Xiphoideus
Läste att någon satt ett stort antal pioner i en enda stor rabatt, men att det ledde till sjukdomsspridning i rabatten. Fungerar det att ha massor av pioner i en jätterabatt om man blandar upp med lite andra växter? Jag har redan ett tjugotal pioner i min rabatt men är sugen på ännu fler... Än så länge har det fungerat bra, men å andra sidan är mina pioner fortfarande ganska små och försynta.
Eva 33c
Det är klart att om man får in någon sjuka som drabbar pioner speciellt, så är ju risken större att alla pioner man har drabbas om de står nära varandra. Jämfört med om man har en pion i varje hörn i trädgården. Den risken finns ju alltid när man har odlingar med bara en sorts växt. Å andra sidan är väl inte pioner så hårt drabbade av sjukdomar? Och en rabatt med många pioner är ju maffigt så nog är det väl en bra idé ändå. Kanske hjälper det lite att blanda upp med andra växter, kan kanske "förvilla" en del skadedjur, men jag gissar bara nu. Men det är ju också snyggt med lite blandning, pionerna blommar ju inte jämt så lite sällskap kan väl vara bra.
Katten maja
CITAT (Xiphoideus @ 11-03-2009, 10:19) *
Läste att någon satt ett stort antal pioner i en enda stor rabatt, men att det ledde till sjukdomsspridning i rabatten. Fungerar det att ha massor av pioner i en jätterabatt om man blandar upp med lite andra växter? Jag har redan ett tjugotal pioner i min rabatt men är sugen på ännu fler... Än så länge har det fungerat bra, men å andra sidan är mina pioner fortfarande ganska små och försynta.

Har själv en jätterabatt med pioner troligen har de stått där sedan 1905 då min kolonilott skapades de växer fortfarande men ibland kan de få lite gråmögel om jag inte klipper dem i tid. Nackdelen är när de har blommat över så blir det lite tomt men annars är det otroligt pampigt när de blommar kan tillägas attt den är ca 1 meter bred och ca 3 meter lång. Ett till problem är väl att det har blivit mest rötter så ibland brukar jag försöka föryngra och då har det kommit nya sorter ur jorden.

Den nya rabatten jag har skapat med nya sorter verkar också växa så det knakar.

Så mitt råd är fortsätt du det blir jättefint med tiden.

Xiphoideus
CITAT (Katten maja @ 11-03-2009, 12:50) *
ibland kan de få lite gråmögel om jag inte klipper dem i tid

Jag undrar också över detta med klippning. Har läst att man ska klippa ner pionerna på hösten för att undvika sjukdomsspridning, men har också läst att om man klipper ner dem får man färre blommor nästa år (enligt tesen att ju fler blad du har detta året, desto fler blommor får du nästa år!). Verkar som en paradox tycker jag?
Thé
Jag trodde att man skulle klippa bort bladen och stjälkarna när de hade vissnat. Gör man det kan väl inte blomningen påverkas?
Katten maja
CITAT (Thé @ 11-03-2009, 14:57) *
Jag trodde att man skulle klippa bort bladen och stjälkarna när de hade vissnat. Gör man det kan väl inte blomningen påverkas?

Brukar klippa mina på hösten, inte har jag märkt att de gamla blommar mindre ej heller de nyare pionerna däremot om de får för lite näring blommar de mindre då de kräver en del för att orka med.

Men jag har bondpioner och en gammelvärldens dillpion den nya sortens dillpioner gick hädan men det beror nog på att jag bor i zon 5 så jag vet inte om det kan spela in. Fast mina föräldrars trädpion blommar friskt den också men den skall ju inte klippas som vanliga pioner bara en liten parantes.
Bassam

Tack för frågan

det är bättre om du planter olika sorter också om du plantera andra växter med dom, det ska bli vackrare och du kunde få på blommor under längre tid.

H: Bassam
embees
Jag klipper mina på våren. Då står de gamla bladen och skyddar de nya skotten under vintern. Risken med avklippta stjälkar är att det kan stå vatten i stumparna och att det sedan spränger sönder klumpen när det fryser på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon