälla upp
spaljen. Med två stötter stannar den kvar i uppfällt läge. Vill Du i
stället ställa bort spaljen är den ju lätt demonterbar från stolparna.
AnnikaT
CITAT (KURT @ 11-03-2009, 07:42) *
Luktärt och rosenböna kan ju också bli mycket stora på en säsong, de kan t ex klättra på armeringsmatta. Men det skulle nog gå att odla klematis eller kaprifol i stor kruka som man sedan flyttar med spaljén eller humle i stor kruka, som man sedan skär ner när den vissnat ned och flyttar undan.

Ja, jag som länge tänkt försöka mig på kaprifol. Kanske ska bli en krukodlad nu! Och klematis har jag just sått frön av (aldrig provat det tidigare, men med lite tur så... ;-) så det kan nog bli en blandning av lite olika växter och så får jag se vilket som trivs bäst... Slingerkrasse har jag ju haft på altanen i flera år i rad så nu känner jag mig taggad att prova nåt nytt!

Tack för tipsen!

/AnnikaT

CITAT (uno @ 11-03-2009, 23:02) *
Slå ner två stolpar med 2 meters bredd. Gör en spalje i lämplig höjd
eller köp en färdig eller en armeringsjärnmatta.
Borra ett genomgående hål i varje stolpe samt i sidan av spaljen.
Med en bit t.ex armeringsjärn monterar Du spaljen mellan stolparna
dessa järn fungerar som gångjärn och Du kan på vintern fälla upp
spaljen. Med två stötter stannar den kvar i uppfällt läge. Vill Du i
stället ställa bort spaljen är den ju lätt demonterbar från stolparna.

Smart! Tack för tipset!
/AnnikaT
kasam
Låter ju som det här kan bli riktigt fint!
Vore kul om du återkommer med bilder och visar hur det blev...

AnnikaT
Oh, nu får jag ju nästan prestationsångest :-) Men såklart kan jag gärna lägga in bild om jag nu lyckas få till min spaljé!
/AnnikaT
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon