Full version: Frysta fröer
Crassula
Har glömt tomatfröer ute i växthuset i vinter.
Det har varit ner till -14 grader kallt.
Har fröerna överlevt ,kan jag så fröerna nu till våren???
MariaS
Prova. Har inget visat sig på 10dagar, är det nog kört!
Anki V
Lägg några frön i fuktat hushållspapper i en plastpåse så ser du snabbt om de fortfarande är grobara ( några dagar).

Alla frön jag har som inte behöver stratifieras kollar jag grobarheten på det sättet.

/Anki

Du kan ......om fröna gror flytta över dom till såjord sedan de frott i hushållspapperet.

/Anki
Limpan86
Jag tycker verkligen att du ska prova. Om de hållt eller inte beror ju mycket på vad det är för sort men tomatfröer brukar vara härdiga. Släng dom dock inte efter 10dagar om du inte vet hur lång grotid de brukar ha. Hade nästan helt gett upp hoppet om ett gäng tomatfröer som sedan visade sig efter cirka 12 dagar.
Fuel
Hej

Prova!
Jag har både bra och dåliga erfarenheter av frysta frön. Men jag har helt klart lyckats flera gånger med just frysta tomatfröer så gör ett försök!

//Oscar
Knytt
Riktigt torra frön (iaf av tomat) brukar man ju kunna förvara i frysen för längre grobarhet. Så om de legat torrt tror jag inte det är några problem smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon