gulmåra
Nere i trädgården där mina dåliga samveten bor wink.gif trodde jag att jag hade en Fantin Latour, men det ser inte så ut?
Lite rufsiga blommor och breda blombottnar.... kan det här vara Empress Joséphine??

Lite lurigt med en gren som kommer från Poppius. Men ett möjligt E.J.-blad skymtar bakom blomman.
[attachment=31806:FL4__Large_.jpg]

Riktigt breda blombottnar...
[attachment=31807:vid_popp...__Large_.jpg]
Kajsa
Har Empress Joséphine och blomman är lite rufsig, bladen är sträva, lite grova, den blommar en ggn. svag doft enligt LÅG. Minns inte det där med breda blombottnar, men titta på Help me find där finns några foto där man anar just det. Blir ca 1-5 - 2 m.

Tycker det har varit svårt att få vackra bilder av denna ros ? Min får dessutom svampsjukdomar men enligt LÅG ska den vara frisk.

Jo knopparna vill gärna klibba igen som på Portlandsrosorna och bli bruna i kanterna om det är lite blött har jag tänkt på, har aldrig fått till en tjusig bild av denna ros.
Stiffe
Har ingen egen erfarenhet av någon av dem, men doften borde väl kunna särskilja just dessa två alternativ?
/S
gulmåra
Jo, det vore en bra idé....! Men hur "ska" de dofta? Tittade på Flora Linneas hemsida och Fantin Latour ska dofta sommarbär och nyklippt gräs.(Nyklippt gräs borde jag klara av att känna igen!) Hur Empressen ska dofta stod inget om?!
Kajsa
Och det här med dofter är ju överkurs, själv minns jag inte doften fast jag har en buske, LÅG skriver svag doft av E. Joséphine. Är inte överens med denna ros, den kan åka i soptunnan för all svartfläck.
Stiffe
Fantin-Latour ska dofta starkt, och Empress Josefine svagt. Det är alltså inte frågan om att särskilja två dofter, utan doft resp inte doft.
/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon